728 x 90

رافائل گروسی: ما به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی در مورد مواد هسته‌ای یافت شده در ایران نیاز داریم

گفتگوی رافائل گروسی با سایت پی بی‌اس در مورد تحقیقات آژانس از ایران
گفتگوی رافائل گروسی با سایت پی بی‌اس در مورد تحقیقات آژانس از ایران

رافائل گروسی: ما به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی در مورد مواد هسته‌ای یافت شده در ایران نیاز داریم.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد توافق هسته‌یی با رژیم ایران و توقف بازرسیهای آژانس از سایتهای رژیم در گفتگویی با سایت پی بی‌اس گفت: آنچه ما نیاز داریم همکاری از جانب ایران است. و هم‌چنین به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هر چه با محدودیت‌های بیشتری مواجه باشیم، اعتبار یا اطمینان کمتری می‌توانیم در مورد وضعیت مواد هسته‌یی در ایران به جامعه جهانی ارائه کنیم.

گفتگوی رافائل گروسی با نیک شیفرین از سایت پی بی‌اس - ۲شهریور ۱۴۰۱

سوال: آیا ایران پاسخهای کافی در مورد مواد هسته‌یی که در سایت‌های اعلام نشده در ایران یافت شده است داده است؟

رافائل گروسی: هنوز نه، اما من امیدوارم که آنها پاسخهای مناسب بدهند.

آنها می‌دانند که باید این کار را انجام دهند. ما بر سر سازوکاری برای این موضوع توافق کردیم. وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آثاری از مواد هسته‌یی را در مکانی می‌یابد که به‌عنوان مکانی که فعالیت هسته‌یی در آن انجام می‌شد، اعلام نشده بود، وظیفه قانونی من این است که این پرسش را مطرح کنم.

ما باید توضیح کافی داشته باشیم که آیا فعالیتی در آنجا بوده است، چه نوع فعالیتی بوده است، با چه نوع موادی مواجه بوده‌ایم.

سوال: آیا فکر می‌کنید قبل از این‌که امروز هر نوع توافق سیاسی از سوی آمریکا، اروپا و ایران امضا شود، به آن توضیح کافی در مورد این ماده هسته‌یی نیاز دارید؟

رافائل گروسی: این یک سؤال سیاسی است که باید از آنها سؤال شود، نه من.

آنچه ما نیاز داریم همکاری از جانب ایران است. و هم‌چنین به حداکثر سطوح دسترسی و بازرسی نیاز داریم. هر چه با محدودیت‌های بیشتری مواجه باشیم، اعتبار یا اطمینان کمتری می‌توانیم در مورد وضعیت مواد هسته‌یی در ایران به جامعه جهانی ارائه کنیم.

سوال: ایران خواستار آن است که تحقیقات قبل از بازگشت به هر نوع توافق هسته‌یی بسته شود. آیا آمریکا یا اروپا در کل به شما فشار آورده‌اند تا تحقیقات را مختومه اعلام کنید؟

رافائل گروسی: آمریکا هیچ فشاری بر من وارد نکرده است. ممکن است فشار ضمنی یا فشار صریح از یک‌طرف یا طرف دیگر وجود داشته باشد.

فشارها در این موضوعات هسته‌یی همیشه وجود خواهد داشت. این فشارها متأسفانه بخشی از مباحث هستند. اما، اگر ما مسیرمان را ادامه دهیم، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه دهد و اجازه داشته باشد کار بازرسی خود را انجام دهد، ما به پایان دادن تحقیقات خواهیم رسید، من کاملاً مطمئن هستم.

سوال: به‌طور جداگانه، توافق هسته‌یی اولیه ایران را ملزم می‌کند که به بیش از بیست دوربین اجازه دهد تا از تولید سانتریفیوژ، معدن اورانیوم، تأسیسات ذخیره‌سازی و سایر موارد فیلمبرداری کنند.

در ژوئن، ایران آن دوربین‌ها را از مدار قطع کرد. و در ماه ژوئن، شما گفتید که پنجره بازگشت - نقل‌قول می‌کنم - "تداوم دانش" تنها سه تا چهار هفته است. این در ماه ژوئن بود.

بنابراین آیا این بدان معناست که شما تاکنون توانایی این‌که اطلاع داشته باشید که آیا ایران در حال ساخت سانتریفوژهای بیشتری است را از دست داده اید؟

رافائل گروسی: این یک اقدام جدی بود. این ۲۷ دوربین که قطع شده بودند، زمینه‌های مهمی از تأسیسات تولید سانتریفوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند. و ما آن تداوم دانش را از دست دادیم. و اگر و زمانی که توافق احیا شود و بتوانیم دوربین‌ها را دوباره وصل کنیم، باید با همکاران ایرانی‌مان بنشینیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم شکاف‌های بین آن زمان و زمان حال را پر کنیم.

سوال: گمان می‌کنم اصل مطلب این است، آیا شما معتقدید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود از طریق این توافق‌های هسته‌یی، فعالیت‌های هسته‌یی ایران را در مدت زمانی که دنیا گفته است، شناسایی کند تا واکنش نشان دهند؟

رافائل گروسی: فکر می‌کنم اگر دسترسی صحیح و ضروری را در اختیار داشته باشیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس، همیشه در موقعیتی خواهند بود که هر گونه انحراف مواد هسته‌یی در ایران یا جاهای دیگر را به‌موقع تشخیص دهند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16f3edb5-ba4b-48d0-8466-c18fd5a955ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات