728 x 90

درگذشت فرانکو فراتینی وزیر خارجه سابق ایتالیا و یار و حامی مقاومت ایران + تسلیت خانم مریم رجوی

فرانکو فراتینی وزیر خارجه سابق ایتالیا
فرانکو فراتینی وزیر خارجه سابق ایتالیا

درگذشت فرانکو فراتینی وزیر خارجه سابق ایتالیا

و یار و حامی مقاومت ایران

 

فرانکو فراتینی وزیر خارجه سابق ایتالیا و نایب‌رئیس کمیسیون اروپا (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸) و از دوستان و حامیان مقاومت ایران، روز شنبه ۲۴دسامبر – ۳دی به‌دنبال یک بیماری طولانی در سن ۶۵سالگی در بیمارستانی در رم درگذشت. فراتینی در سال۱۹۵۷ در رم بدنیا آمد و در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد.

او چندین دوره نماینده پارلمان ایتالیا و از سال۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ وزیر خارجه ایتالیا بود هم‌چنین از سال۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ نایب‌رئیس کمیسیون اروپا و کمیسر قضایی اروپا بود.

او از ژانویه ۲۰۲۲ به‌عنوان رئیس شورای دولتی ایتالیا انتخاب شد.

فرانکو فراتینی در دورانی که مسئولیت وزارت‌خارجه ایتالیا را برعهده داشت و در دورانی که سازمان مجاهدین درگیر یک جنگ سیاسی و حقوقی برای پایان دادن به برچسب استعماری تروریستی بود، بر لغو این برچسب از مجاهدین تأکید می‌کرد و در دیدارهای مختلف از جمله با نمایندگان پارلمان ایتالیا می‌گفت در نشستهای شورای وزیران اروپا برای خارج کردن نام مجاهدین از لیست تروریستی به‌طور فعال اقدام خواهد کرد.

فرانکو فراتینی در مناسبتهای مختلف و در دیدارهایی که با پارلمانترهای ایتالیایی داشت بر حفاظت از اشرف در عراق تأکید کرده و در همان دوران از جمله وزرای خارجه‌ای بود که در مقابل حملات وحشیانه نیروی تروریستی قدس به سرکردگی دژخیم قاسم سلیمانی بر ضرورت حافظت از مجاهدان آزادی تأکید داشت و در جلسات ذیربط در اتحادیه اروپا همیشه مدافع آن بود.

در سال۲۰۰۹ زمانیکه فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا بود به‌دنبال تلاشهای مقاومت ایران ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که خارج از نرم‌های رایج شماری از مجاهدان اشرف را که در جریان حملات وحشیانه وحوش مالکی و قاسم سلیمانی مجروح شده بودند برای مداوا پذیرفت.

فراتینی که در مناسبت‌های مختلف در برنامه‌های مقاومت شرکت می‌کرد می‌گفت: هیچ تفاوتی بین محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان در درون رژیم آخوندها وجود ندارد.

در شهریور ۱۴۰۰ در کنفرانسی با حضور هزار زندانی از بند رسته مجاهد خلق، فرانکو فراتینی گفت مایلم به‌قربانیان، به‌خانواده‌های مخالفان رژیم ایران، اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران و همه ایرانیانی که به‌اصول غیرقابل مذاکره دموکراسی و آزادی در کشور شما وفادارند ادای احترام بکنم.

وی هم‌چنین بارها در مورد قتل‌عام سال۶۷ صحبت کرده و می‌گفت: رئیسی فردی است که از دستانش خون می‌چکد و تأکید داشت این قتل‌عام باید در دادگاههای بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و دست‌اندرکاران آن محاکمه شوند.

فرانکو فراتینی در مورد سوءاستفاده آخوندها از مذهب گفت: نه در مذهب شما و نه در مذهب من کسانی که قتل‌عام می‌کنند، افراد معتقد و مؤمن نیستند. من ستایش و افتخار می‌کنم به همه کسانی که جانشان را برای ایران آزاد از دست دادند. به اراده آنها سلام می‌کنم و درود می‌فرستم به آنهایی که برای ایران دموکراتیک می‌جنگند. آنها مسلمانان خوب هستند، آنها هستند که به مذهب احترام می‌گذارند.

فرانکو فراتینی در مورد مقاومت ایران می‌گفت مقاومت شما که روزبه‌روز رو به اعتلاء است بهای بسیار سنگینی در این مسیر پرداخت کرده است. ما می‌دانیم چقدر از مردم، برادران، خواهران، خانواده‌های شما شکنجه و زندانی شده‌اند و بدون هیچ‌گونه محاکمه قانونی کشته شده‌اند.

فرانکو فراتینی بعد از امضای معاهده ننگین برای انتقال اسدالله اسدی تروریست رژیم آخوندی و فرمانده عملیات تروریستی علیه گردهمایی مقاومت ایران در ویلپنت در خرداد ۱۳۹۷ ضمن محکوم کردن این معاهده گفت: این نقض وحشتناک تمام اصول بین‌المللی است که از جان و کرامت انسان‌ها محافظت می‌کند. و این یک نمونه وحشتناک برای همه حکومتهای غیردموکراتیک مانند رژیم ایران است. وی خواستار لغو فوری این معاهده شرم‌آور در بلژیک شد.

 

تسلیت خانم مریم رجوی

به‌مناسبت درگذشت آقای فرانکو فراتینی وزیر خارجه پیشین ایتالیا

درگذشت آقای فرانکو فراتینی وزیر خارجه پیشین ایتالیا را به خانواده و همکاران ایشان و به مردم ایتالیا تسلیت می‌گویم.

هرگز فراموش نمی‌کنیم که او با شناختی عمیق از دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران به‌عنوان ناقض بزرگ حقوق‌بشر و پدرخوانده تروریسم و بنیادگرایی، به حمایت از مقاومت ایران برخاست و از حفاظت و حقوق مجاهدین که در اشرف و لیبرتی زیر سرکوب خونین و موشک‌باران بودند، دفاع کرد.

یاد آقای فراتینی و تعهدش به دموکراسی و حقوق‌بشر و حمایت صمیمانه‌اش از مردم و مجاهدان آزادی ایران در نبردشان با فاشیسم دینی، هموار زنده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/42ca8ab4-8b1e-4ee9-8881-edd1187f9b4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات