728 x 90

دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - نقش زنان در ارتش اوکراین

حملات سنگین روسیه به شهرهای اوکراین
حملات سنگین روسیه به شهرهای اوکراین

آخرین تحولات اوکراین

- اینترفاکس به‌نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ارتش روسیه روز دوشنبه ساعت ۰۸۰۰ به چندین شهر اوکراین از جمله کی‌یف پایتخت، آتش‌بس می‌دهد و راهروهای بشردوستانه را باز خواهد کرد. این راهروها که از شهرهای خارکی‌یف، ماریوپل و سومی نیز افتتاح خواهد شد، به درخواست شخصی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و با توجه به وضعیت کنونی در این شهرها راه‌اندازی می‌شود.

- دولت زلاندنو روز دوشنبه اعلام کرد قانونی را ارائه خواهد کرد که به این کشور اجازه می‌دهد تا پس از حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند. پس از تصویب، این اولین باری خواهد بود که نیوزلند تحریم‌هایی را به‌صورت جداگانه علیه یک کشور اعمال می‌کند

۰۵۲۹ - اوکراین روز دوشنبه در دادگاه عالی سازمان ملل (لاهه) با روسیه به رقابت می‌پردازد و کی‌یف از قضات لاهه می‌خواهد که به مسکو دستور دهند تا فوراً تهاجم خود را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه -به‌گفته پریتی پاتل، وزیر کشور انگلستان، چندین کشور غربی از جمله انگلستان و آمریکا از انترپل خواسته‌اند تا روسیه را از سازمان بین‌المللی مجری قانون تعلیق کند.

 

نقش زنان در ارتش اوکراین

سایت فرانس ۲۴ در گزارش نوشت: زنان در تمام سنین برای کمک به دفاع از کشوری که در محاصره قرار دارد بسیج شده‌اند. از به‌دست گرفتن سلاح تا ساختن کوکتل مولوتف. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر ۱۵٪ ارتش از زنان تشکیل شده است.

آلیسون سرجنت (خبرنگار) به سراغ یکی از این زنان سرباز در صحنه جنگ می‌رود که در خط مقدم نبرد است. او از سال۲۰۱۴ برای کشورش جنگیده است. اولنا بیلوزسکا Olena Bilozeska یک چهره نمونه در ارتش اوکراین است.

 

اولنا بیلوزسکا

اولنا بیلوزسکا

 

اکنون او ستوان است و برای رودررویی با نیروهای روسی در کی‌یف آماده می‌شود...

او گفت: «من فکر می‌کنم در چند روز آینده من در خط مقدم جبهه خواهم جنگید. امیدوارم این‌طور باشد. چون این کشور من است. سرزمینم است. من می‌خواهم از آن دفاع کنم. دوست دارم اینکار را بکنم. من به اندازه کافی تجربه جنگی دارم. فکر می‌کنم هر شهروندی که توانانی دارد که سلاح به دست بگیرد باید سلاح بردارد و برای جنگ برود».

اولنا یکی از دلایلی است که زنان اوکراین اکنون اجازه جنگ در کادر ارتش را دارند. زمانی که در سال۲۰۱۴ او به صفوف در جنگ در شرق اوکراین پیوست، زنان قادر نبودند که مواضع جنگی را در ارتش اشغال کنند. بنابراین او داوطلبانه در یک گردان خدمت کرد.

هر چند این حرکت بخشی از یک نهضت برای تبلیغات برابری جنسیتی و او یکی از شش زن رزمنده‌ای شد که در یک مستند به نام گردان نامحسوس حضور داشت. در سال۲۰۱۶ قانون عوض شد و اولنا رسماً به ارتش اوکراین پیوست.

این رزمنده ۴۲ساله شاهد تغییراتی است که از ۲۰۱۴ وقتی که مردان تعجب زده او را در صف مقدم جنگ می‌دیدند رخ داده.

«آنها همیشه از من می‌پرسیدن که آیا من پزشکیار هستم یا یک تک تیرانداز؟ و اکنون ارتش عادت کرده که زنان را در مواضع مختلفی ببیند. یک زن با مسلسل، مهندس، حتی من دو سه زن را می‌شناسم که فرمانده تانک هستند. ارتش عوض شده است. جامعه عوض شده است. من فکر می‌کنم ارتش و جمعه اوکراین با وجود این زنان قدرتمند، قدرتمندتر است».

همان‌طور که اولنا می‌گوید، رزمندگی حق زنان است. این یک اجبار نیست، برای ساختن الزامات حفاظتی مثل تور استتار و جلیقه‌های ضد گلوله، تا ساختن اسلحه‌های دست ساز. زنان اوکراین بسیج شده‌اند، فرق نمی‌کند در چه سنی هستند، پیر یا جوان یا در ساختن یک فیوز برای کوکتل مولوتف. این جنگی است در شرق توسط زنان داوطلبی مانند اولنا در ارتش. آخرین تجاوز روسیه ممکن است موجی از پیوستن زنان به ارتش را به‌دنبال داشته باشد. از یک نماینده پارلمان تا دختر اوکراین.

 

حمله هوایی هلیکوپترهای روسیه در اوکراین

حمله هوایی هلیکوپترهای روسیه در اوکراین

 

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری فرانسه - زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: رگبار موشک‌های روسی فرودگاه وینیتسیا در مرکز اوکراین را روز یکشنبه را تخریب کرد. وی گفت: «من الآن از حمله موشکی به فرودگاه وینیتسیا مطلع شدم. این فرودگاه در اثر [اصابت] هشت موشک به آن کاملاً نابود شد.

رویترز - انگلستان به‌دنبال تسریع روند تحریم‌های خود در روز دوشنبه از طریق قوانین جدیدی است که به وزرا اجازه می‌دهد تا محدودیتها را بر مشاغل و افراد ثروتمند روسیه تشدید کنند.

رویترز - دیدبان اتمی سازمان ملل می‌گوید روسیه در حال تشدید کنترل خود بر نیروگاه هسته‌یی اوکراین است. دیدبان هسته‌یی سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد، نیروهای روسی که نیروگاه هسته‌یی زاپروژیا اوکراین را تصرف کردند، اکنون کارکنان این تأسیسات را تحت فرمان خود قرار داده‌اند و ارتباطات با جهان خارج را محدود کرده‌اند.

رویترز - به‌گفته شاهدان عینی رویترز، اوکراینی‌هایی که شهر ایرپین در حومه کیف را ترک می‌کردند، روز یکشنبه در گلوله‌باران نیروهای روسی گرفتار شدند و مجبور شدند برای پوشش غواصی کنند.

رویترز - یکی از مذاکره‌کنندگان اوکراینی به فاکس نیوز گفت که اوکراین مایل به مصالحه در مورد تمامیت ارضی خود در گفتگو با روسیه نیست، اما آماده بحث در مورد «مدل‌های غیرناتو» برای آینده خود در یک مجمع گسترده‌تر است.

 

موشک‌باران شهرهای اوکراین توسط روسیه

موشک‌باران شهرهای اوکراین توسط روسیه

 

تهاجم تمام‌عیار علیه کی‌یف

مقام‌های وزارت دفاع اوکراین می‌گویند روسیه نیروهای خود را برای یک تهاجم تمام‌عیار علیه پایتخت اوکراین آماده می‌کند.

بر اساس گزارش ارتش اوکراین نیروهای روسیه در حال جمع‌آوری تجهیزات لازم برای حمله به کی‌یف هستند و تانک‌ها و یگانهای پیاده‌نظام موتوریزه آن برای آماده کردن شرایط به شهر ایرپین در حومه کیف نزدیک می‌شوند.

بر اساس این گزارش فرماندهان روسیه از طریق مسیر چرنوبیل سوخت مورد نیاز این نیروها را از بلاروس وارد کرده‌اند.

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در سوی دیگر تمرکز خود را بر محاصره شهرهای شرقی خارکی‌یف و چرنیه‌ف، سومی و میکولائیف گذاشته‌اند.

در همین حال در گزارش روزانه اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا آماده نیروهای روس به‌دلیل مقاومت جدی نیروهای اوکراینی و پشتیبانی ضعیف ارتش روسیه در ۴۸ساعت گذشته پیشروی چندانی نداشته‌اند. در این گزارش آمده است همزمان حمله سنگین توپخانه و بمباران هوایی روسیه علیه اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین ادامه دارد.

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - دیدبان سازمان ملل "نگرانی عمیق" خود را نسبت به نیروگاه هسته‌یی اوکراین ابراز کرد. دیدبان اتمی سازمان ملل روز یکشنبه ابراز نگرانی عمیق نسبت به گزارشهایی کرد که ارتباطات از بزرگترین نیروگاه هسته‌یی اروپا که توسط روسیه در اوکراین تسخیر شده، مختل شده است.

رویترز - مقام فرانسوی: ماکرون از پوتین خواست به‌عملیات نظامی پایان دهد و از سایتهای هسته‌یی اوکراین محافظت کند

رویترز - فون در لاین پرزیدنت کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار تحقیق در مورد این‌که آیا روسیه مرتکب جنایات جنگی شده است یا خیر گردید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e0f25da-c718-4b96-a571-cefc90ab6173"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات