728 x 90

خبرگزاری فرانسه: درخواست تجدیدنظر برای یک مقام پیشین ایران که در سوئد محکوم شده است گشوده می‌شود

تظاهرات ایرانیان آزاده در برابر دادگاه استیناف دژخیم حمید نوری
تظاهرات ایرانیان آزاده در برابر دادگاه استیناف دژخیم حمید نوری

خبرگزاری فرانسه (۲۱دی) در سوئد گزارش کرد: یک مقام پیشین زندان ایران که در سوئد به‌دلیل جرایم ارتکابی در جریان پاکسازی مخالفان در سال۱۹۸۸ به حبس ابد محکوم شده بود، روز چهارشنبه با شروع دادگاه تجدیدنظر، دوباره در دادگاه حاضر شد.

این پرونده به کشتار دست کم ۵۰۰۰ زندانی در سراسر ایران مربوط می‌شود که گفته می‌شود به دستور آیت‌الله خمینی، ولی‌فقیه [پیشین ایران]، برای انتقام از حملات گروه مخالف تبعید شده مجاهدین خلق ایران (MEK) در پایان جنگ ایران و عراق در فاصله بین سال۱۹۸۰- ۸۸ انجام شد.

حمید نوری ۶۱ساله در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ توسط دادگاه منطقه‌ای استکهلم به [اتهام ارتکاب] جنایت جدی علیه قوانین بین‌المللی و قتل محکوم شد.

این دادگاه متوجه شد که حمید نوری در زمان وقوع این حوادث در یکی از زندانهای نزدیک تهران دستیار دادستان بوده و زندانیان را همراهی کرده و به کمیته آورده و آنها را تا محل اعدام اسکورت کرده است.

این دادگاه بدوی اولین محاکمه مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی در ایران در دهه۱۹۸۰ بود. این امر به‌ویژه حساس بود، زیرا فعالان حقوق، مقامات ارشد رژیم ایران را که اکنون در [رأس] قدرت هستند، از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کنونی را متهم می‌کنند که عضو کمیته‌هایی که احکام اعدام را صادر کرده‌اند، بوده‌اند.

در حالی که دادگاه تجدید نظر حمید نوری در روز چهارشنبه آغاز شد، توماس بودستروم (Thomas Bodstrom) وکیل مدافع نوری از دادگاه خواست تا او را تبرئه کند یا مجازاتش را کاهش دهد.

 

... حکم دادگاه منطقه‌ای گفته است که حمید نوری به‌دلیل نقشش در قتلهایی که مجاهدین خلق را هدف قرار داده بود و به‌دلیل شرکت در موج دومی که علیه هواداران جناح چپ که تصور می‌شد اعتقادات اسلامی خود را انکار کرده‌اند، محکوم شد.

نوری استدلال کرده بود که در دوره مورد بحث در مرخصی بوده است. او گفت که در زندان دیگری کار می‌کرد و اتهامات را به‌عنوان توطئه سازمان مجاهدین خلق برای بدنام کردن جمهوری اسلامی محکوم کرد.

حمید نوری در نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم پس از شکایت ناراضیان ایرانی در سوئد علیه او به وسیله پلیس دستگیر شد. این پرونده روابط بین استکهلم و تهران را تیره کرده است و تهران بارها خواستار آزادی نوری شده و حکم سال گذشته را سیاسی خوانده است.

در طول محاکمه اولیه، معترضان مخالف رژیم ایران در بیرون دادگاه استکهلم تجمع کردند. یک گروه حدود ۱۰۰ نفری در دادگاه تجدید نظر چهارشنبه حاضر شدند.

شاهین قبادی، سخنگوی گروه اپوزیسیون شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) به خبرگزاری فرانسه گفت: فکر می‌کنم این محاکمه یک بار دیگر آنچه را که در ایران در سال۱۹۸۸ اتفاق افتاد برجسته خواهد کرد.

او افزود: امروز پس از چهار ماه اعتراض و انقلاب در ایران، مردم درک بهتری از وحشی‌گری این رژیم دارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07f32dcd-d24a-48b5-890a-e4d00d0ee990"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات