728 x 90

حمله نظامی روسیه به اوکراین و واکنش‌های جهانی نسبت به این اقدام

حمله روسیه به اوکراین
حمله روسیه به اوکراین

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه پنجم اسفند روسیه حمله همه‌جانبه هوایی، دریایی و زمینی علیه اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک پیام تلویزیونی آغاز جنگ را در اولین ساعات پنجشنبه اعلام کرد و گفت برای حفاظت از مردم، از جمله شهروندان روسی که قربانی نسل‌کشی در اوکراین هستند، دستور یک عملیات ویژه نظامی را صادر کرده است. وی گفت: «با این کار، ما برای غیرنظامی کردن و نازی زدایی اوکراین تلاش خواهیم کرد.

رویترز این حمله را بزرگترین حمله یک کشور به خاک اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون توصیف کرد. این حمله بشکل زمینی از سه جبهه در شرق اوکراین، مرز بلاروس و شبه جزیره کریمه صورت گرفت. ستونهای نظامی نیروهای روسیه در حوالی شهرهای چرنیهیو، خارکف و لوهانسک در شرق و نیروی دریایی روسیه در سواحل شهرهای اودسا و ماریوپل در جنوب مستقر شده‌اند و در اولین ساعات بامداد پنجشنبه، صدای انفجارهای مهیبی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش رسید.

 

وزیر خارجه اوکراین ضمن تأیید حمله روسیه گفت: «پوتین یک حمله همه‌جانبه علیه اوکراین را آغاز کرده و شهرهای مسالمت‌جوی اوکراین اکنون هدف این حملات قرار دارند».

رویترز به‌نقل از ارتش اوکراین گفت نیروهای این کشور چهار تانک روسیه را در یکی از معابر خارکف منهدم کرده و پنجاه تن از نیروهای آن را در نزدیکی شهر لوهانسک کشته است. ارتش اوکراین هم‌چنین مدعی است شش هواپیمای جنگنده روسیه را در مناطق شرقی سرنگون کرده است.

روسیه نیز متقابلاً چنین گزارشاتی را تکذیب کرد و از سرنگونی دو هواپیمای اوکراینی خبر داد.

 

پلیس اوکراین اعلام کرد روسیه از ابتدای روز پنجشنبه تاکنون ۲۰۳حمله انجام داده است که درگیری تقریباً در همه جای خاک اوکراین ادامه دارد.

سخنگوی ستاد ارتش اوکراین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «نیروهای نظامی دشمن بیش از سی حمله با موشکهای کروز، سیستمهای پرتاب موشک چند گانه، حمله هوایی و توپ‌باران علیه شهروندان غیرنظامی و پایگاههای نظامی اوکراین انجام داده است. نیروهای روسیه هم‌چنین با پشتیبانی هوانوردی ارتش، نفوذ خود به خاک اوکراین را از سه محور آغاز کرده‌اند».

رویترز هم‌چنین گزارش داد منطقه خیرسون واقع در جنوب اوکراین به‌طور کامل در کنترل ارتش روسیه قرار دارد و دامنه جنگ به حوالی تأسیسات اتمی چرنوبیل گسترش پیدا کرده است (رویترز ۵ اسفند۱۴۰۰).

به‌نوشته دیلی‌تلگراف بعد از شروع عملیات بزرگ هوایی توسط روسیه جنگ برای کنترل فرودگاه بین‌المللی آنتونوف یکی از فرودگاه‌های کیف پایتخت اوکراین در جریان است فاصله این فرودگاه تا پایتخت ۱۵دقیقه است.

 

متعاقباً رهبران جهان واکنش‌های شدیدی نسبت به این اقدام روسیه نشان دادند. جو بایدن گفت: پوتین یک جنگ پیش‌بینی شده را انتخاب کرده که نتیجه فاجعه‌بار آن مرگ و رنج انسان‌ها خواهد بود. آمریکا و متحدانش تحریم‌های بسیار سختی علیه روسیه اعمال خواهند کرد».

خانم اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک موضع اتحادیه اروپا را در قبال حمله روسیه اعلام کردند. خانم اورزولا فن در لاین ضمن مقصر دانستن پوتین برای بازگرداندن جنگ به اروپا گفت: «ما با مسدود کردن دسترسی روسیه به مهمترین تکنولوژیها و بازار تجارت، بخشهای استراتژیک اقتصاد روسیه را هدف قرار خواهیم داد». وی افزود: ما همه سرمایه‌های روسیه در اروپا را منجمد می‌کنیم و از دسترسی بانک‌های این کشور به بازار مالی اروپا جلوگیری خواهیم کرد».

 

جوزپ بورل نیز ضمن تأکید بر یکپارچگی اروپا برای دادن پاسخ به حمله روسیه گفت «اروپا در سیاهترین لحظات خود پس از جنگ جهانی دوم به‌سر می‌برد».

علاوه بر این اعضای شورای اروپا شامل رهبران کشورها و رؤسای کمیسیون و شورا و پارلمان اروپا در یک بیانیه مشترک حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و اعلام کردند: «روسیه با اقدامات نظامی غیرقابل توجیه خود قوانین بین‌المللی را به‌شدت نقض می‌کند و به امنیت و ثبات اروپا و جهان ضربه می‌زند.

ما خواهان آن هستیم که روسیه فوراً اقدامات نظامی را متوقف کند، بدون قید و شرط تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از کل خاک اوکراین خارج کند و به تمامیت ارضی، حق حاکمیت و استقلال اوکراین احترام کامل بگذارد».

به گزارش رویترز رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم جی۷ در یک بیانیه مشترک اعلام کردند تحریم‌های اقتصادی و مالی سختی را پس از حمله به اوکراین، علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

 

وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حمله روسیه گفت: «ما یک جنگ زمینی در اروپا را تنها در کتابهای تاریخی سراغ داشتیم. حمله روسیه یک نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. روسیه به‌خاطر این حمله عواقب سیاسی و اقتصادی بسیار سختی را در پیش خواهد داشت».

رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلستان نیز به نوبه خود نسبت به حمله روسیه واکنش نشان دادند. ماکرون ضمن محکوم کردن این حمله از روسیه خواست فوراً عملیات نظامی خود را متوقف کند.

ماکرون در یک پیام تلویزیونی به مردم فرانسه گفت: «وقایع شب گذشته [حمله به اوکرایین] نقطه عطفی در تاریخ اروپا است. روسیه باید انتظار تحریم‌های سختی را داشته باشد که به اقتصاد و ارتش و بخش انرژی این کشور لطمه خواهد زد.

به گزارش رویترز ماکرون تأکید کرد: «ما بدون ضعف و با خونسردی، قاطعیت و وحدت هر چه تمامتر به این اقدام جنگی پاسخ خواهیم داد».

بوریس جانسون نیز اظهار داشت: «پوتین با انجام این حمله‌ی بدون دلیل، مسیر خون‌ریزی و نابودی را انتخاب کرده است».

انگلستان و متحدانش بسته گسترده تحریم‌های اقتصادی را برای ضربه و مختل ساختن اقتصاد روسیه اعمال خواهند کرد. او گفت غرب باید به اتکای خود به نفت و گاز روسیه پایان دهد.

 

به گزارش رویترز، ناتو روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اقدامات بازدارنده و دفاعی جدیدی را انجام خواهد داد که شامل قرار دادن بیش از ۱۰۰هواپیمای جنگی در حالت آماده‌باش و افزایش بیشتر حضور نیروها در جناح شرقی آن است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: نشست اضطراری مجازی بین ۳۰کشور این ائتلاف در روز جمعه برگزار خواهد شد و رهبران سوئد، فنلاند و نهادهای اتحادیه اروپا به آنها خواهند پیوست.

ادی راما نخست وزیر آلبانی روز پنجشنبه در یک پیام توئیتری گفت: ما همراه با متحدانمان در ناتو و اتحادیه اروپا قویاً تجاوز روسیه را محکوم می‌کنیم. ما همدردی خود را با مردم اوکراین اعلام می‌کنیم.

رویترز هم‌چنین افزود: وزارت‌خارجه چین با امتناع از بکار بردن واژه حمله در مورد اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت چین از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و همه اطراف را به خویشتنداری دعوت می‌کند تا اوضاع از کنترل خار ج نشود.

وزیر خارجه رژیم نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دمکراتیک یک ضرورت است.

رویترز هم‌چنین گزارش داد روز پنجشنبه اعتراضاتی در میدان لنین در شهر نووسیبیرسک روسیه علیه حمله به اوکراین شکل گرفت. هم‌چنین تجمعات اعتراضی مشابهی در شهرهای لندن و هوستون آمریکا در مقابل سفارت روسیه برگزار شد (رویترز ۵اسفند ۱۴۰۰).

 

حمله روسیه به اوکراین، نگرانی‌هایی را در کشورهای عضو ناتو در حوزه بالتیک برانگیخت. از جمله پارلمان لیتوانی آمادگی خود را برای اعلام حالت فوق‌العاده در کشور اعلام کرد و جامعه بین‌المللی را فراخواند تحریم‌هایی را علیه بلاروس که معبر حملات روسیه است اعمال کند.

به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت بالا رفت و ارزش روبل روسیه به پایین‌ترین سطح خودش در تاریخ این کشور رسید. (رویترز ۵اسفند).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d2a0ff1-2d4e-4d16-836a-0944e6271a57"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات