728 x 90

خبرگزاری فرانسه: رژیم ایران در بحبوحه توقف مذاکرات هسته‌یی، قرار است با محکومیت مواجه شود

نشست  شورای حکام  برای پرونده هسته‌ای رژیم ایران
نشست شورای حکام برای پرونده هسته‌ای رژیم ایران

خبرگزاری فرانسه دوشنبه ۱۶خرداد در گزارشی از نشست شورای حکام که قرار است از روز دوشنبه ۱۶خرداد برگزار شود، نوشت: ایران در بحبوحه توقف مذاکرات هسته‌یی قرار است با محکومیت مواجه شود.

 انتظار می‌رود که کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده در اجلاس این هفته دیدبان اتمی سازمان ملل در بحبوحه مذاکرات متوقف شده برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵، به‌دنبال محکومیت ایران باشند.

در حالیکه دیپلماتها هشدار می‌دهند پنجره نجات توافق تاریخی در حال بسته شدن است، پیش‌نویس قطعنامه‌یی که توسط آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان تهیه شد، نشانه‌ای از نا‌شکیبایی فزاینده آنهاست.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می‌شود.

اگر قطعنامه‌ای که از ایران می‌خواهد که «همکاری کامل» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد، تصویب شود، این اولین حرکت محکوم کردن رژیم ایران از ژوئن ۲۰۲۰ خواهد بود.

گفتگوها برای احیای این توافق در آوریل ۲۰۲۱ با هدف بازگرداندن ایالات متحده به توافق و لغو مجدد تحریم‌ها و وادار کردن ایران به کاهش برنامه هسته‌یی خود آغاز شد.

توافق تاریخی ۲۰۱۵ که وعده کاهش تحریم‌های تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌یی آن را می‌داد در سال۲۰۱۸ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از آن خارج شد، شروع به فروپاشی کرد.

مذاکرات برای احیای این توافق در ماههای اخیر متوقف شده است.

هماهنگ کننده مذاکرات، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، آخر هفته در توئیتی هشدار داد که احتمال بازگشت به توافق در حال «کم شدن» است.

«ارسال یک پیام»

در گزارشی در اواخر ماه گذشته، آژانس گفت که هنوز درباره آثار اورانیوم غنی شده که قبلاً در سه سایت اعلام نشده‌ای که فعالیت‌های هسته‌یی ایران در آن انجام می‌شد، سؤالات این آژانس «شفاف سازی نشده» است.

کلسی داونپورت، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ بهانه‌ای برای ادامه همکاری نکردن ایران به‌صورت معنادار با تحقیقات آژانس وجود ندارد».

او گفت: «قطعنامه‌ای برای محکوم کردن ایران برای ارسال این پیام ضروری است که سنگ‌اندازی بر سر راه آژانس و ناتوانی در اجرای تعهدات پادمان عواقبی دارد».

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1870b69e-d1bf-4bc0-9c6c-a9830858e4a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات