728 x 90

دعاوی ضد و نقیض رسانه‌های حکومتی در بن‌بست اتمی

مذاکرات وین
مذاکرات وین

گزارشهای رسانه‌های رژیم حاوی دعاوی ضد و نقیض در بن‌بست اتمی است.

در حالیکه روزنامه حکومتی ابتکار ۸دی از پیشرفت رو به جلو در مذاکرات خبر داده و می‌نویسد سخنگوی وزارت‌ امور خارجه خبر از یک اتفاق بزرگ داده و می‌گوید تیم مذاکره‌کننده ما در حال تبادل غیر رسمی و غیرمستقیم متون کتبی اما بدون سربرگ با آمریکا از طریق انریکه مورا، نماینده اروپاست، روزنامه حکومتی آرمان در همین روز به‌نقل از علی خرم، سفیر سابق رژیم در مقر اروپایی سازمان ملل، نوشت: در دیدگاه آمریکا، نظام ایران ظرف چند هفته آینده به نقطه بی‌بازگشت در پیشرفت هسته‌یی می‌رسد و دیگر مذاکره برای بازگشت به برجام ضرورتی ندارد.

وی می‌افزاید: اگر تحلیل غرب دور از واقعیت باشد (یعنی این‌که نظام نمی‌تواند ظرف چند هفته به پیشرفت هسته‌یی غیرقابل بازگشت برسد، در آن صورت)، نظام در یک بازی خود باخته پیش می‌رود که جدای از خطر درگیری ناخواسته نظامی، همین مقدار کم تعاملات اقتصادی تجاری با جهان هم از دست خواهد داد که از دست دادن نقش منطقه‌یی و برعکس ترغیب همسایگان دور و نزدیک برای نقش‌آفرینی در ایران هم به‌دنبال آن خواهد بود.

روزنامه جهان صنعت ۸دی نیز نوشت: اکنون و در وین اگر این دوره از مذاکرات با توجه به فشارهای رو به تزاید آمریکا، اسراییل و کشورهای هم‌پیمان منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی آمریکا به شکست انجامد یا این‌که منجر به دست‌آوردهایی غیرمنطبق با پیش‌شرط‌های خامنه‌ای شود، می‌تواند برای دولت رئیسی عقب‌نشینی فاحش از مواضعش محسوب شود.

روزنامه حکومتی شرق هم نوشته است: اگر نظام نتواند با آژانس به توافق برسد یا به‌هرحال تنش و اختلافات بین ایران و آژانس به هر دلیل افزایش پیدا کند، طبیعتاً روسیه به‌عنوان کشوری که تعهد خیلی جدی به بحث عدم گسترش دارد، در سمت آژانس قرار خواهد گرفت و اگر حتی ضرورت پیدا کند که تنش بین ما و آژانس به شورای امنیت ارجاع داده شود، حتماً مثل سال۲۰۰۶ که رأی مثبت به ارجاع پرونده ما به شورای امنیت دادند، باز هم این اتفاق خواهد افتاد.

در همین حال روزنامه سپاه پاسداران ۷دی با استناد به منابع چینی و روسی نوشت: وین آماده است به‌زودی مصالحه جمعی بر سر یک توافق فروپاشیده را نهایی کند. این را حداقل دو عضو مذاکره‌کننده گروه ۱+۴ یعنی روسیه و چین گفته‌اند و تهران هم‌چنین چشم‌اندازی را قبول دارد. البته جمهوری اسلامی گفته که چنین توافقی منوط به حسن‌نیت طرف‌های غربی است. پکن گفته که امکان توافق در مذاکرات وین تا قبل از ماه فوریه (یک ماه دیگر) امکان‌پذیر است و روس‌ها هم این اتفاق را نامحتمل نمی‌دانند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0664028c-fffb-4c5e-981e-117f48487152"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات