728 x 90

خزانه‌داری آمریکا سه شخص و دو گروه تروریستی وابسته به سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کرد

وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه ۱۶خرداد از تحریم سه فرد مرتبط با نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران خبر داد. خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرد ۱۶ فرد، تشکیلات و گروه مرتبط با سازمانهای تروریستی منطقه‌یی را تحریم کرده است. در میان تحریم شدگان سه فرد مرتبط با نیروی قدس هستند که به همکاری در پولشویی و قاچاق نفت متهم شده‌اند.

سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۱۶خرداد نوشت:

نیروی قدس سپاه پاسداران

علی قصیر، مقداد امینی و مرتضی هاشمی‌بخشی از دو شبکه هستند که توسط سپاه پاسداران و حزب‌الله، نیروی نیابتی تروریستی وی هدایت شده و آنرا حمایت مالی می‌کنند. این شبکه‌های پیچیده واسطه‌ها به نیروی قدس سپاه پاسداران اجازه می‌دهد تا دخالت خود در فروش نفت ایران را پنهان کند. نیروی قدس سپاه پاسداران هم‌چنین برای پولشویی برای مقامات حزب‌الله و شرکت‌های جلویی و دلالی قراردادهای مرتبط، به این افراد متکی است.

امینی و قصیر، تسهیل کنندگان مالی سپاه پاسداران و حزب‌الله، شبکه‌ای متشکل از نزدیک به ۲۰ فرد و شرکت اصلی که در کشورهای مختلف و حوزه قضایی مستقر هستند را هدایت می‌کنند، که جابه‌جایی و فروش دهها میلیون دلار طلا، لوازم الکترونیکی و خارجی و ارز را در حمایت از حزب‌الله و سپاه پاسداران تسهیل کرده است.

هاشمی چندین شرکت مستقر در خارج از هنگ کنگ و چین را کنترل می‌کند و از دسترسی خود به سیستم مالی بین‌المللی برای شستشوی مبالغ هنگفتی برای سپاه پاسداران و حزب‌الله استفاده کرده است. او به اتباع جمهوری خلق چین دستور داده است تا حساب‌های بانکی ایجاد کنند و به‌عنوان صاحبان پوششی برای شرکت‌های او خدمت کنند. از جانب هاشمی، این افراد هم‌چنین محصولات با کاربرد دوگانه که اصلیت آنها آمریکایی هست را برای ارسال به ایران خریداری کردند.

مقداد امینی توسط اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (OFAC) در ماه می‌۲۰۱۸ بر اساس E. O. ۱۳۲۲۴ که اصلاح شده، لیست‌گذاری شد. این اقدام به‌دلیل نقش وی در کمک به سپاه پاسداران در انتقال وجه نقد از ایران به امارات برای تبدیل به دلار آمریکا بود. علی قصیر قبلاً توسط دفتر کنترل داراییهای خارجی OFAC در سپتامبر ۲۰۱۹ بر اساس E. O. ۱۳۲۴۴ که اصلاح شده، لیست‌گذاری شده بود، که علت آن اقدام برای یا از جانب رستم قاسمی، مقام رسمی سپاه پاسداران بود که بر شبکه گسترده‌یی که از طرف نیروی قدس سپاه پاسداران درگیر فروش نفت بود، نظارت می‌کرد. مرتضی هاشمی با حکم E. O. ۱۳۲۴۴ که اصلاح شده، به‌دلیل کمک مادی، حمایت مالی، یا ارائه حمایت مالی، مادی یا فنی یا کالا یا خدمات برای، یا در حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لیست‌گذاری شد.

گروه‌های تروریستی وابسته به سپاه

اعضای TFTC هم‌چنین سرایا المختار و سرایا الشتر، دو گروه تروریستی وابسته به سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کردند.

سرایا المختار یک سازمان تروریستی تحت حمایت ایران است که عمدتاً در بحرین مستقر است، اما با سایر گروه‌های مشابه در جاهای دیگر ارتباط دارد و بنا بر گزارشها، از حمایت مالی و لجستیکی سپاه پاسداران برخوردار است. هدف سرایا المختار هموار کردن راه برای اعمال نفوذ بیشتر ایران در بحرین و فراتر از آن است. این گروه حملاتی را علیه پرسنل آمریکایی در بحرین طراحی کرده و بارها برای ترور مقامات بحرینی جوایز نقدی در نظر گرفته است.

وزارت امور خارجه در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ سرایا المختار را در فهرست تروریست جهانی به‌طور ویژه لیست‌گذاری شده (SDGT) قرار داد.

سرایا الشتر که با نام تیپ های الاشتر (AAB) نیز شناخته می‌شود، گروه دیگری است که پیوندهای مشخصی با سپاه دارد. AAB یک سازمان تروریستی تحت هدایت ایران است که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و هدف آن بی‌ثبات کردن منطقه است. AAB مسئولیت حملات تروریستی متعدد علیه اهداف پلیس و امنیتی در بحرین را برعهده گرفته است. در مارس ۲۰۱۴، AAB یک حمله بمب‌گذاری انجام داد که در آن دو افسر پلیس کشته شدند. AAB هم‌چنین خواستار خشونت علیه دولتهای بحرین، انگلستان، عربستان سعودی و ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی است.

در ژانویه ۲۰۱۸، AAB لوگو و پرچم خود را تغییر داد تا رسماً مدل سپاه ایران را پیشه کند و در یک بیانیه عمومی بر وفاداری خود به تهران تأکید کرد تا نقش خود را در شبکه ایران شامل بازیگران دولتی و غیردولتی که علیه ایالات متحده و متحدانش در منطقه عمل می‌کنند، منعکس کند. علاوه بر این، اعضای AAB از ایران سلاح و مواد منفجره دریافت کرده‌اند و هم‌چنین در اردوگاههای تحت حمایت سپاه پاسداران در عراق آموزش دیده‌اند، و اعضای ارشد به ایران و جاهای دیگر پناه برده‌اند تا از تعقیب قضایی توسط مقامات بحرینی فرار کنند.

 

بر پایه بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا اشخاص حقیقی تحریم شده شامل سه فرد مرتبط با نیروی قدس می‌شوند که متهم شده‌اند از جمله در همکاری با حزب‌الله لبنان زمینه فروش قاچاق نفت و پولشویی را برای سپاه پاسداران فراهم می‌کنند.

سه فرد مرتبط به سپاه قدس مرتضی هاشمی، علی قصیر و مقداد امینی معرفی شده‌اند و گفته می‌شود از همکاران دو شبکه‌یی هستند که به وسیله سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان هدایت و تأمین مالی می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اعلام کرد مرکز مبارزه با تأمین مالی تروریسم (TFTC) ۱۶شخص حقیقی، سازمان و گروه، که با بسیاری از گروه‌های تروریستی منطقه مرتبط هستند را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

این مرکز برای تقویت همکاریهای چند جانبه آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای مقابله با پولشویی منطقه‌یی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شده است.

کشورهایی که در این مرکز با یکدیگر همکاری می‌کنند از طریق شناسایی، تعقیب و تبادل اطلاعات به مقابله با شبکه تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی در منطقه می‌پردازند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64af050b-a4a8-4a14-8e5f-e5b7be2c4326"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات