728 x 90

خداحافظی با سال ۲۰۲۱ در ایران با اعتراضاتی در اوج

اعتراضات در ایران
اعتراضات در ایران

سایت اسکای نیوز عربی روز شنبه ۱۱دی نوشت: سال۲۰۲۱ صفحات خود را در حالی بست که اعتراضاتی جدید در ایران روی داد و آخرین نمونه آن تحصن کارگران یک کارخانه کاشی بود. در همین حال معلمین معترض بر این باورند که تظاهراتشان اکنون به اوج خود رسیده است.

این سایت اضافه کرد: روز جمعه مصادف با آخرین روز سال۲۰۲۱ کارگران شیفت صبح کارخانه کاشی تبریز در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق دست به تحصن زدند و تأکید کردند که صاحب کارخانه به وعده خود مبنی بر افزایش حقوقها عمل نکرده است. روز دوشنبه گذشته نیز کارگران اخراجی شرکت «تهران جنوب» یک تجمع اعتراضی در مقابل دفتر استاندار بندر ماهشهر برگزار کردند. از سویی به‌نوشته سایت سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران کشاورزان منطقه اسلام‌آباد لوتک شهرستان هامون در سیستان و بلوچستان به‌دلیل کمبود سوخت دست به تحصن زدند.

اسکای نیوز هم‌چنین اشاره دارد به تظاهرات معلمین طی روزهای گذشته سراسر کشور از جمله تهران، مشهد و شیراز را فراگرفت و آنها قصد دارند که طی سال جدید با خواست تعدیل حقوقشان به آن ادامه دهند.

اسکای نیوز نوشت: شراره امیدی، معلم ایرانی و یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات به سایت اسکای نیوز عربی گفت، از برجسته‌ترین خواسته‌های معلمین اجرای قانون مدیریت خدمات مدنی و سرعت بخشیدن به اجرای طرح طبقه‌بندی و بهبود وضعیت آموزش و عمومی کردن آموزش مجانی دانش‌آموزان است.

وی هم‌چنین خواستار آزادی معلمان و دانش‌آموزان زندانی شد و خاطرنشان کرد: در میان معلمان دستگیر شده «هاشم خواستار ۷۰ساله، آقای اسماعیل عبدی و خانم نصرت بهشتی هستند که وضعیت جسمی هر دو به‌دلیل سن و سال وخیم است.

این معلم ایرانی گفت، تظاهرات و تجمعات ما بارها با برخورد و سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده است و در سه ماه گذشته ۶ تجمع بزرگ و عظیم داشتیم و اکنون در اوج هستیم.

هم‌چنین این سایت در ادامه آورده است: مهدی عقبایی، یکی از اعضای شورای ملی مقاومت ایران، به اسکای نیوز عربی گفت، وضعیت بحرانی اقتصادی (کشور) به بودجه هنگفت اختصاص یافته به هزینه‌های نظامی و حمایت از شبه‌نظامیان در خارج از کشور برمی‌گردد که بحران تورم را تشدید می‌کند و به افزایش قابل توجه قیمتها و عدم وجود حداقل دستمزدها و مزایا راه می‌برد.

اسکای نیوز در پایان نوشت: بر اساس آمارهای اعلام شده و اظهارات رسمی در ایران، خط فقر در مردادماه ۱۳۹۰ بیش از ۱۰میلیون تومان (معادل ۳۷۰دلار در ماه با نرخ نقل و انتقال روزانه در بازار آزاد) بوده است، در حالی که میانگین حقوق معلمان بین ۳.۸ میلیون تومان (معادل ۱۴۰دلار) تا ۵.۸ میلیون (معادل ۲۱۰دلار). بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که حقوق معلمان نزدیک به نیمی از خط فقر است و این شکاف با رشد سرسام‌آور تورم به‌سرعت در حال افزایش است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1511610-1151-4ded-b0a2-2551a342268f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات