728 x 90

درگذشت خانم آذر کبیری زینت‌بخش از زندانیان سیاسی در زمان خمینی

آذر کبیری زینت‌بخش
آذر کبیری زینت‌بخش

با کمال تأسف خانم آذر کبیری زینت‌بخش، متولد سال۱۳۳۴ از زندانیان سیاسی در زمان خمینی به رفیق‌ اعلی پیوست.

همسر وی مجاهد شهید محمد سلیمانی‌راد از فرزندان محبوب مردم تهران و کرج بود که از سال۵۰ با سازمان آشنا شد و در سال۵۴ به اتهام هواداری از مجاهدین دستگیر و توسط ساواک به‌شدت شکنجه شد طوری که آثار شلاق و شکنجه‌های مزدوران شاه تا مدتها بعد از آزادی در سال۵۷ که درب زندانهای شاه به‌دست مردم باز شد، بر روی بدنش باقیمانده بود. محمد در زندان با برادر مجاهد مسعود رجوی هم بند بود از همان دوران علاقه‌ای شورانگیز در قلبش جای گرفت که تا زمان شهادتش در عملیات کبیر فروغ جاویدان شعله می‌کشید.

خانم کبیری برای اعتراض به دستگیری محمد سلیمانی‌راد که در سال۵۴ توسط ساواک دستگیر، و به‌منظور اعتراف‌گیری اجباری شکنجه شده بود، در آبان۵۷ بهمراه خانواده‌های زندانیان سیاسی مجاهد و چریک‌های‌ فدایی به دفتر روزنامه اطلاعات مراجعه کردند و دست به افشاگری زدند.

کلیشه روزنامه اطلاعات آبان ۵۷ و خانواده‌های مجاهدین و چریک‌های فدایی

پس از انقلاب ضدسلطنتی محمد از مسئولان مجاهدین بود که پس از ۳۰خرداد ۶۰ مجبور به زندگی مخفی شد چرا که رژیم آخوندی درصدد دستگیری و شکنجه و اعدام او بود.

در تاریخ ۱۰مرداد ۱۳۶۱ پایگاهی که مجاهد شهید محمد سلیمانی راد در آن بود از جمله پایگاههایی بود که مورد تهاجم مزدوران رژیم خمینی قرار گرفت، اما او و تنی چند از همرزمانش با شکستن حلقه محاصره توانستند از چنگ مزدوران بگریزند. در این حمله آذر و دختر کوچکش دستگیر شدند و به اتهام هواداری از مجاهدین و حضور در خانه‌های تیمی حدود ۴سال در زندان اوین زیر فشارهای رژیم ضدبشری آخوندی به‌سر برد.

هم اکنون که قیام مردم در کرج هر روز با شعار مرگ بر ستمگر نه شاه می‌خواهیم نه رهبر و مرگ بر خامنه‌ای گسترش می‌یابد شورشگران و قیام‌آفرینان یاد و خاطره آذر کبیری و تمامی پیش‌کسوتان مبارزه برای آزادی را گرامی میدارند.

به خانواده کبیری و سلیمانی راد و تمام مبارزان راه آزادی تسلیت می‌گوییم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eab577fd-a1e7-4b09-9520-46541d3c91d6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات