728 x 90

درسی از فیلترینگ تلگرام

فیلترینگ تلگرام
فیلترینگ تلگرام

در آخرین ساعتهای دوشنبه ۱۰اردیبهشت شبکه خبررسان تلگرام با دستور قضاییه آخوندی در ایران فیلتر شد.

دقیقا روز ۱۱فروردین ۹۷ یعنی یک‌ماه پیش در چنین شبی، علاءالدین بروجردی، رئيس کمیسیون امنیت مجلس آخوندی، در حاشیه یک سفر کاری به بروجرد و در مصاحبه با رادیو محلی آن شهر اعلام کرده بود تلگرام به‌زودی فیلتر می‌شود.

در کش و قوس بعدی این خبر، دیگر صحنه‌آرایان رسانه‌یی آخوندها اعلام کردند که تلگرام بدون شک تا آخر فروردین امسال فیلتر خواهد شد.

از روز ۱۱فروردین تا امروز مردم ایران شاهد یک موج سنگین خبری تبلیغی درباره فیلترشدن یا فیلترنشدن تلگرام بودند.

 

آخوندها و فیلترینگ تلگرام

در این یکماهه آکنده از تبلیغات و جنگ و جدل‌های باندی، مردم و همین‌طور رسانه‌های خارجی که «داستان» را دنبال می‌کردند شاهد صحنه‌های گوناگونی بودند:

در یک صحنه قطبی شدن بی‌کم‌وکاست جامعه و حاکمیت به‌روشنی به چشم می‌خورد: در یک سو اکثریت قاطع مردم بودند که مخالف فیلترشدن تلگرام بودند و در سوی دیگر آخوندها که همگی بدون استثناء در مذمت انحصاری شدن تلگرام صحبت می‌کردند، بحثی که این باند و آن باند هم نداشت! هم باند خامنه‌ای و هم باند روحانی با انگشت ششم اصلاح‌طلبش به اجماع رسیده بودند که: نباید انحصاری بودن تلگرام ادامه یابد.

در صحنه دیگر، اعضای ۲تیم «فیلترمیشه» و «فیلترنمیشه» قرار داشتند که هر دو ضمن مسابقه‌‌یی نفس‌گیر پیوسته یادآوری می‌کردند: به‌رغم تمامی اختلافات، ما هر دو در یک کشتی نشسته‌ایم!

روزنامه حکومتی ابتکار در مقاله‌یی روز سه‌شنبه ۱۴فروردین گزارشی از صحنه بازی این ۲تیم داد و نوشت:

« گروهی به‌شدت از فیلترینگ تلگرام حمایت می‌کنند و آن را در راستای منافع ملی می‌دانند و گروهی دیگر فیلترینگ تلگرام و سایر شبکه‌های پیام‌رسان خارجی را همانند سیاست مقابله با دستگاههای ویدئو و دیش‌های ماهواره‌یی تجربه‌‌یی محکوم به شکست می‌دانند... در حالی‌که هر دو گروه نسبت به مسأله اعتماد عمومی و اجتماعی غافل مانده‌اند».

 

در صحنه‌های فرعی، بازار استدلال‌های ۲باند قرار داشت که نمادی از دوشنبه‌بازار سیاسی آخوندها بود: چندتایش را مرور کنیم:

علل آخوندی فیلترینگ تلگرام

روز پنجشنبه ۱۶فروردین ۹۷ سایت حکومتی «ایران خبر» نوشت:

«علت اصلی فیلترینگ تلگرام مشخص شد! رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: فیلترینگ تلگرام باعث رشد پیام‌رسانهای داخلی... (می‌شود) و زمینه برای مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسانهای داخلی را فراهم می‌کند»!

به این ترتیب، جلیلی به‌روشنی گفت تلگرام را می‌بندیم تا مردم مجبور به کار با پیام‌رسانهای تحت نظارت آخوندها شوند.

کمی بعد مهدی چمران، رئیس قبلی شورای قلابی شهر تهران، برگ جدیدی روی پرونده سنگین اتهامات! تلگرام گذاشت و گفت:

«بحث، بحث فیلترینگ نیست. بحث این است که آنها از ما جاسوسی می‌کنند و اطلاعات ما را می‌برند... آنها اطلاعات ما را می‌برند و ما دقیقاً همه اطلاعاتمان را به بیرون درز می‌دهیم».

همان روز ۱۶فروردین ۹۷ یک عضو مجلس ارتجاع به اسم  عبدالرضا هاشم‌زایی فاش ساخت:

«فیلترینگ تلگرام تصویب‌ شده اما منافع ملی اجازه نمی‌دهد این کار عملیاتی شود... به این راحتی نیست که به افکار عمومی و منافع ملی بی‌توجه باشیم و تلگرام را فیلتر کنیم».

۲روز پیش از این یعنی روز سه‌شنبه ۱۴فروردین ۹۷ حمیدرضا جلایی‌پور،  پاسدار مأمور به‌خدمت در باند اصلاح‌طلب، ضمن مخالفت با فیلترینگ تلگرام در یک سایت محلی به اسم «نصف‌جهان» نوشت:

 

«برجام و حفظ تلگرام مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی بوده‌اند، در حالی‌که اولی توسط دولت ترامپ در معرض تهدید قرار گرفته است، حفظ دومی ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بدون برجام و تلگرام دولت روحانی نزد بخش بزرگی از جمعیت ایران... بی‌دستاورد محسوب خواهد شد».

در یک صحنه‌گردانی دیگر اعضایی از هر دو باند رژیم در یک برنامه مشترک تلویزیونی به اثبات اتهامات مالی تلگرام پرداخته و اساس مخالفت حکومتی با تلگرام را ورود این شبکه اجتماعی به فعالیت‌های مالی (با به‌راه‌اندازی یک ارز دیجیتال) اعلام کردند. کاری که هنوز انجام نشده و موعد انجامش حدود پاییز به تقویم ایرانی است!

در آن برنامه تلویزیونی  روز پنجشنبه ۲۳فروردین فیروزآبادی، دبیرشورای عالی فضای مجازی آخوندها که جفت‌پا روی دکمه فیلترینگ ایستاده بود، جرم تلگرام را راه ‌اندازی قریب‌الوقوع یک نوع ارز دیجیتال عنوان کرد و متقابلاً جهرمی وزیر ارتباطات آخوندی که قرار بوده دستش قلم هم بشود اما روی دکمه فلترینگ نخواهد رفت، با زدن یک گل به تیم خودشان گفت: «یکی از کارهای اینها به زیر سؤال بردن نظام بانکی تمام ارزهای فعلی سراسر دنیا است. این کاری که تلگرام شروع کرده فقط بحث ارزی رو درگیر نمی‌کنه فردا می‌تونه مباحث دیگه رو هم درگیر بکنه! اگر در برابر تحولات فضای مجازی ما فعالانه برخورد نکنیم و موضعمان منفعلانه باشه، حاکمیت ما دچار خدشه میشه»!

مقابله با جاسوسی، حل یک معضل امنیتی، مقابله با نفوذ مالی اجانب در سیستم اقتصادی نظام، باز کردن فضا برای پیام‌رسانهای داخلی، شکستن انحصار اطلاع‌رسانی تلگرام،

حمایت از تولیدات و محصولات داخلی و... چند نوع پرت‌وپلا و خزعبلات دیگر همگی در شمار استدلال‌هایی بودند که طی این یکماهه از طرف نهادهای ریز و درشت آخوندی برای توجیه بستن کانال تلگرام عنوان شدند.

 

درس فیلترینگ تلگرام

البته همان موقع سایت مجاهد در مطلب کوتاهی درباره این بازی آخوندی نوشت:

فیلترکردن تلگرام برای آخوندها یک کار «زمان‌بر» است. کاری که به مرور به نقطه اید‌ه‌آل آخوندها نزدیک خواهد شد. به‌گفته برخی ناظران، خامنه‌ای نمی‌تواند تلگرام را  دفعتا و مثل قبل فیلتر کند:

چرا که اولاً ظاهراً خود روس‌ها هم نتوانستند آنگونه که می‌خواستند کانال تلگرام را فیلتر کنند!

ثانیا با توجه به تجربه دفعه قبل، از هزینه اجتماعی و پیامد جهانی‌ این کار وحشت دارند! به‌ویژه که تهدید نازل شدن ناگهانی اینترنت آزاد هم در صورت فیلترینگ تلگرام، آنقدرها بعید نیست!

لذا روش فیلترکردن تلگرام به شیوه «نمدمال» را در پیش گرفته‌اند.(۱)

اینک تلگرام به‌گفته مقامات و رسانه‌های آخوندی پس از یک ماه «نمدمال» شدن، سرانجام فیلتر شد.

درسی که از این ماجرا باقی می‌ماند این‌که:

اولا: خامنه‌ای دندانهایش ریخته! وگرنه نیازی به این‌همه بازیهای یک‌ماه اخیر نداشت.

ثانیا: خامنه‌ای و نظامش در نقطه‌‌یی قرار دارد که حاضر است تمامی بلایای ناشی از فیلترینگ تلگرام را به جان بخرد اما نفس حضور کامل و بی‌دردسر یک پیام‌رسان مورد استفاده مردم را منتفی کند چرا که هر آن منتظر بروز توفانی است که در آن، تلگرام در دست توفان‌آفرینان وسیله‌یی برای سازماندهی و پیشبرد قیامشان خواهد بود.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- هلاکوخان، حاکم خون‌ریز مغول، هنگامی که بغداد را گرفت طبق سنت مغولی دستور داد تا سلطان آنجا را آورده و جلویش گردن بزنند. اطرافیان به نامبرده یادآور شدند که سلطان اینجا مثل بقیه سلاطین نیست بلکه آن‌گونه که خودش می‌گوید و اطرافیانش هم او را صدا می‌کنند، خلیفه نام دارد یعنی جانشین خدا! لذا احتمال دارد اگر وی را بکشیم، حادثه خطرناکی برای خودمان به‌وجود بیاید. هلاکو هم که نمی‌خواست دستگاه سلطنتش شکاف بردارد، گفت خلیفه را درون یک قطعه نمد پیچیده و نرم‌نرم شروع به زدنش کنید. هر گاه دیدید اوضاع جوی و... دارد تغییر می‌کند، دست نگهدارید یک طوری از دلش در می‌آوریم اما اگر اتفاقی نیفتاد بزنید تا تمام کند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/30189677-e21b-456f-a7f9-6db23a90aaf1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات