728 x 90

درگذشت حسین دهلوی، استاد و معلم بزرگ موسیقی معاصر ایران

حسين دهلوی، استاد و معلم بزرگ موسيقی معاصر ايران
حسين دهلوی، استاد و معلم بزرگ موسيقی معاصر ايران

حسین دهلوی، استاد و معلم بزرگ موسیقی معاصر ایران در سن ۹۲سالگی بدرود حیات گفت. دهلوی با ارائه آثاری ارزشمند و ماندگار، نقش مؤثری در معرفی موسیقی ایران در صحنه بین‌المللی ایفا کرده است.

از جمله خدمات بسیار ارزنده او به فرهنگ و هنر موسیقی ایران، تدوین و تألیف چندین کتاب است که حاوی بیش از نیم‌قرن تجارب و دانسته‌های عملی‌اش در زمینه موسیقی است.

دهلوی در دوران حاکمیت ضدفرهنگ و هنر آخوندها هیچگاه این فرصت و امکان را برای ارائه کارهای هنریش نیافت تا آنجا که مجبور شد یکی از بهترین آثارش به‌نام «مانی و مانا»، که آنرا به کودکان جهان تقدیم کرده بود، با کمک چند تن از دوستانش و در خارج از ایران اجرا کند.

 

حسین دهلوی، استاد و معلم بزرگ موسیقی معاصر ایران با صدای خودش گفت: ‌

«متأسفم از این‌که حتی اون کارهایی هم که کردم خیلی ساده‌اش هم نمی‌تونم به علاقه‌مندان این هنر عرضه کنم. بر اساس اون داستان من این اپرا را نوشتم. در حقیقت تقدیم به بچه‌های دنیا. گفتند صدای زن دارد خوب برای بچه‌هاست و زن را از جامعه که نمی‌شود حذف کرد. رسم بین‌المللیش هم همینه. البته به چهار وزیر قبلی ارشاد گفتم کسانی که از صدای زن تحت تأثیر قرار می‌گیرند باید به پزشک مراجعه کنند. چون اینجور ادمها یک آدمهای مریضی اند. بنده‌ای که جزو چهره‌های ماندگارم، شرایط طوری شد که دیگه من از سی سال پیش تابه‌حال چیزی نتونستم بنویسم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d08a1ee-fe3e-4766-9354-efdb6df1ef6c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات