728 x 90

رافائل گروسی: سوال این است دسترسی ایران به مواد لازم برای تهیه سلاح اتمی چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۶خرداد همزمان به شروع اجلاس شورای حکام در کنفرانسی مطبوعاتی در وین گفت: ایران تنها چند هفته تا دسترسی به مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی فاصله دارد. ایران به مواد لازم برای تهیه سلاح اتمی دست پیدا خواهد کرد و تنها پرسش این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما در عین‌حال تأکید کرد که برای ساخت سلاح اتمی از اورانیوم زمان لازم است.

گروسی درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی درباره محکومیت رژیم ایران گفت: این قطعنامه یادآوری برای ایران و ما و همه خواهد بود که ما واقعاً باید دست به کار شویم و این مسائل را که برای مدت طولانی مطرح بوده است تعیین‌تکلیف کنیم.

گروسی درباره گزارشهای آژانس درباره رژیم ایران و عملکرد رژیم ایران گفت: ما باید اذعان کنیم که نتوانسته‌ایم به نتایجی که انتظار داشتیم برسیم و فکر می‌کنم گزارشهای من کاملاً واضح است و تصویر کاملی می‌دهد. من سعی کرده‌ام در گزارشها شفافیت برقرار کنم، بسیار بسیار واضح است که چه کاری انجام شده است و چرا ما معتقدیم آنچه به ما گفته شده از نظر فنی معتبر نیست یا اصلاً اطلاعاتی وجود ندارد. بنابراین در پایان این خط، ما الآن می‌گوییم، ما الآن در این نقطه هستیم. مسائل باقی مانده است.

من فکر می‌کنم که مذاکرات کشورهای عضو اکنون در جریان است. کشورها نظر خود را در این مورد مسائل بیان خواهند کرد از جمله در مورد ایران و شاید از ایران شروع کنند. و بعد باید ببینیم. مسائل حل نشده‌اند، و تعیین‌تکلیف نشده است.

رافائل گروسی درباره همکاری رژیم ایران افزود: آن چه ما از آنها دریافت کردیم به‌وضوح کافی نیست و رضایت بخش نیست. بنابراین با این وضعیت نمی‌توانیم پیش برویم.

مشکل اینجا این است که ایران باید به کار با ما ادامه دهد. همان‌طور که شما می‌دانید آنها یک برنامه هسته‌یی بسیار مهم و جاه‌طلبانه دارند و الآن اعلامیه‌های آنها زیر سؤال است به‌دلیل این‌که شکافها و شک و تردیدهایی در آن وجود دارد که نسبتاً مهم هستند. من فکر می‌کنم این به نفع خود آنها است که این مسائل را شفاف‌سازی کنند به‌منظور این‌که بتوانیم ادامه دهیم. هیچ راه دیگری وجود ندارد. به صراحت بگویم، هیچ راه دیگری وجود ندارد.

به‌هرحال آنها خیلی نزدیک هستند.  بنابراین آنچه که ما می‌توانیم بگوییم و شاهد باشیم ارتقاء سانتریفیوژها در ایران ادامه می‌یابد که به این معنی است که آنها می‌خواهند تکنولوژی تولید بیشتر و سریع‌تر (اورانیوم) را داشته باشند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد دستیابی رژیم ایران به مواد لازم و کافی برای ساختن بمب گفت: ارزیابی ما چند هفته و یا شاید دو ماه است، البته بستگی دارد.

ما در آژانس بین‌المللی اتمی در چنین مواردی در محاسباتمان خیلی وسواس و دقیق هستیم. بعضاً تحلیلگران و یا سازمانهای غیردولتی را می‌بینیم که محاسبات خودشان را دارند، البته آنها در ایران نیستند و باید دید پایه محاسباتشان چیست. ولی ما چون در ایران بوده‌ایم مسئولیت داریم که در محاسباتمان خیلی دقیق باشیم. این محاسبات هم بسته به عوامل متعدد ممکن است تغییر کند. گاهی مواقع مشکلات تکنیکی وجود دارند از جمله آبشارها، پایین آمدن سرعت و یا شتاب گرفتن و غیره.

اما اگر بخواهم به‌طور عام و کلی به شما بگویم با توجه به همه امکانات و موادی که تابه‌حال به‌دست آمده، باید بگویم مقدار آنها چشمگیر است. اما از آنجا که برنامه هسته‌یی آنها هم‌چنان در جریان است، باید بگویم چند هفته بیشتر با تکمیل این مواد فاصله ندارند.

 

یک هفته پیش، گروسی گزارشی منتشر نشده در اختیار اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشت که بر اساس آن رژیم ایران ۴۳کیلو گرم اورانیوم ۶۰درصد غنی‌شده در اختیار دارد.

به گفته یک دیپلمات بلندپایه برای ساخت یک کلاهک اتمی به حدود ۵۰کیلو گرم اورانیوم ۹۰درصد غنی شده نیاز است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته جاری در وین نشست خواهد داشت. در این نشست که احتمالاً روز چهارشنبه ۱۸خرداد برگزار می‌شود نه تنها درباره میزان اورانیوم غنی‌شده ایران صحبت خواهد شد بلکه درباره پرسش‌های بی‌پاسخ آژانس در مورد سایت‌های اعلام نشده هسته‌یی رژیم ایران نیز گفتگو شده و احتمالاً قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در این باره به رأی گذاشته می‌شود.

به گفته گروسی هم‌چنین ایران درباره تأسیساتی که "برای اهداف صلح‌آمیز مورد نیاز نیستند" نیز باید به آژانس توضیح دهد.

غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره آن و نیز عدم همکاری ایران با آژانس در زمینه پرسش‌های مطرح شده، بازگشت به توافق اتمی سال۲۰۱۵ را با مشکل روبه‌رو کرده است. علاوه بر این رژیم آخوندی و آمریکا نیز هنوز نتوانسته‌اند درباره مسائل دوجانبه از جمله برداشتن تحریم‌های رژیم به توافق برسند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/002d5d79-e842-43ee-9cf7-a2e53315e36d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات