728 x 90

درگذشت عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران

عاصمه جهانگیر
عاصمه جهانگیر

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران روز یکشنبه 22بهمن در شهر لاهور پاکستان درگذشت. خانواده وی علت مرگ او را سکته قلبی اعلام کردند.

 

خانم عاصمه جهانگیر، که  یک حقوقدان برجسته، و مدافع حقوق زنان در پاکستان بود در آبان 1395 از سوی سازمان ملل‌متحد به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران انتخاب شد.

وی که متولد سال 1952 است، در سال ۱۹۸۱به‌عنوان اولین زن وکیل در پاکستان دفتر باز کرد و مشغول به کار وکالت شد. سپس فوروم اقدام زنان را ایجاد کرد و در سالهای بعد فعالیتهای خود را گسترش داد و کمیسیون حقوق‌بشر پاکستان را تأسیس کرد، از سال 1998 تا سال ۲۰۰۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در امر اعدام ‌بود و از آن پس تا سال 2010 مسئولیت گزارشگری ملل‌متحد در امر آزادی عقیده را به عهده داشت.

خانم جهانگیر در مدت یک و سه ماهی که مسئولیت گزارشگر ویژه ملل‌متحد در مورد ایران را به عهده داشت گزارشهای متعددی در مورد وضعت وخیم حقوق‌بشر و به‌ویژه وضعیت زندانیان سیاسی در ایران تحت حاکمیت آخوندها صادر کرد

به‌رغم تأکید جامعه بین‌المللی، رژیم آخوندی به خانم جهانگیر اجازه بازدید از ایران و زندانهای رژیم نداد  و مانع اجرای ماموریتش شد.

خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیدة‌ مقاومت ایران در پیامی گفت: درگذشت خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران، یک فقدان بزرگ برای مدافعان حقوق‌بشر در جهان امروز است، خاطره او با پرونده درخشانش در دفاع از حقوق‌بشر و با گزارشهای شجاعانه‌اش در مورد جنایات رژیم ایران، همیشه در یادها می‌ماند.

 

در گزارش ششماهه اول سال میلادی خود نسبت به ادامه مجازات اعدام و نقض حقوق‌بشر ازجمله حقوق زنان و اقلیتهای قومی و عقیدتی ابراز نگرانی کرده بود.

خانم جهانگیر در دو گزارش خود در بهار و تابستان گذشته خطاب به شورای حقوق‌بشر و مجمع عمومی ملل‌متحد، به موضوع قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال1367پرداخت.

در گزارشی که تابستان گذشته (اوت 2017) خطاب به مجمع عمومی ملل‌متحد نوشته بود، آمده است:«در ماه مارس، خانواده‌هایی که از گور جمعی واقع در شهر مشهد بازدید کردند، استان خراسان رضوی، جایی که گمان می‌رود بیش از ۱۷۰زندانی سیاسی دفن شده باشند، طبق گزارشی کشف شده که مساحتی که قبلاً مسطح بوده است با خاک پوشیده شده تا بر روی قبرها تلی از خاک انباشته شود. طبق گزارشات، طرح این است که النهایه قطعه بتون ریزی شده روی موقعیت قبرها با خاک یکسان شود و روی آن «محوطه سبز» یا ساختمان تجاری ساخته شود.

بین ژوئیه و اوت 1988 گزارش‌شده است که هزاران زندانی مرد، زن و نوجوان به‌دنبال فتوای صادر شده توسط خمینی اعدام شده‌اند. طبق گزارش یک کمیسیون سه نفره با این دید که تعیین کند چه کسی باید اعدام شود تشکیل شده بود. اجساد قربانیان در گورهای بی‌نام و نشان دفن شده و خانواده‌های آنان هرگز در مورد مکان آنها مطلع نشده‌اند.

خانم عاصمه جهانگیر همراه با سه گزارشگر دیگر ملل‌متحد در پیامی درباره وضعیت زندانیان قیام مردم ایران در دیماه ۹۶و مرگ شماری از آنان در زندان ابراز نگرانی کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e935cb14-86bd-407d-b2c1-54870f83f207"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات