728 x 90

خارج شدن صدها هزار دانش‌آموز از چرخهٔ تحصیل!

تشدید شکاف طبقاتی و گسترش جمعیت زیر خط فقر، یک فقره از کارنامه نظام آخوندی است که آثار آن این روزها در زمینه‌های مختلف دیده می‌شود. آموزش و پرورش یکی از همین موارد است که رژیم حتی در قانون اساسی‌اش قول مجانی بودن آنرا تا پایان دوران دبیرستان داده اما در عمل کار دیگری می‌کند.

روزنامه فاشیستی جوان وابسته به سپاه پاسداران (۲۰مرداد۹۸) در یک رویکرد باندی برای زدن به رقبای حکومتی‌اش اذعان کرد یکی از آثار غارت منابع مردم تحت عنوان خصوصی‌سازی آموزش و پرورش که سال‌ها قبل بنیان گذاشته شده بود، اکنون به‌گونه‌یی به بار نشسته که از میان نفرات برتر کنکور امسال حتی یک نفر هم دانش‌آموز مدارس دولتی نیست. این روزنامه نوشت:

« ۸۷درصد نفرات برتر کنکور سراسری امسال، در مدارس پولی درس خوانده‌اند.

۱۳درصد دیگر هم دانش‌آموز مدارس نمونه دولتی بوده‌اند...

این بدان معناست که حرکت در جهت خصوصی‌سازی مدارس موجب شده تا طبقات ضعیف جامعه که توان فرستادن فرزندانشان را به مدارس خصوصی و نمونه دولتی ندارند، به‌واسطه کیفیت آموزشی پایین مدارس دولتی و فقدان عدالت آموزشی در کشور، از حضور در دانشگاههای خوب کشور و طی مدارج عالی باز بمانند تا نابرابریهای اجتماعی در حوزه فرهنگ و آموزش افزایش یابد».

محمدرضا واعظ مهدوی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رژیم هم اذعان کرد:

«بیش از ۹درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند زیرا از محل درآمدهای عادی خود نمی‌توانند خرج تحصیل را بدهند».

و سرانجام روزنامه حکومتی سیاست روز در ۱۸مرداد اعتراف کرد:

«میزان نابرابریهایی که در هزینه‌های آموزش بین خانواده‌های دهک بالا و دهک پایین وجود داشته، حدود یک به ۵۳است».

به این ترتیب اگر وضع به همین منوال پیش برود از این پس شاهد دانشگاههایی خواهیم بود که دانشجویانش یا از طبقات مرفه و نزدیک به ژن خوب هستند یا از بسیجی‌ها و پاسدارهای مأمور به خدمت در دانشگاه که با سهمیه حکومتی و بدون ذره‌یی صلاحیت علمی وارد دانشگاهها شده‌اند!

شاید واقعاً این وضعیت، راه‌کار خامنه‌ای برای مهار دانشگاه و جنبش دانشجویی باشد اما واقعیت برتر آن است که مردم بپا خاسته ایران با سرنگونی دیکتاتوری، تمامی این نقشه‌ها و خواب و خیال‌ها را به‌هم خواهند زد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd6d4af6-afee-4f2a-9057-0b3104d511da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات