728 x 90

د.پارلمنت مگزین: نشست جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳: پیش به سوی یک جمهوری دموکراتیک

گردهمایی ایران آزاد - ۲۰۲۳
گردهمایی ایران آزاد - ۲۰۲۳

د. پارلمنت مگزین روز ۲۸تیرماه در گزارشی از تظاهرات و گردهمایی ایران آزاد ۱۴۰۲ در پاریس نوشت: دهها هزار ایرانی در اول ژوئیه ۲۰۲۳ در پاریس برای حمایت از قیام جاری در ایران و استقرار یک جمهوری دموکراتیک تظاهرات کردند.

این راهپیمایی همزمان با اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳ در مقر شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) در اورسور اواز فرانسه برگزار شد. بیش از ۵۰۰شخصیت برجسته سیاسی از جمله قانونگذاران، رؤسای جمهور، نخست وزیران، وزرا و مقامات ارشد سابق از ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه به همراه نمایندگان برجسته اروپا در این اجلاس شرکت کردند. این رویداد نمایش قدرتمندی از حمایت از آرمانهای دموکراتیک مردم ایران بود.

اجلاس جهانی ایران آزاد و راهپیمایی پاریس در روز ۱ژوئیه ۲۰۲۳به‌دلیل اجرای موفقیت‌آمیز این دو رویداد به‌رغم تلاشهای رژیم ایران برای خنثی کردن این رویدادها، از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود. در تلاش برای متوقف کردن این رویدادها، رژیم ایران تلاش کرد تا با کشورهای غربی معامله کند. حتی به چانه‌زنی بر سر گروگانهای اروپایی که در بازداشت داشت متوسل شد، اما این تلاش‌ها ناموفق بودند.

پس از گفتگوی ۹۰ دقیقه‌ای بین رئیس‌جمهور فرانسه و ابراهیم رئیسی، رئیس پلیس فرانسه به‌دلیل نگرانیهای امنیتی، ممنوعیت این تجمع را پیشنهاد کرد. با این حال، برگزار کنندگان این رویداد با این ممنوعیت مخالفت کردند و این ممنوعیت در ۳۰ژوئن به وسیله دادگاه اداری پاریس به‌دلیل نقض آشکار و شدید آزادی بیان لغو شد. با وجود تلاش‌های دخالت گرایانه، دهها هزار ایرانی از سراسر جهان در این راهپیمایی شرکت کردند و تعهد خودشان را به آزادی و اصول دموکراتیک نشان دادند. همزمان، اجلاس جهانی ایران آزاد نیز بدون هیچ‌گونه مانعی برگزار شد.

این اجلاس شاهد اجماع بین‌المللی بی‌سابقه‌یی بود که از جنبش مردم ایران به سوی یک جمهوری دموکراتیک حمایت می‌کرد.

این سخنرانی شامل ۹معاون سابق رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و ۹وزیر امور خارجه به‌نمایندگی از کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، فنلاند، لیتوانی و مالت بود.

سایر شرکت‌کنندگان مهم شامل سخنرانان گذشته مجلس عوام بریتانیا، نمایندگان بوندستاگ [پارلمان فدرال] آلمان و معاون مشاور سابق امنیت ملی رؤسای جمهور ایالات متحده بودند.

۲۵وزیر سابق از کشورهای مختلف این رویداد را گرامی داشتند و همه حمایت خودشان را از آرزوها و خواسته‌های دموکراتیک مردم ایران و طرح ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی برای ایران آینده اعلام کردند.

مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران برای دوره انتقالی، در سخنان خود گفت: مماشات با رژیم آخوندها ممکن است به خون‌ریزی بیشتر در بین مردم و مقاومت ما منجر شود، ممکن است فهرست اعدامها را طولانی‌تر کند. ممکن است زندانهای بیشتری را پر کند. با این حال، حفاظت از خامنه‌ای در برابر سقوط اجتناب‌ناپذیر او بیهوده خواهد بود... . صرف‌نظر از فعال بودن برجام، دوران فاشیسم مذهبی به پایان خود نزدیک شده است و خورشید موجودیت این رژیم در افق سقوط خودش در حال غروب است. او افزود: دقیقاً مانند دیکتاتوری شاه، دیکتاتوری مذهبی نیز در آستانه فروپاشی و در حال تلو‌تلو خوردن است. از آنجایی که شما نتوانستید رژیم شاه را سرپا نگهدارید، نمی‌توانید حتی با چوب زیر بغل و یا با سرکوب مقاومت ایران، ملاها را حمایت کنید.

او در ادامه افزود: خامنه‌ای و سپاه پاسدارانش به طرز دردناکی از قیامهای آینده آگاه هستند. در نتیجه آمریکا و اروپا را به مداخله، ممانعت از تحول در ایران، سرکوب رهبران قیام مردمی و محدود کردن حقوق اساسی آزادی بیان، اجتماعات و تعامل سیاسی به بهانه امنیت یا حاکمیت ملی فرا می‌خوانند. آیا این واقعاً نشان‌دهنده اروپای قرن ۲۱ است؟

سخنرانان شامل مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود. لیز تراس، استفان هارپر، گای ورهوفستات، اندا کنی، یانز یانشا، عودالله هوتی، پتر رومن و گیر هاارد، به ترتیب نخست وزیران سابق بریتانیا، کانادا، بلژیک، ایرلند، اسلوونی، کوزوو، رومانی و ایسلند؛ ریتا زوسموت و جان برکو، رؤسای پیشین بوندستاگ آلمان و مجلس عوام بریتانیا؛ ژنرال جیمز جونز و جان بولتون، مشاوران پیشین امنیت ملی رؤسای جمهور ایالات متحده؛ میشل آلیو ماری، هوبر ودرین و برنارد کوشنر، وزرای خارجه سابق فرانسه؛ و مایک پمپئو، جولیو ترزی، جان برد، آزو بالیس، ارکی تومیوجا، فرانسیس زامیت، وزرای خارجه سابق ایالات متحده، ایتالیا، کانادا، لیتوانی، فنلاند و مالت.

جامعه جهانی درخواست مردم ایران برای آزادی و دموکراسی را شنیده است و با یک حمایت و تاییدیه قاطع پاسخ داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9804b93e-3861-4fa8-85a7-d080ba1a2e38"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات