728 x 90

درس تاریخی در حذف کاندیداها توسط خامنه‌ای - گزارش خبری

چشم‌انداز انتخابات رژیم
چشم‌انداز انتخابات رژیم

روز ۶خرداد پس از جراحی کاندیداهای حکومتی توسط شورای نگهبان، خامنه‌ای به صحنه آمد و ضمن تأیید این اقدام گفت: «شورای نگهبان بر طبق وظیفه خودش آنچه را که باید انجام دهد انجام داد». خامنه‌ای سپس برای خنثی کردن آثار فضاحت‌بار مهندسی‌اش رو به مردم گفت: «به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند».

فراتر از این سخنان و نکته مهمی که در سخنان خامنه‌ای بود تشکر از رد صلاحیت شدگانی بود که به تصمیم شورای نگهبان گردن گذاشتند. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم واکنش باندهای حکومتی به این اقدام خامنه‌ای چیست و براستی آنها چه نقشی در این رژیم بازی می‌کنند. به‌خصوص این‌که هر ناظر عادلی با دیدن لیست نهایی شورای نگهبان ارتجاع درمی‌یابد که آخوند رئیسی خروجی آن خواهد بود.

 

واکنش‌ها به اقدام شورای نگهبان

محمدجواد حجتی کرمانی: «اعلام نامزدهای عمدتاً یکدست ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در باور نمی‌گنجد» وی افزود: «دلسردی و بی‌تفاوتی عامّه مردم و نیز شمار فراوانی از صاحب‌نظران و ناظران امور، بسیار خطرناک است و هر روز خطرناکتر می‌شود».

وی خطاب به خامنه‌ای نوشت: «مردم را از زحمت شرکت در انتخابات صوریِ نمایشی _ فرمایشی مُعاف فرموده و از مصرف بیهوده و مصرفانه دهها میلیاردی انتخابات جلوگیری کنند و با صدور حکم حکومتی مبنی بر ریاست‌جمهوری آقای ابراهیم رئیسی (که به‌نظر ناظران، نامزد بی‌رقیب انتخابات است و تبلیغاتش را هم در مدت ریاست قوه قضاییه انجام داده و خود را قهرمان مبارزه با فساد معرفی نموده) صادر فرمایند».

 

مجمع موسوم به مدرسین قم: شورای نگهبان "سلیقه و خواست خود را بر آرای مردم مقدم می‌داند" و به همین دلیل، انتخابات پیشِ رو انتخاباتی فرمایشی خواهد بود.

 

سعید حجاریان: «بیانیه اعلام مواضع شورای نگهبان آغاز عملیات اجرایی طرح انتصاب نخست‌وزیر در لفافه انتخابات ریاست جمهوری است؛ امید آن که نتیجه این عملیات انطباق مسئولیتها و اختیارات باشد».

 

آخوند محمد خاتمی: «جمهوریت نظام مورد تهدید جدی قرار گرفته است و هیچ جریانی با هر وابستگی و رویکردی که دارد نمی‌تواند و نباید نسبت به این خطر بزرگ بی‌تفاوت باشد!».

 

احمدی‌نژاد: «من امروز باورم اینه که این کاری که اتفاق افتاد بزرگترین ظلم به ملت ایران بود، توهین به ملت ایران بود، عبور از قانون اساسی بود و من پایش خواهم ایستاد تا احقاق حق ملت. … در این انتخابات شرکت نمی‌کنم از هیچ‌کس هم حمایت نمی‌کنم. بیائید بشینیم سندت را بیار با هم بحث می‌کنیم … وضعیت اقتصادی، فاجعه‌بار و وضعیت اجتماعی، در آستانه فروپاشی است».

 

پروانه سلحشوری: «رد صلاحیت لاریجانی با توجه به رابطه‌اش با حاکمیت، عجیب بود. زمانی که احساس بی‌معنایی در بین مردم شکل می‌گیرد، از حضور در انتخابات کناره می‌گیرند و این کناره‌گیری کم کم منجر به اتفاقات اجتماعی خواهد شد که کم‌وبیش نیز در جامعه شاهد آن هستیم».

 

اشرف بروجردی معاون سابق وزیر کشور رژیم: «با رد فله‌یی صلاحیتها توسط شورای نگهبان، اقبال مردم به صندوق‌های رأی و حمایت از دولت و حاکمیت کاهش پیدا می‌کند و مردم احساس می‌کنند که در قفسی گرفتار شده‌اند و باید قفس را بشکنند و خود را نجات دهند. بنابراین چنین شرایطی در این حد آسیب‌زاست».

 

آقا تهرانی عضو مجلس ارتجاع: «نباید مردم را بترسانیم برای این‌که نظام زیر سؤال برود، اینها راهش نیست، نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحملتان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند».

 

اسحاق جهانگیری: «کسانی که نگذاشتند مردم به صحنه بیایند و برای حل مشکلات داخلی و بین‌المللی در انتخابات شرکت کنند، باید پاسخگو باشند».

 

مجمع عمومی جبهه اصلاحات: «شورای نگهبان در اقدامی از پیش زمینه‌سازی شده نمایندگان همه جریانهای سیاسی مختلف کشور را به غیر از یک جریان مشخص حذف کرد. اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات، ۹نفر را برای نامزدی در انتخابات پیشنهاد کرده و به‌دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها بودند. اما با رد صلاحیت همه آنها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم ندارد».

 

حسن خمینی: « «اگر جای نامزدهای تأیید شده بودم، انصراف می‌دادم … دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و ناتوان در حل مسائل، صحنه را ترک خواهند کرد».

 

آخوند آملی لاریجانی: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیتها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها».

 

تاجزاده: «رد صلاحیت غیرقانونی خود و دیگر نامزدها را نیز برنمی‌تابم. رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در این دوره چنان ناموجه و امنیتی بوده که صدای اعتراض عضو بیست ساله شورای نگهبان را درآورده است. سوگمندانه باید گفت در دوره انتقال کار از مهندسی انتخابات گذشته و به انتصابات رسیده است».

 

معنای واکنش‌ها

درنگ در نوشته‌های فوق بدین پرسش راه می‌یابد که در قبال این اقدام جنایتکارانه خامنه‌ای بالاخره عناصر درونی نظام چه نقشی ایفا می‌کنند. در این پرسش تفاوتی میان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و این جناح و آن جناح نیست. اگر به‌دقت در مواضع درنگ کنیم به‌خوبی می‌خوانیم که آنها با هر غر و لندی در نهایت به خامنه‌ای چراغ سبز نشان می‌دهند. از حجتی کرمانی که به خامنه‌ای می‌گوید رئیسی را با حکم حکومتی به کرسی ریاست منصوب کند و تا آخوند آقا تهرانی که ردصلاحیت شدگان را تهدید کرده و می‌گوید: «کمی تحملتان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند». از هر سویی چون همه در غارت و چپاول نقش آفرین هستند به‌دنبال استمرار این دیکتاتوری مذهبی و حکومت فاسد هستند.

 

درس تاریخی

مهمترین درس تاریخی از این واقعه همان عبارت دقیق مسعود رجوی، رهبر مقاومت ایران است که گفت:

«انتخابات و اصلاحات در این رژیم هیچ ارزش و معنا و مفهومی جز فریب خلق نداشته و پاسخ خمینی و خامنه‌ای یک چیز بیشتر نیست: کشتار و اعدام و قتل‌عام و جلاد ۶۷ و ادامهٔ آن در خرداد۸۸ و دیماه۹۶ و آبان۹۸.

درست به همین دلیل باید دیکتاتوری منفور ولایت فقیه را از ریشه برانداخت و بند از بندش گسست. خوشا مقاومت ایران که از ۴۰سال پیش این حقیقت و این ضرورت را دریافت، باقی حرف‌ها راجع به اصلاح این رژیم فریب و فسانه و خطوط ارتجاعی و استعماری است».

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4fd48dd-7c75-41c9-85a8-4305ff18abfc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات