728 x 90

دادخواهان قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی، دست به یک راهپیمایی زدند

هواپیمای مسافربری سرنگون شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران
هواپیمای مسافربری سرنگون شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران

به‌دنبال بی‌اثر ماندن پیگیری دادخواهی‌های قبلی درباره موضوع سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، شماری از خانواده‌های قربانیان از روز چهارشنبه ۱۹مرداد اقدام به یک راهپیمایی طولانی در کشور کانادا با عنوان «دادخواهی» کردند.

این راهپیمایی طولانی با هدف تجمع در برابر دفتر نخست‌وزیری از استان انتاریو آغاز گردید و قرار است پس از ۱۵روز در اتاوا پایتخت کانادا به پایان برسد.

بازماندگان و خانواده قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران با در دست داشتن تصاویر قربانیان ابتدا با گرد‌آمدن در آرامگاه شهر ریچموند هیل راهپیمایی را آغاز کردند و قرار است روزانه ۳۰ کیلومتر راهپیمایی کنند.

مبتکر این راهپیمایی طولانی مهرداد زارعی است که پسر ۱۷ساله‌اش، آراد، در میان قربانیان هواپیما بود و حامد اسماعیلیون، علیرضا قندچی و شاهین مقدم نیز در میان راهپیمایان هستند.

حامد اسماعیلیون، نویسنده در سخنانش در آرامگاه ریچموند هیل تأکید کرد که خانواده‌های قربانیان پس از ۳۱ماه مبارزه، برای روشن شدن عدالت، هم‌چنان مصمم مانده‌اند. و اضافه کرد که این خانواده‌ها این مدت را در مبارزه با یک «حکومتِ ستمگرِ نابکار» سپری کرده‌اند.

وی با گفتن عنوان «جنایتی شرورانه و برنامه‌ریزی شده» خواهان عدالت برای تمام کسانی شد که در روز ۱۸دی مسافر هواپیمای اوکراینی بودند و توسط موشک سپاه پاسداران به‌قتل رسیدند.

اسماعیلیون افزود که این دادخواهی تنها برای مهرزاد زارعی نیست بلکه برای داغدیدگان «ایران و دادخواهان ۴۴سال گذشته که آن را فراموش نکرده‌اند» است.

خواسته انجمن قربانیان عبارت است از: ارجاع سریع پرونده سقوط هواپیما به سازمان جهانی هوانوردی غیرنظامی پیش از سومین سالگرد این رویداد، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و برقراری تحریم‌های هدفمند «مگنیتسکی» در مورد قبال مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران.
شایان ذکر است که قانون «مگنیتسکی» مصوبه کنگره آمریکا در سال۲۰۱۶ بر تحریم و مجازات مقامات کشورهای خارجی تأکید دارد که در نقض حقوق‌بشر و فساد در هر نقطه جهان دست دارند.

هم‌چنین لازم به یادآوری است که در جریان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشکهای سپاه پاسداران، در هشتم دی سال۱۳۹۸، ۱۷۶تن جان باختند که ۵۵نفر آنها شهروندان دو تابعیتی ایرانی- کانادایی بودند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی در روزی سقوط کرد که پنج روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در عراق از پای درآمد، سپاه برای «انتقام» به اهداف آمریکایی در عراق حمله موشکی کرد اما با وجود مخاطرات، حریم هوایی ایران را به روی هواپیماهای مسافربری باز نگاه‌داشته بود.

هم‌چنین سپاه پاسداران پس از سه روز با پذیرش «اشتباه بزرگ» خود تأیید کرد که دو موشک این نیرو به هواپیما اصابت کرده اما آن را اقدامی پدافندی برای دفاع از حریم هوایی ایران در برابر تهدیدهای ناشی از دشمنان در یک دوره حساس اعلام کرد.

یک دادگاه در استان انتاریوی کانادا سال گذشته ابتدا حکم داد که سپاه «عامدانه» هواپیما را سرنگون کرد و پس از هشت ماه، در آغاز سال جاری میلادی نیز مبلغ حدود ۸۴میلیون دلار به اضافه بهره بانکی را برای پرداخت غرامت به شش خانواده از کشته‌شدگان تعیین کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4256540f-70a1-4131-9258-bc510a6046c0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات