728 x 90

دستگیری متهم ردیف اول نسل‌کشی رواندا

دستگیری فلیسین کابوگا متهم ردیف اول نسل‌کشی رواندا
دستگیری فلیسین کابوگا متهم ردیف اول نسل‌کشی رواندا

وزارت دادگستری فرانسه روز شنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد: فلیسین کابوگا، مظنون اصلی در نسل‌کشی رواندا که از ۲۶سال پیش در حال فرار است، در حومه پاریس شناسایی و دستگیر شده است.

اتهام‌های فلیسین کابوگا عبارتند از ایجاد شبکه‌یی از شبه‌نظامیان اکثریت هوتو، مسلح کردن آنها و پرداخت دستمزد برای کشتار حدود ۸۰۰هزار تن از اقلیت توتسی و افراد میانه‌رو هوتو است.

قرار است کابونگا که ۸۴سال دارد در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه محاکمه شود.

نسل‌کشی رواندا در ششم آوریل ۱۹۹۴ آغاز شد و بیش از سه ماه طول کشید. به گفته دادستانی پاریس، کابوگا با هویت جعلی در نزیکی پاریس زندگی ‌می‌کرده است.

او ۲۵ سال تحت تعقیب بود و گفته می‌شود که در کشورهای گوناگون، از جمله آلمان، بلژیک و سویس زندگی کرده است.

در سال ۲۰۰۲ دولت ایالات متحده برای اطلاعات منجر به دستگیری کابونگا پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

سرژ برامرتز، دادستان بلژیکی این دیوان گفت: دستگیری او بیانگر جدیت دیوان کیفری بین‌المللی برای مجازات مسولان نسل‌کشی است و نشان می‌دهد که آمران و عاملان چنین جنایاتی به پای میز محاکمه کشیده ‌می‌شوند، «حتی اگر ۲۶ سال از ارتکاب جنایت» گذشته باشد.

این نهاد قضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۲، آگوستین نگیراباتواره، وزیر برنامه‌ریزی رواندا در زمان نسل‌کشی و از متهمان ردیف اول این پرونده را به ۳۵ سال زندان محکوم کرد. نگیراباتواره داماد کابونگا است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/390da205-25e4-40f3-b572-aa4e5d566033"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات