728 x 90

دلار در نظام ولایت‌فقیه

یک دلار و ۱۳روایت!

خامنه‌ای و نظامش به‌رغم تمامی شلوغ‌بازیهای ضدآمریکایی، کماکان از مریدان سرسخت دلار آمریکایی هستند!

آنها به‌رغم این‌که مدتی است بخشنامه کرده و مدعی‌اند «یورو» را جانشین دلار کرده‌اند اما کماکان ارز اصلی‌ای معاملاتشان، حتی معاملات داخلی، دلار آمریکایی است آنهم با ۱۳قیمت متفاوت!

آیا می‌دانید در بازار رسمی ارز ایران، مهم‌ترین ارز جاری حتی رایج‌تر از پول ملی، دلار آمریکایی است؟

اما جالبتر آن که همین دلار آمریکایی در هر شهری قیمت متفاوتی دارد:

به‌عنوان نمونه دلار تهران از دلار مشهد گرانتر است و دلار مشهد از دلار سلیمانیه (یعنی دلاری که از سلیمانیه عراق قاچاق می‌شود) گرانتر و دلار هرات از همه ارزانتر!

آیا می‌دانید همان دلار تهرانی هنگامی‌که در چهار راه استانبول خرید و فروش می‌شود با دلاری که در سبزه میدان معامله می‌شود، تفاوت قیمت دارد؟

و باز هم آیا می‌دانید دلاری که امروز معامله می‌شود اما حواله پرداختش برای فردا است و به «دلار فردایی» معروف است، قیمتش هنگام پرداخت متفاوت با بهایی است که هنگام معامله توافق شده بود!

آیا می‌دانید همین دلار آمریکایی هنگامی که در ایران حواله دولتی‌اش صادر می‌شود بسته به این‌که برای خرید دارو باشد یا فرضا برای سفر حج یا سیاحت، قیمتش متفاوت است؟!

آیا می‌دانید دلار آمریکایی بسته به این‌که توسط کدامیک از سامانه‌های رسمی نظام عرضه شوند تفاوت قیمت‌های جدی با یکدیگر دارند؟ مانند دلار سنا متعلق به سایت بانک مرکزی یا دلار نیمایی که توسط سامانه دولتی نیما به فروش می‌رسد یا ارز دولتی معمولی؟!

یک دلار و ۱۳روایت!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/54cac1c8-1151-4b17-9962-5c69059c806e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات