728 x 90

رافائل گروسی در جلسه شورای حکام آژانس: رژیم ایران همکاری نمی‌کند

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۷خرداد گزارش خودش را به جلسه شورای حکام ارائه کرد و بعد از آن در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین رئوس این گزارش و نگرانی خود نسبت به برنامه اتمی رژیم آخوندی را ابراز کرد.

گروسی در گزارش خود که به‌عنوان بیانیه افتتاحیه در جلسه شورای حکام خوانده شد می‌گوید:

آژانس تا تاریخ ۲۳فوریه۲۰۲۱ اجرای تعهدات مربوط به هسته‌یی خود توسط رژیم ایران را مطابق برجام بررسی و نظارت کرد.

با این حال، از ۲۳فوریه، همان‌طور که گزارش من روشن می‌کند، فعالیت‌های تأیید و نظارت آژانس به‌خاطر تصمیم رژیم ایران برای جلوگیری از اجرای تعهدات مربوط به هسته‌یی خود مطابق برجام، از جمله پروتکل الحاقی، تحت تأثیر قرار گرفته است.

از آخرین گزارش من، حکومت ایران هیچ اطلاعات جدیدی در رابطه با یک مکان ارائه نکرده است. به هیچ‌یک از سؤالات آژانس پاسخ نداده است و هم‌چنین هیچ اطلاعاتی در رابطه با ۲مکان دیگر ارائه نداده است. و فقط یک بیانیه مکتوب در مکان چهارم بدون هیچ‌گونه مستندات مستدل ارائه داد.

رافائل گروسی در این گزارش می‌افزاید: وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ۳نقطه در ایران که به آژانس اعلام نشده، و هم‌چنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکانها، نشانه روشنی است که مواد هسته‌یی و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌یی در این مکانها وجود داشته است.

پس از ماهها، حکومت ایران توضیحات لازم را برای وجود ذرات مواد هسته‌یی در هیچ‌یک از ۳مکانی که آژانس دسترسی تکمیلی را در آنجا انجام داده، ارائه نداده است.

هم‌چنین حکومت ایران به سؤالات مربوط به مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده است و یا مکان فعلی اورانیوم طبیعی را به‌صورت دیسک فلزی روشن نکرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز نگرانی از فعالیت‌های مخفی رژیم می‌افزاید؛

عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سؤالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن بیانیه‌های پادمان ایران، به‌طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی رژیم ایران تأثیر می‌گذارد...

علاوه بر این رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در وین با تأکید بر این‌که موضوع شفاف‌سازی برنامه اتمی رژیم ایران یک مقوله جدی است گفت: ما با حکومتی روبه‌رو هستیم که یک برنامه اتمی پیشرفته، پرورش‌یافته و جاه‌طلبانه دارد و غنی‌سازی اورانیوم را در سطح خیلی بالایی انجام می‌دهد که به سطح تولید سلاح بسیار نزدیک است. به همین خاطر ما باید نسبت به این واقعیت کاملاً اشراف داشته باشیم. شورای حکام سال پیش همین نگرانی مرا تأیید کرد. لذا اکنون توپ در زمین شورای حکام است تا این موضوع را تعیین‌تکلیف کند و گزینه لازم را به اجرا بگذارد. رژیم ایران نیز باید واقعیات را توضیح دهد و نسبت به روند پادمان وفادار باشد، والا اعتمادی به‌وجود نمی‌آید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین نسبت به تجدید توافق با رژیم آخوندی گفت هر چه جلوتر می‌رویم کار سخت‌تر می‌شود موضوع جدی است و باید آژانس نسبت به آنچه که در ایران می‌گذرد اشراف داشته باشد (سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - ۱۷خرداد۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb2c6a2c-845a-45e7-aeb0-2a8552f8adfb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات