728 x 90

خاوران:‌ گلباران مزار شهیدان قتل‌عام سال۶۷+فیلم

‌گلباران مزار شهیدان قتل عام سال۶۷ در خاوران
‌گلباران مزار شهیدان قتل عام سال۶۷ در خاوران

جمعی از خانواده‌های شهیدان قتل‌عام سال ۱۳۶۷ روز جمعه ۱تیر ۹۷ در گلزار خاوران حاضر شدند و یاد این شهیدان قهرمان را گرامی داشتند.

آنها دشت خاوران را به یاد همه جانهای شیفته‌یی که خود را فدای آزادی ایران کردند؛ گلباران کردند.

 

 

نهانکاری مقامات ایرانی برای اختفای جنایت قتل‌عام

 

در گزارش عفو بین‌ الملل و سازمان عدالت برای ایران آمده است: مقامات ایرانی برای سه دهه به‌طور مداوم سرنوشت و محل دفن قربانیان را مخفی نگه داشته‌اند. پنهانکاری عامدانه مقامات ایرانی درباره محل دفن هر یک از قربانیان کشتارهای سال ۶۷ مصداق ناپدیدکردن قهری است که مطابق قوانین بین‌المللی جرم تلقی می‌شود.

 

عذاب و پریشانی که خانواده‌های کشته‌شدگان به موجب تصمیم مقامات برای ناپدیدسازی قهری و اعدام مخفیانه زندانیان، پنهان‌سازی محل حقیقی دفن آنان و هم‌چنین تخریب و بی‌احترامی به گورهای جمعی متحمل شدند، در حکم نوعی شکنجه یا اقسام دیگر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی است که در بند۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع شمرده شده است. ایران نیز از جمله هم‌پیمانان این میثاق است.

 

تا کنون هیچ‌یک از مقامات رژیم ایران مورد تحقیق قرار نگرفته و در برابر عدالت حاضر نشده است و برخی از متهمان به مشارکت در این قتل‌عام هم‌چنان مقامات رسمی و مناصب تأثیرگذار را در دست دارند.

 

گزارش عفو بین‌الملل می‌افزاید: خانواده‌های قربانیان از برگزاری مراسم گرامی‌داشت یا گل‌گذاری بر روی مزار عزیزانشان منع شده‌اند. این خانواده‌ها هم‌چنین برای مطالبه حقیقت و عدالت مورد پیگرد قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

 

این گزارش برآورد کرده است که بر اساس اطلاعاتی که از سوی زندانیان سابق، اعضای خانواده‌ها، مدافعان حقوق‌بشر، رسانه‌های خبری و گروه‌های سیاسی به دست آورده، به‌طور تقریبی ۱۲۰محل وجود دارد که اجساد قربانیان قتل‌عام سال ۶۷ در آنها دفن شده‌اند.

 

مقامهای رژیم ایران شواهد قتل‌عام را نابود می‌کنند

مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌ الملل می‌گوید: «جنایت‌های انجام شده در جریان کشتار ۶۷ همانند زخمی است که با وجود گذشت سه دهه هم‌چنان التیام نیافته است. مسئولان رژیم ایران با نابود کردن شواهد و آثار جرم، عامدانه به تحکیم فضای مصونیت کمک می‌کنند».

 

عفو بین‌الملل در پایان خواستار تحقیقات مستقل و مجازات عاملان قتل‌عام ۶۷ شده و می‌افزاید: این امر مستلزم انجام رسیدگی کامل، مؤثر و مستقل به اعدامهای فراقانونی و اختصاری و ناپدیدسازیهای قهری و هم‌چنین محاکمه مسئولان این جنایات در دادگاهی عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام است.

 

مطالب مرتبط

گزارش عفو بین‌ الملل: مدارک جدیدی از تخریب عامدانه گورهای جمعی کشته شدگان قتل‌عام ۱۳۶۷ توسط رژیم ایران برای اختفای جنایت

 

تخریب مزار شهیدان - «جنگ، حتی با ٰمزارسنگٰ »

 

خاوران.اردیبهشت ۹۷

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1dc2243e-64be-457d-abe7-c0da858bc4e7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات