728 x 90

دیوید جونز نماینده پارلمان انگلستان: محکومیت هسته‌یی علیه ایران خیلی به تأخیر افتاده است

دیوید جونز نماینده پارلمان انگستان
دیوید جونز نماینده پارلمان انگستان

سایت پولیتیکس هوم، مربوط به مجلس عوام انگلستان روز ۳۰خرداد در مطلبی به قلم دیوید جونز، نماینده مجلس عوام انگلستان از حزب محافظه‌کار درباره محکومیت هسته‌یی علیه رژیم آخوندی نوشت:

پس از این‌که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌یی را ارائه کردند که امتناع مستمر تهران از همکاری با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مورد فعالیت‌های هسته‌یی قبلی را برجسته می‌کرد، شورای حکام آژانس هفته گذشته رژیم ایران را رسماً محکوم کرد.

این اولین مورد از این محکومیتها از زمان توقف کامل پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال۲۰۲۰ و تنها سومین مورد از سال۲۰۱۲ بود.

حتی قبل از این‌که شورای حکام (تقریباً به اتفاق آرا) به این حکم رأی دهد، رسانه‌های دولتی رژیم ایران اعلام کردند که مقامات این کشور دو دستگاه نظارتی ضروری در سایت هسته‌یی نطنز را غیرفعال کرده‌اند. پس از صدور حکم محکومیت، گزارش شد که تهران بلافاصله روند برداشتن ۲۷دوربین و دستگاه نظارتی را آغاز کرده است که باعث ایجاد ابهامهای باز هم بیشتری در رابطه با اطلاع بین‌المللی از برنامه هسته‌یی ایران شده است.

از اوایل سال گذشته که رژیم همکاری با بازرسان هسته‌یی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کرد و از ورود آنها به تأسیسات هسته‌یی جلوگیری کرد و آنها را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی و داده‌های نظارتی محروم کرد، این ابهامات به‌سرعت افزایش می‌یافت. ماه‌ها بعد، سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) حتی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اثرات این مانع‌تراشی سیخ زد و اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غنای بالای ایران در واقع بیشتر از آن چیزی است که آژانس در گزارش فصلی خود تخمین زده بود. این ادعا متأسفانه کمتر گزارش‌شده است، اما پیامدهای آن حتی با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که باعث محکومیت روز پنجشنبه شد، به‌طور قابل توجهی نگران‌کننده است.

 

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارائه گزارش به سازمان ملل خاطرنشان کرد که ایران حداقل ۴۳.۱ [۴۳ و یک دهم] کیلو گرم اورانیوم غنی‌شده تا خلوص شکافت‌پذیر ۶۰درصد ذخیره کرده است. این میزان برای یک سلاح هسته‌یی در صورت غنی‌سازی بیشتر تا ۹۰درصد یا درجه تسلیحات کافی است - چیزی که کارشناسان آن را تنها یک گام فنی کوتاه توصیف می‌کنند.

در واقع، انستیتوی علوم و امنیت بین‌الملل گزارشی را همزمان با گزارش گروسی منتشر کرد و خاطرنشان کرد که اگر ایران دستیابی به یک نوع ساده‌تر از سلاح هسته‌یی را انتخاب کند، زمان «گریز هسته‌ای» آن اساساً صفر خواهد بود. علاوه بر این، این گزارش حاکی از آن است که با ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی در راستای توانایی‌های موجود و شناخته شده رژیم، می‌تواند سه بمب دیگر از این قبیل را در بازه زمانی سه ماه تولید کند.

با توجه به ادعاهای قبلی سازمان انرژی اتمی رژیم ایران مبنی بر ذخایر هسته‌یی بیشتر از تخمین زده شده، این وضعیت بسیار خطرناک ایجاب می‌کند که جامعه بین‌المللی به‌سرعت فعالیت‌های هسته‌یی ایران را مهار کند.

متأسفانه، حتی پس از رأی دادن به قطعنامه محکومیت، هیچ نشانه فوری مبنی بر آمادگی قدرتهای غربی برای برداشتن گام‌های ضروری برای حسابرسی از ایران به‌خاطر اقدامات تحریک‌آمیزش و نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی‌اش وجود ندارد.

سازمان مجاهدین خلق ایران، گروه اصلی اپوزیسیون طرفدار دموکراسی ایران، تا آنجا پیش رفته است که سیاست‌گذاران اروپایی و آمریکایی را متهم به «مماشات» با رژیم تهران و همزمان امید داشتن کاذب به اصلاحات داخلی کرده است. این احساس در روز پنجشنبه در بیانیه‌یی از مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت، مشهود بود، که از قطعنامه محکومیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد اما هم‌چنین تأکید کرد که این اقدام به تنهایی کافی نیست.

رجوی گفت، «طی هفت سال گذشته از زمان اجرای توافق هسته‌یی با کشورهای ۱+۵، این رژیم به فریبکاری و پنهان‌کاری ادامه داده و از همه امکانات و امتیازاتی که توافق هسته‌یی در اختیار آن قرار داده است، علیه مردم ایران برای سرکوب، تروریسم و ​​جنگ‌افروزی استفاده کرده است.

وی هم‌چنین برنامه هسته‌یی ایران را ضامن اساسی بقای رژیم توصیف کرد، برنامه‌یی که در سال‌های اخیر اهمیت فزاینده‌یی پیدا کرده است زیرا رژیم با مخالفت‌های داخلی بیشتر و فشار سازمان‌یافته برای تغییر بنیادین مواجه شده است.

این جنبش مردمی به‌ویژه در چند ماه گذشته مشهود بوده است. پس از افزایش شدید قیمت مواد غذایی و فرو ریختن ساختمان در آبادان که منجر به کشته شدن دهها نفر شد، که فعالان آن را پیامدهای فساد دولتی می‌دانند، اعتراضات رو به افزایش است.

سازمان مجاهدین خلق قبلاً از سیاستمداران غربی به‌دلیل کم توجهی به جنبش سازمان‌یافته اپوزیسیون و به بازی گرفته شدن مستقیم با تلاشهای رژیم ایران برای کم اهمیت جلوه دادن شانس موفقیت این اپوزیسیون انتقاد کرده بود. این انتقادی است که به‌خوبی موجه است و توسط منتقدان غربی که مدتهاست سازمان مجاهدین خلق ایران و مردم ایران را به‌عنوان متحدان طبیعی در امور خاورمیانه می‌شناسند، تکرار شده است.

اهمیت این اتحاد آینده نگر باید از سال۲۰۰۲ آشکار می‌شد. این سازمان مجاهدین خلق بود که برای اولین بار جزئیات کلیدی برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌یی ایران را افشا کرد و پس از آن حدود ۱۰۰فقره افشاگری بعدی منتشر شد که بر خطر ایجاد شده بر اثر سرپیچی ایران از محکومیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد.

اهمیت توجه به توصیه‌های سازمان مجاهدین خلق ایران که در طی سالیان اثبات کرده است که اطلاعاتش بسیار دقیق است، غیرقابل بحث است. همان‌طور که مریم رجوی در بیانیه روز پنجشنبه خود گفته است، «پرونده هسته‌یی رژیم باید در سریع‌ترین زمان ممکن به شورای امنیت ملل متحد ارجاع شود و شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل [که بر اساس برجام تعلیق شده‌اند] بازگردانده شوند».

این نه تنها بهترین روش برای توقف پیشرفت نگران‌کننده تهران به سمت سلاح هسته‌یی خواهد بود، بلکه فشار اقتصادی و دیپلماتیک ناشی از آن بر رژیم، حمایت بسیار ضروری و شایسته‌ای از جنبش مقاومت شجاعانه‌ای را که پیشگام مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران در چهار دهه اخیر بوده است، به نمایش خواهد گذاشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c869d030-0170-4167-9b21-aa226f3599ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات