728 x 90

حکومت نظامی در میانمار و بازداشت آنگ سان‌سوچی و رئیس‌جمهور

بازداشت آنگ سان سوچی در میانمار توسط ارتش این  کشور
بازداشت آنگ سان سوچی در میانمار توسط ارتش این کشور

صبح دوشنبه ۱۳بهمن سخنگوی ائتلاف ملی برای دموکراسی در میانمار خبر بازداشت آنگ سان سوچی، و وین ماینت را به رسانه‌های جهانی اطلاع داد.

ساعاتی پس از بازداشت آنگ سان سوچی و شماری از چهره‌های حزب حاکم در میانمار، ارتش این کشور با اعلام وضعیت اضطراری قدرت را به‌طور کامل در اختیار گرفت.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی میانمار که متعلق به ارتش این کشور است روز دوشنبه ۱۳بهمن اعلام کرد که ارتش یک ژنرال سابق را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرده است.

بازداشت آنگ سان سوچی و یارانش در پی تنشهای فزاینده بین دولت غیرنظامی و ارتش بر سر انتخابات اخیر پارلمانی در میانمار رخ می‌دهد که نظامیان معتقدند در جریان آن تقلبات گسترده رخ داده است.

میو نایونت، سخنگوی ائتلاف حاکم بر میانمار در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که خانم سو چی و آقای مینت به همراه دیگر رهبران کشور ساعات آغازین روز دوشنبه دستگیر شده‌اند.

وی اظهار داشت: «من می‌خواهم به مردم‌مان بگویم که واکنش شتاب‌زده‌ای نداشته باشند و بر اساس قانون رفتار کنند». میو نایونت هم‌چنین گفت که تصور می‌کند خود او را هم بازداشت کنند.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، اقدام ارتش میانمار به کودتا و بازداشت آنگ سان سو چی، رهبر این کشور را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترز، با انتشار بیانیه‌یی گفت: «دبیرکل [سازمان ملل] بازداشت آنگ سان سو چی مشاور دولتی، وین مینت رئیس‌جمهور، و دیگر رهبران سیاسی میانمار در آستانه شروع به کار پارلمان جدید این کشور را به‌شدت محکوم می‌کند».

به‌دنبال اقدام ارتش میانمار در بازداشت «آنگ سان سوچی» و همچین اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور، کاخ‌سفید و وزیر خارجه آمریکا به وقایع این کشور واکنش نشان دادند و دخالت ارتش و بازداشتها را محکوم کردند.

جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در جریان وقایع میانمار (برمه) قرار گرفته است. ساکی در بیانیه خود گفت آمریکا از ارتش و همه گروهها می‌خواهد که به قانون بازگردند و بازداشت شدگان امروز آزاد شوند. آمریکا با هر گونه پیآمد خارج از نتیجه انتخابات اخیر مخالف است و اگر شرایط به قبل باز نگردد، علیه افراد مسئول اقدام خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه جداگانه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید، خواستار آزادی مقامات رسمی دولت میانمار از سوی رهبران ارتش این کشور شد.

بر اساس گزارشها صبح دوشنبه خطوط تلفن در نایپیداو، پایتخت میانمار، قطع شده بود.

رادیو و تلویزیون دولتی میانمار نیز اعلام کرد که دچار مشکلات فنی است و نمی‌تواند برنامه‌یی پخش کند. این رسانه در اطلاعیه‌یی گفت: «با توجه به مشکلات ارتباط کنونی، با احترام به اطلاع شما می‌رسانیم که برنامه‌های معمول ام‌آرتی‌. وی و رادیو میانمار پخش نخواهد شد».

ائتلاف ملی برای دموکراسی انتخابات ماه نوامبر گذشته را در رقابت با یک حزب طرفدار ارتش پیروز شد، اما ارتش این انتخابات را مخدوش دانسته است. ارتش میانمار روز شنبه در پی بالا‌گرفتن احتمال کودتا در کشور اعلام کرده بود که بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند و از آن تبعیت خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات میانمار ادعای ارتش مبنی بر تقلب را رد کرده و تأکید داشته خطای عمده‌یی که منجر به تغییر نتیجه انتخابات شود، رخ نداده است.

قانون اساسی میانمار ۲۵درصد کرسی‌های پارلمان این کشور را در اختیار ارتش گذارده است. هم‌چنین کنترل سه وزارتخانه کلیدی دولت آنگ سان سوچی نیز به ارتش واگذار شده بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/330c5a4a-f85b-43cb-a269-457c1d669686"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات