728 x 90

نیویورک تایمز: دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل، ایران را محکوم کرد و خواستار دسترسی بازرسان شد

دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل
دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل

نیویورک تایمز روز چهارشنبه ۱۶ خرداد گزارش داد: دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل، رژیم ایران را محکوم کرد و خواستار دسترسی بازرسان شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مواجهه با امتناع رژیم ایران از اجازه دادن به کارشناسان برای بررسی برنامه غنی‌سازی هسته‌یی این کشور اقدام کرد.

آژانس دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل روز چهارشنبه رژیم ایران را به‌دلیل امتناع این کشور از دسترسی بازرسان به برنامه غنی‌سازی اورانیوم محکوم کرد و پس از آن‌که ایالات متحده آن را رقیق کرد، قطعنامه‌یی به‌دقت تنظیم‌شده تصویب کرد تا از ایجاد بحران در زمانی که خاورمیانه در حال حاضر در تنش است اجتناب کند.
طبق بسیاری از تخمین‌ها، تهران اکنون تنها چند روز یا چند هفته تا توانایی تولید سوخت در سطح تسلیحاتی برای تقریباً ۳سلاح هسته‌یی فاصله دارد، اگر چه در واقع تبدیل آنها به کلاهک ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.
این قطعنامه با رأی هیأت ۳۵نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۲۰رأی موافق، ۱۲رأی ممتنع و ۲رأی مخالف به تصویب رسید.
در حالی که قطعنامه‌های این آژانس از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی هستند.
در نوامبر ۲۰۲۲، این هیأت قطعنامه مشابهی را تصویب کرد که توسط همین سه کشور اروپایی تهیه شد و از رژیم ایران خواست در تحقیقات در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های مشکوک هسته‌یی سابق همکاری کند. رژیم ایران هرگز رعایت نکرد.


 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d474d79b-592c-44ed-ace0-0cd259d49987"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات