728 x 90

خشکسالی و خسارت ۶۷هزار میلیارد تومانی در بخش کشاوزری

خشکسالی در زاینده رود
خشکسالی در زاینده رود

محمد موسوی کارگزار رژیم در مدیریت بحران وزارت (جهاد) کشاورزی خسارت خشکسالی در بخش کشاورزی از ابتدای سال زراعی تاکنون را ۶۷هزار میلیارد تومان برآورد کرد (خبرگزاری حکومتی ایرنا ۳۰خرداد).
وی گفت: تاکنون از ۱۱میلیون هکتار اراضی کشاورزی در ۳۰استان کشور، ۴۳درصد از خسارت ۶۷هزار میلیارد تومانی مربوط به افت تولیدات بخش زراعی، ۲۶درصد کاهش تولیدات باغی، ۱۳درصد افت تولیدات آبزی پروری و محصولات دام و طیور، ۱۱درصد کاهش تولید علوفه مراتع، ۴درصد خسارت در زمینه زیرساخت‌های انتقال آب، استخرهای آب، لوله گذاریها، قنات و چشمه سارها و ۳درصد مربوط به تأمین آب و علوفه مورد استفاده دام عشایر بوده است.


از طرفی به‌گفته کارگزاران رژیم خشکسالی باعث خشک شدن مراتع شده و به همین دلیل نگهداری دام برای تولیدکنندگان صرفه ندارد زیرا در این شرایط آنها مجبور می‌شوند دام خود را زودتر از موعد مقرر کشتار کنند، در نتیجه کشتار زودهنگام دام نیز تهدیدی برای تأمین گوشت در ماه‌های پیش رو به‌ویژه در زمستان خواهد بود و به‌دنبال کاهش بازار تولید، قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا خواهد کرد.


شایان ذکر است به اعتراف کارشناسان محیط‌زیست یکی از دلایل خشکسالی همانا حفر هزاران چاه به‌طور بی‌رویه و کارشناسی نشده در سراسر کشور، برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، سدسازیهای غیراصولی و ضداکولوژیکی، ورود آلودگی‌های جدید با مواد رادیواکتیو و انرژی‌های اتمی به آب‌های جاری یا ذخیره، تخریب جنگل‌ها و این دست اقدامات دولت در چهل سال اخیر منجر به نابودی محیط‌زیست ایران و سوق دادن آن به بیابانی به نام ایران خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2efc806-9c58-4635-b32f-4f76ac2b44e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات