728 x 90

دم خروس دولت روحانی در فیلتر تلگرام

فیلترینگ تلگرام
فیلترینگ تلگرام

هر چند وزیر ارتباطات رژیم و آخوند حسن روحانی تلاش می‌کنند از فیلترکردن تلگرام فاصله بگیرند اما نمونه‌های زیر از بسیاری حقایق پرده‌برداری می‌کند:

 

فرمان خروج از تلگرام

جهانگیری معاون آخوند روحانی در تاریخ ۲۹فروردین‌ماه طی بخشنامه‌‌یی تصرح کرد: «به‌منظور حمایت از پیام‌رسانهای اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی، کلیه دستگاههای یادشده موظفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه هر گونه فعالیت و ارائه خدمات خود را از طریق پیام‌رسانهای اجتماعی داخلی انجام دهند و بسترهای لازم در این زمینه را فراهم کنند».

پس از ابلاغ این بخشنامه خود جهانگیری از تلگرام خارج شد و سپس سریالی از اطلاعیه‌ها مبنی بر خروج مهره‌ها و ارگانهای دولت روحانی از تلگرام صادر شد. تاریخ‌گذاری این بخشنامه نشان می‌دهد که دولت روحانی از یک هفته بعد از این بخشنامه یعنی از روز ۶اردیبهشت آمادگی فیلتر تلگرام را داشته است.

 

قطع سرورهای CDN

حسام‌الدین آشنا، مشاور آخوند حسن روحانی و رئیس مرکز به‌اصطلاح بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، طی توئیتی در روز ۶اردیبهشت نوشت: « مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌المللی کشور» راهیابی خواهد شد».

با قطع این سرورها عملا کاربران شبکه تلگرام با کندی محسوسی مواجه شدند. وظیفه این سرورها ذخیره کردن تصاویر و فیلمها در سرورهای ایران و بهینه‌سازی دانلود آنها بود.  این پازل دیگری در مسیر فیلتر تلگرام محسوب می‌شد. هم‌زمان با این اقدام زمزمه فیلتر کردن تلگرام در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

هدف اصلی این اقدام کوچ‌دادن اجباری کاربران از تلگرام به پیام رسانهای دست‌ساز رژیم بود، امری که هرگز محقق نخواهد شد.

 

فیلتر تلگرام

دادسرای فرهنگ و رسانه رژیم در تاریخ ۱۰اردیبهشت‌ماه با دستور قضایی اقدام به مسدودسازی شبکه پیام‌رسان تلگرام کرد. دستور فوق ظرف کمتر از ۲۴ساعت به مورد اجرا گذاشته شد. امری که قطعاً بدون همکاری اجرایی عوامل دولتی رژیم میسر نبود.

 

شایعات استعفای وزیر ارتباطات رژیم

رسانه‌های رژیم روز ۱۱اردیبهشت از استعفای وزیر ارتباطات رژیم خبر داده و نوشتند: «بعد از تصمیم دادستانی تهران مبنی بر مسدود کردن تلگرام و از دسترس خارج شدن تلگرام، آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دفتر ریاست‌جمهوری رفته و جلسه‌یی با رئيس‌جمهور تشکیل داده است. خبر استعفای وزیر ارتباطات به‌سرعت در خبرگزاریها منتشر شد که برخی منابع آن را تأیید و برخی دیگر آن را تکذیب کردند».

وزیر ارتباطات رژیم برای جمع‌وجور کردن فضا طی گفتگویی با ایسنا هر گونه خبر استعفای خود را تکذیب کرد و نوشت: «در مورد فیلترینگ ما بارها اعلام کرده‌ایم که فیلترینگ تنها راه‌حل نیست و در مورد چالشهای آن نیز نظرات را مستدل و مستند به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم».

وزیر ارتباطات رژیم با این مصاحبه چنین وانمود می‌کند که نظر موافقی با فیلترینگ ندارد اما هیچ موضع قاطعی در خصوص فیلتر تلگرام اتخاذ نمی‌کند.

 

موضع رسمی آخوند حسن روحانی

وقتی به وب‌سایتهای رسمی آخوند روحانی مراجعه کنید آثاری از فیلترینگ تلگرام وجود ندارد. امری که ۴۰میلیون ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آخوند روحانی ۴روز پس از فیلتر تلگرام و در پی واکنشهای تند علیه این اقدام سرکوبگرانه با درج پستی در صفحه اینستاگرامی‌اش تقصیر این کار را به گردن قوه قضاییه و ولی‌فقیه ارتجاع می‌اندازد. امری که موجب شد تا هموطنان با نوشتن کامنت‌هایی در زیر همین پست، دست این آخوند شیاد را رو کنند.

مرور نمونه‌های فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که هر دو باند این رژیم در تلاش برای سرکوب و حفظ اختناق در فضای سیاسی و اجتماعی ایران هستند، اقدامی که با تلاش همگانی مردم ایران با شکست مواجه خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b8375a9-e507-45dc-994d-cdc9c89b9ef8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات