728 x 90

رافائل گروسی: به‌خطر افتادن توان نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌یی ایران

رافئل گروسی
رافئل گروسی

رافائل گروسی، در آغاز شصت و پنجمین کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز ۲۹شهریور به مدت دو روز برگزار می‌شود طی بیانیه‌یی به حاضرین گفت: تصمیمات رژیم ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌یی این رژیم تاثیر منفی گذاشته و به‌طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی از روند برنامه هسته‌یی رژیم ایران به خطر انداخته است.
گروسی گفت: آژانس انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌یی رژیم ایران به این اطلاعات نیاز دارد.
وی افزود: هنوز مسائلی مانند وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران مطرح است که تاکنون حل نشده است.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۲شهریور در نشست شورای حکام اعلام کرده بود که با توجه به پاسخ‌گو نبودن رژیم ایران به پرسش‌های این سازمان در دو سال گذشته و عدم اجازه دسترسی کامل به تجهیزات نظارتی بر تأسیسات هسته‌یی رژیم ایران، نگرانی‌ها دربارهٔ برنامه هسته‌یی ایران هم‌چنان پابرجا است.

گروسی خطاب به شورای حکام گفته بود: «من هم‌چنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌یی در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست».

وی افزود یکی از مواردی که به نگرانی فزاینده او دامن می‌زند این است که «پس از دو سال هم‌چنان موضوع پادمانی در ارتباط به چهار مکان در ایران که از پیش اعلام نشده، حل نشده است».

محمد اسلامی روز چهارشنبه ۲۴شهریور پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارتجاع گفت: «افزون بر تعهداتی که طبق پادمان برعهده ایران است و باید شفاف‌سازی را انجام دهد، تعدادی دوربین متأثر از برجام، نصب شده بود اما طرفهای مقابل به‌تعهدات خود عمل نکردند از این‌ رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربینها وجود داشته باشد».

به‌گفته رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در جریان انفجارها و خرابکاری ماه‌های گذشته در تأسیسات هسته‌یی «تعدادی از این دوربین‌ها آسیب دیده بود و این مسأله منجر به ۲ گزارش فوق‌العاده سختگیرانه و مخرب شده بود، برای این‌که رفع ابهام و شفاف‌سازی کنیم ملاقات با مدیرکل انجام شد... اولا ابهاماتی در زمینه برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز برای آژانس وجود ندارد و ثانیا تعهدات برجامی که طبق قانون مجلس نباید ادامه پیدا کند را ادامه نخواهیم داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/750602ef-f1e2-4a01-8fea-b1f95d4184e5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات