728 x 90

خبرگزاری بلگای بلژیک: تظاهرات کنندگان در بروکسل معاهده بین بلژیک و ایران در مورد تبادل زندانیان را محکوم کردند

تظاهرات هواداران مقاومت در بلژیک
تظاهرات هواداران مقاومت در بلژیک

خبرگزاری بلگا بلژیک روز ۱۵تیرماه با درج گزارشی از تصویب لایحه شرم‌آور در کمیتهٔ خارجی مجلس بلژیک نوشت: تظاهرات کنندگان در بروکسل تبادل زندانیان با ایران را محکوم کردند.

پارلمان بلژیک از روز سه‌شنبه در حال بررسی لایحه‌یی است که فوراً توسط دولت ارائه شده است تا معاهده‌ای را با ایران تأیید کند که امکان گذراندن دوران محکومیت خود را در کشور مبدأ برای محکومان فراهم می‌کند. اگر این پروژه پنجشنبه جاری تصویب شود، در را برای انتقال اسدی به ایران باز می‌کند، جایی که او مدت زیادی در بازداشت باقی نمی‌ماند... به‌ویژه که معاهدات آینده اعمال سیستم مجازات محلی را پیش‌بینی کرده‌اند، بنابراین امکان حبس خانگی و یا عفو وجود دارد.

به گفته سازمان‌دهندگان، حدود ۲۵۰ تظاهر کننده، روز چهارشنبه بین ساعت ۹ تا ۱۱صبح در میدان Surlet de Chokier در بروکسل گردهم آمدند تا مانند روز قبل، معاهده بین بلژیک و ایران در مورد تبادل زندانیان را محکوم کنند.

چند نفر از جمله معاون Michaël Freilich (N-VA) یا عضو شورای ملی مقاومت ایران (NCRI)، فرزین هاشمی، برای انتقاد از قصد بلژیک برای انعقاد توافق مبادله زندانیان با این کشور ایران در محل سخنرانی حاضر شدند. تظاهر کنندگان که اکثراً از جامعه ایرانی بلژیک هستند از نمایندگان مجلس بلژیک خواستند به این لایحه که به‌گفته آنها در تضاد کامل با اصول حاکمیت قانون است، رأی منفی دهند.

یکی از سخنرانان شعار می‌دهد: «انعقاد چنین توافق‌نامه‌ای با رژیمی که حقوق‌بشر را رعایت نمی‌کند، آزادی را رعایت نمی‌کند و نهادهای دمکراتیک را رعایت نمی‌کند، کاملاً غیرقابل تصور است. ما می‌گوییم نه!».

این توافق به بلژیک اجازه می‌دهد تا زندانیان خود را با ایران مبادله کند، ایران که مدت هاست در تلاش برای بازگرداندن دیپلمات خود اسالله اسدی است. سال گذشته، این مرد در آنتورپ به‌دلیل طراح اصلی حمله خنثی شده علیه اعضای اپوزیسیون ایران در شهر ویلپنت فرانسه به ۲۰سال زندان محکوم شد.

ایران ابتدا پیشنهاد داد دیپلمات خود را با احمدرضا جلالی، دانشمند ایرانی-سوئدی و مدرس دانشگاه Vlaamse ون بروکسل (VUB) مبادله کند. سپس نام کارمند بشردوستانه بلژیکی اولیویه واندکاستیل که از اواخر فوریه در ایران بازداشت شده بود ذکر شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7231095-f772-41bd-83bf-e23196d93485"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات