728 x 90

حمیدرضا آصفی: بایدن به‌راحتی به برجام برنمی‌گردد

فعالیتهای اتمی رژیم ایران
فعالیتهای اتمی رژیم ایران

حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت‌خارجه آخوندها طی مصاحبه‌یی با روزنامه حکومتی ایران (۱۲بهمن۹۹) چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام را تیره و تار نشان داد. وی این تحولات را طولانی‌مدت برآورد کرده و گفت: «در دولت بایدن تحولاتی اساسی بین ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت اگر چه این تحولات به عمر دولت روحانی نرسد».

مهره پیشین وزارت‌خارجه آخوندها در مورد فاصله گرفتن آمریکا از برجام گفت: «برای کسانی که در سیاست حرفه‌یی هستند این مسأله کاملاً طبیعی بود که رفتار عملی دولت آمریکا فاصله ملموس و حتی فاحشی با برخی شعارها و وعده‌های انتخاباتی داشته باشد. یعنی اگر غیر از این بود طبیعی نبود. معلوم بود که بایدن به‌راحتی به برجام برنمی‌گردد. مواضعی که مسئولان آمریکایی قبل از پیروزی در انتخابات گرفتند در قیاس با آنچه که بعد از آن موضع‌گیری کردند، تغییر رویکرد را کاملاً نشان می‌دهد. تیم بایدن در سه مرحله مقابل ایران قدم به قدم سخت‌تر شد. در دوره تبلیغات انتخاباتی آنها مواضع نسبتاً نرمی داشتند، در دوره انتقال قدرت مواضع آنها سخت‌تر شد و اکنون در مسند قدرت شاهد هستیم که دیگر کمتر خبری از آن نرمش‌ها وجود دارد».

حمیدرضا آصفی طی مصاحبه‌اش برآورد کرد که رفتا آمریکا در خصوص بازگشت برجام سخت‌تر از این هم خواهد شد. وی گفت: «من معتقدم هنوز شاید یک قدم دیگر هم از این سخت‌تر شوند. چند دلیل دارد؛ مهم‌ترین آنها این‌که در آمریکا فقط تیم بایدن نیست که تصمیم می‌گیرد و این تیم به تنهایی نمی‌تواند کار کند. لابی‌های مختلف و گروه‌های متنفذ و همین طور نفوذ جمهوریخواهان هنوز پابرجاست، هر چند کمتر از دوره قبل شده. اضافه بر آن این‌که در خود دموکراتها هم یک طیف خواهان سختگیری با ایران داریم که نباید آنها را نادیده گرفت. نکته دیگر هم این است که برجام اولویت اصلی دولت بایدن نیست که بخواهد بابتش با دیگران درگیر شود و انرژی خود را برای این درگیری بابت مسائل دیگری خواهد گذاشت».

وی افزود: «بایدن با سیاست‌های ترامپ مخالف بود و این کاملاً روشن است. ولی حتماً ته دلش بابت فشاری که به ایران آمده و تحریم‌هایی که ترامپ به‌عنوان یک ابزار اعمال فشار برای او به ارث گذاشته خوشحال است و دوست ندارد کاری کند که ایران بدون امتیاز دادن از این وضعیت خارج شود. ترامپ می‌گفت در گوشه رینگ هم‌چنان به ایران مشت بزنیم و بایدن می‌گوید مشت زدن را قدری رها کنیم اما نمی‌گوید بگذاریم به‌راحتی دو طرف برگردند سر جای اول‌شان».


آصفی موقعیت آمریکا در برجام را بدین شکل توصیف کرد: «آقای بایدن، جایی که قرار دارد را اصلاً بد نمی‌داند. همان که اشاره کردم، یعنی می‌گوید فشار روی ایران در حداکثر ممکن است و از آن طرف توان همراه کردن کامل اروپا و برخی بازیگران مهم دیگر را هم دارد. در برنامه صد روزه آقای بایدن هم اگر دقت کنید بحث ورود به برجام نبود. خیلی چیزهای دیگر را گفته بود اما ردی از برجام نمی‌بینیم. یعنی آمریکا در این باره خیلی عجله نخواهد داشت. ضمن این‌که آمریکا موضوعات داخلی فراوانی دارد؛ موضوع بیکاری، کرونا، واکسن‌ها، مهاجرت و شکافها و اختلاف‌های داخلی. در خارج هم مسأله روسیه و چین را دارد، مسأله اعراب و رژیم صهیونیستی را دارد و همین طور مسائلش با همسایگان. وقتی لیست کنیم می‌بینیم برجام در این اولویتها نیست».

کارشناس رژیم در خصوص زمان وقوع و تحقق برجام گفت: «من فکر نمی‌کنم در عمر دولت فعلی یعنی دولت دوازدهم اتفاق جدی توسط آمریکایی‌ها رقم بخورد. یعنی مسائل آنقدری پیچیده هستند که به این سادگی و زودی امکان مدیریت همه آنها نباشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6c27d03-56eb-48a9-bf2b-40c37312d26c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات