728 x 90

دبیرکل ملل متحد و گزارشگران ویژه حقوق‌بشر نگرانی خود را از ابعاد اعدامها در ایران ابراز می‌کنند

آنتونیو گوترز
آنتونیو گوترز

سایت سازمان ملل متحد ۹شهریور ۱۴۰۱ طی گزارش دبیرکل ملل متحد به هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی نوشت: در مورد مهلت پایانی استفاده از حکم اعدام، دبیرکل و دارندگان مأموریت گزارشگر ویژه در شورای حقوق‌بشر نگرانی خود را از ابعاد اعدامها در ایران ابراز می‌کنند. حداقل ۳۳۳ اعدام در سال۲۰۲۱ در ایران انجام شده است که شامل حداقل ۱۷زن می‌شود، در مقایسه با ۲۶۷مورد در سال۲۰۲۰. رژیم ایران هم‌چنان مسئول ۶۰درصد اعدام‌های شناخته شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. حداقل سه نوجوان در میان اعدام‌شدگان در سال۲۰۲۱ بودند که ۳۸درصد این موارد محسوب می‌شود. گزارشها حاکی است که در سه ماهه اول سال۲۰۲۲، تعداد اعدامها هم‌چنان رو به افزایش بوده و حداقل ۱۰۵نفر اعدام شده‌اند... .

 

مجمع عمومی در قطعنامه ۷۵/۱۸۳ خود از کشورها خواست استفاده از مجازات اعدام را گام‌به‌گام محدود کنند و آن را برای جرائمی که توسط افراد زیر ۱۸سال مرتکب شده یا کسانی که سن بالای ۱۸سال آنها در زمان ارتکاب جرم را نمی‌توان به‌دقت تعیین کرد، اعمال نکنند.

در بازه زمانی این گزارش، گزارش‌شده است که نوجوانان در ایران (به اعدام محکوم شدند و یا در صف اعدام باقی ماندند.

. دبیرکل خاطرنشان کرد که حکم اعدام در مورد معترضان در ایران صادر می‌شود. این رژیم باید یک مهلت پایانی برای توقف احکام اعدام تعیین کند (سایت سازمان ملل متحد۹ شهریور).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1cdbb642-4a69-404d-a4bf-97e58936a09d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات