728 x 90

دیده‌بان حقوق‌بشر: افزایش هشداردهنده اعدام‌ها در ایران

زندان گوهردشت کرج - عکس از آرشیو
زندان گوهردشت کرج - عکس از آرشیو

دیده‌بان حقوق‌بشر، روز ۲۲اردیبهشت ۱۴۰۲ در گزارشی از افزایش هشدار‌دهنده اعدام‌ها در ایران نوشت: مقامات بیش از ۶۰نفر را طی ۲هفته گذشته اعدام کردند.

دیده‌بان حقوق‌بشر امروز گفت که تشدید چشمگیر اعدام‌ها توسط مقامات رژیم ایران در هفته‌های اخیر نقض جدی حق زندگی است و باید محکومیت بین‌المللی را به‌همراه داشته باشد.

از اواخر آوریل، مقامات رژیم ایران حداقل ۶۰نفر از جمله یک تبعه ایرانی-سوئدی را به‌اتهامات مرتبط با ترور اعدام کرده‌اند. بسیاری از آنها پس از محاکمه‌های ناعادلانه یا به‌دلیل اتهاماتی مانند جرایم مواد مخدر و ۲اعدام [به اتهام خمینی ساخته سب‌النبی] اعدام شدند که طبق قوانین بین‌المللی هرگز نباید منجر به مجازات اعدام شود.

یکی از پژوهشگران ارشد ایران در دیدبان حقوق‌بشر، گفت: «مقامات ایران ظاهراً از اعدام، مجازاتی غیرانسانی، به‌دنبال محاکمه‌های ناعادلانه به‌عنوان نمایش زور علیه مردم خود استفاده می‌کنند که خواهان تغییرات اساسی هستند. جامعه جهانی باید به‌صراحت این روند وحشتناک را محکوم کند و مقامات ایرانی را برای توقف این اعدام‌ها تحت فشار قرار دهد.

به گزارش گروه حقوق‌بشر «حال وش» که به وضعیت حقوق‌بشر در منطقه بلوچستان می‌پردازد، تنها از ۲۹آوریل تا ۴مه، حداقل ۲۰نفر - ۱۸مرد و ۲زن - به اتهامات مربوط به مواد مخدر و قاچاق اعدام شده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f60b7ad-96e7-4a9e-b302-90a1bd6a4223"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات