728 x 90

رافائل گروسی: برجام یک پوسته خالی است

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی

به گزارش سایت کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۵بهمن نشست کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برجام تشکیل و نظرخواهی شد که در این نشست رافائل گروسی مدیر کل آژانس گفت: در این مرحله به معنای این است که برجام یک پوسته خالی است.

دیوید مک الیستر، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در ابتدا گفت: از آنجایی که شما امروز مهمان ما هستید، مایلیم شاید چند کلمه از شما در مورد وضعیت ایران بشنویم، به ویژه در مورد برنامه جامع اقدام مشترک. ما در اینجا به شدت نگران غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به میزان قابل توجهی بالاتر از محدودیت‌های اعمال شده بر اثر برجام هستیم. و تک تک کشورهای عضو ما نیز نگرانی شدید خود را ابراز کرده اند.

مدیر کل آژانس در پاسخ توضیحاتی درباره وضعیت فعلی برجام داد و گفت: همانطور که به یاد دارید، بیش از یک سال، یعنی یک سال و نیم تلاش برای احیای برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا از آن در مارس ۲۰۱۸ و اقدامات تلافی جویانه متعاقب آن توسط ایران انجام شد که در این مرحله به معنای این است که برجام یک پوسته خالی است.

گروسی با اشاره به اینکه در این میان هیچ تعهدی وجود ندارد، افزود: هیچ کس آن را مرده اعلام نکرده است، اما هیچ تعهدی دنبال نمی شود. و همانطور که همین الان شنیدید، هر محدودیتی که در برجام وجود داشت چندین بار نقض شده است. و اکنون ما حتی با اورانیوم غنی شده به میزان ۶۰درصدی که تقریباً درجه تسلیحاتی است، مواجه هستیم. و به موازات آن باید بگویم که هنوز یکسری چیزها وجود دارد که ایران با ما تغیین تکلیف نکرده است.

وی در ادامه به پنهان‌کاری رژیم ایران اشاره کرد و گفت: شاید به خاطر داشته باشید که آژانس بین المللی انرژی اتمی آثاری از اورانیوم دست کاری شده توسط انسان را کشف کرد، که به معنای اورانیومی است که توسط غنی سازی یا تصفیه شده فرآوری شده است، در سه مکان که هرگز به عنوان تاسیسات هسته ای اعلام نشده اند. در واقع، برخی از آنها در حال حاضر حتی در آن ساختمان وجود ندارد، پارکینگ یا مکان هایی است که ظاهراً غیرهسته ای هستند. بنابراین ما مشخصا به ایران مراجعه کردیم و از آنها پرسیدیم که آیا اینجا مواد هسته ای وجود داشت، آن مواد الان کجاست، در آنجا چه اتفاقی افتاده بود، اگر تجهیزاتی در اینجا وجود داشت، چه تجهیزاتی بود؟ و ما پاسخ های رضایت بخشی دریافت نکرده‌ایم.

در ادامه هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا از آلمان از حزب سبزها، رافائل گروسی را مخاطب قرار داد و گفت: در مورد ارزیابی شما از برجام که در حال حاضر یک پوسته خالی است، من کاملاً با ارزیابی شما موافقم. منظورم این است که از ماه مارس، که دومین بار بود که رژیم ایران از یک توافق تقریباً تمام شده خارج شد، شاهد مذاکرات چندانی نیستیم. من در تلاش هستم شرایط را در حال حاضر درک کنم، زیرا آقای بورل، می‌گوید باید توافق را احیا کند و با وزیر خارجه ایران ملاقات می‌کند، در حالی که بایدن علناً گفت که توافق مرده است، اما او قرار نیست آن را علنی بگوید.

نویمن اضافه کرد: منظورم این است که برای آلمان کاملاً واضح است که ما در حال حاضر نمی خواهیم شاهد مذاکرات باشیم. و من درک می کنم که موضع فرانسه نیز به این شکل تغییر کرده است. و بریتانیا در تلاش است تا سپاه پاسداران را در لیست خود قرار دهد. ...

مدیر کل آژانس گفت: من دیگر این وضعیت را روشن نمی بینم. و امیدوارم بتوانم بیشتر به شما بگویم. من معتقدم ممکن است در این مورد و در مورد مسائل دیگری که برای شما توضیح دادم، در ماه فوریه به تهران برگردم، شاید برای گفتگوی سیاسی بسیار مورد نیاز با ایران یا برقراری مجدد دیالوگ با ایران. و سپس امیدوارم بتوانم کمی پیشرفت کنم. خانم نیومن، شما در مورد دسترسی ما پرسیدید، چگونه کار می کنیم؟ و من از شما به خاطر فرصتی که دادید تشکر می کنم که بگویم اینطور نیست که ما آنجا را ترک کردیم. برخی از فعالیت های بازرسی در حال انجام است که حداقل چیزی است که باید داشته باشیم.

 

بنا به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم، اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم در یک فریبکاری و دروغ‌پردازی گفت: تعاملات ما با آژانس انرژی اتمی برقرار است. برنامه‌ای برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس در دستور کار قرار داشته که در حال پیگیری آن هستیم.

وی همچنین گفت: سفر آقای گروسی همیشه برقرار بوده است. بازرسان آژانس در ایران هستند و مرتب بازرسی می‌کنند. ما رابطه‌مان با آژانس برقرار است و بن‌بستی در برجام وجود ندارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56a75cb8-8fde-46f5-a6ce-5ec0c014bcfb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات