728 x 90

حمله روسیه به اوکراین در ششمین روز - ستونهای بلند روسیه در مسیر کی‌یف

انهدام تجهیزات نظامی روسیه در اوکراین
انهدام تجهیزات نظامی روسیه در اوکراین

کمکهای نظامی و غیرنظامی اتحادیه اروپا به اوکراین

به گزارش سایت شورای اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا مجموعه جدیدی از اقدامات را برای پاسخ به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین اتخاذ می‌کند. با توجه به تهاجم نظامی تحریک نشده و غیرموجه فدراسیون روسیه به اوکراین و وخامت اوضاع، امروز شورا بر روی مجموعه جدیدی از اقدامات به توافق رسید که عواقب شدیدی را بر اقدامات روسیه تحمیل خواهد کرد. این تصمیمات با همآهنگی نزدیک با شرکا و متحدان اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفت.

ابتدا، شورا دو اقدام کمکی را در چارچوب تسهیلات صلح اروپا (EPF) اتخاذ کرد که به تقویت قابلیتها و انعطاف‌پذیری نیروهای مسلح اوکراین برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور و محافظت از مردم غیرنظامی در برابر تهاجم نظامی مداوم کمک می‌کند. اقدامات کمکی که در مجموع به ارزش ۵۰۰میلیون یورو می‌باشد، تأمین تجهیزات و تدارکات برای نیروهای مسلح اوکراین از جمله - برای اولین بار - تجهیزات مرگبار (سلاح) تأمین می‌کند.

به‌دنبال درخواست وزیر امور خارجه اوکراین، ما بلافاصله با بسیج تسهیلات صلح اروپا برای دو اقدام کمک اضطراری برای تأمین مالی تأمین تجهیزات مرگبار و غیرمرگبار به ارتش اوکراین پاسخ می‌دهیم. این اولین بار در تاریخ است که اتحادیه اروپا تجهیزات مرگبار را به یک کشور ثالث ارائه می‌دهد. ما هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهیم، ما در کنار مردم اوکراین هستیم.

 

محاصره شهر خرسون توسط روسیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه (۱۰اسفند) شهر خِرسون در جنوب اوکراین «به‌طور کامل» به محاصره نیروهای روسی درآمده است.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از شهردار این شهر در نزدیکی بندر اودسا می‌گوید که نیروهای روسی در خروجی‌های شهر ایست بازرسی زده‌اند. او هم‌چنین تأکید کرده است که خرسون متعلق به اوکراین بوده و خواهد ماند. ایگور کولیخایِف در ادامه از مردم خواسته است که در ساعات منع آمد و شد در خانه‌های خود بمانند.

 

توصیه زلنسکی به روسیه: وقت خود را در خاک اوکراین هدر ندهید

به گزارش العربیه (۱۰ اسفند)، همزمان با ششمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به مسکو توصیه کرد که وقت خود را در خاک اوکراین هدر ندهند. زلنسکی هم‌چنین از همه کشورهای دنیا خواست تا فرودگاهها و بنادر خود را به روی مسکو ببندند. او در ادامه تأکید کرد که بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه، باعث نمی‌شود کی‌یف شروط مسکو برای آتش‌بس را بپذیرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ویدئویی که سه‌شنبه ۱مارس در فیس‌بوک منتشر شد عنوان کرد، دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که این کشور زیر بمباران و آتش مسکو بود. به‌گفته زلسنکی، روسیه به این روش ساده می‌خواهد به کی‌یف فشار وارد کند.

 

کاروان ۶۵کیلومتری روسیه در مسیر کی‌یف

تصاویر ماهواره‌یی تازه‌ای که شرکت "مکسار تکنولوژیز" منتشر کرده یک کاروان ۶۵کیلومتری از نیروهای روسیه را که به سمت کی‌یف پیشروی می‌کنند نشان می‌دهد. به‌گفته این شرکت  عکس‌ها ستونی از وسایل زرهی را در نزدیکی شهر ایوانکیف درست در شمال پایتخت اوکراین نشان می‌دهد.

 

کاروان ۶۵کیلومتری نیروهای روسیه در مسیر کی یف

کاروان ۶۵کیلومتری نیروهای روسیه در مسیر کی یف

 

 

تایمز - پیشروی روسیه کندتر از حد انتظار بود

به گفته منابع دفاعی انگلستان و اوکراین، پرزیدنت پوتین معتقد بود که می‌تواند کی‌یف و ۴شهر دیگر را ظرف ۴۸ساعت پس از آغاز حمله‌اش تصرف کند. یک منبع نظامی ادعا کرد که برنامه این بود که رئیس‌جمهور زلنسکی تسلیم شود...

با این حال، جنگ او طبق برنامه پیش نرفت، نیروهای روسی در مقابل مقاومت شدید اوکراینی‌ها قرار گرفتند و تحلیلگران به شکست در تاکتیک‌های نظامی اولیه و کمبود روحیه اشاره کردند.

دیمیترو ترتیاکف، یک دیپلمات اوکراینی، دبیر اول سفارت در لندن، گفت که پیشروی روسیه کندتر از حد انتظار بوده است... او گفت که مردم و ارتش اوکراین، با حمایت متحدان، «هیچ ترسی» ندارند و وحشت‌زده نیستند.

نیروهای اوکراینی هواپیماهای جنگی سوخو ۳۰ و هواپیماهای ترابری نظامی روسیه را سرنگون کردند، دهها تانک و صدها خودروی زرهی را منفجر کردند و موشکهای کروز را سرنگون کردند. آنها فراتر از انتظارات، ناظران و حتی کارشناسان نظامی غربی را با ممانعت از به دست آوردن کنترل روسیه بر آسمان، همه را شگفت‌زده کرده و اهداف استراتژیک اولیه پوتین را برهم زده‌اند.

اگر چه ارتش اوکراین در مقایسه با روسیه کوچک است - با ۱۹۶۶۰۰ سرباز در مقابل ۹۰۰۰۰۰ سرباز - این یک باور نظامی است که برای شکست دادن یک واحد دفاعی به سه یا چهار واحد مهاجم نیاز دارد. یک منبع ارتش بریتانیا گفت: «اگر می‌خواهید به یک جوخه حمله کنید، به یک گروه نیاز دارید».

 

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری رویترز (۱۰ اسفند) - فرماندار منطقه‌یی اوختیرکا در پیامی در فیس‌بوک گفت: در آتشباری علیه یک پایگاه در اوختیرکا بیش از ۷۰ نیروی نظامی اوکراین کشته شدند.
- ژاپن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به‌عنوان بخشی از تحریم‌های جدید منجمد کرد.
- شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی ژاپن روز سه‌شنبه گفت، ژاپن و ایالات متحده قصد خود را برای وادار کردن روسیه به &#۳۹;پرداخت بهای گزاف&#۳۹; اقدام ظالمانه خود علیه اوکراین تأیید کردند. سوزوکی بلافاصله پس از گفتگوهای آنلاین خود با جانت یلین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت که هر دو طرف توافق کردند به همآهنگی با یکدیگر در اقدام علیه روسیه که در ۲۴فوریه به اوکراین همسایه حمله کرد، ادامه دهند.
- اوکراین، پایانه‌های اینترنتی استارلینک و موارد احتیاط در رابطه جنبه امنیتی را دریافت می‌کند. اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌یی استارلینک را از اسپیس ایکس دریافت کرده است، اما یک محقق امنیتی اینترنت هشدار داد که این امر می‌تواند به اهداف روسی تبدیل شود. ایلان ماسک مدیر اجرایی اسپیس ایکس به درخواست کمک فیدوروف نخست‌وزیر اوکراین پاسخ مثبت داده است.

- گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی خواستار تحریم بخش انرژی روسیه شد. سناتور گراهام می‌گوید که انتظار دارد &#۳۹;رای بزرگ و دو حزبی&#۳۹; در کنگره را برای لایحه کمکهای اضطراری برای اوکراین به‌دست آورد. سناتور جمهوریخواه گراهام خواهان هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه است. وی روز دوشنبه گفت که دولت بایدن باید بخش انرژی روسیه را با تحریم‌ها هدف قرار دهد و در عین‌حال تولید انرژی ایالات متحده را افزایش دهد. گراهام پس از یک جلسه توجیهی درباره درگیری در اوکراین به خبرنگاران گفت: ما از بخش انرژی به‌عنوان سلاح استفاده نمی‌کنیم. ما در ضربه زدن به پوتین در جایی که بیش از همه دردش بیاید، کوتاهی داشته‌ایم».
- اسکات موریسون، روز سه‌شنبه گفت، استرالیا 70میلیون دلار استرالیا (50 میلیون دلار) به تأمین بودجه تسلیحات دفاعی مرگبار برای اوکراین از جمله موشک و مهمات اختصاص داده است.
-مسترکارت (Mastercard) چندین مؤسسه مالی را به‌دلیل تحریم روسیه مسدود می‌کند. این مؤسسه اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که چندین مؤسسه مالی را از شبکه پرداخت خود در نتیجه تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به‌دلیل حمله مسکو به اوکراین مسدود کرده است.
- انزوای روسیه با شدت گرفتن درگیریهای اوکراین تشدید می‌شود. مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و همسایه جنوبی آن‌که روز دوشنبه برگزار شد، به موفقیتی دست نیافت و مذاکره‌کنندگان نگفته‌اند که دور جدید چه زمانی برگزار می‌شود.
پوتین در هفته گذشته با فشارهای بین‌المللی فزاینده‌یی مواجه بود که بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم را انجام داد و تأثیر سیستماتیک تحریم‌های غرب منجر به سقوط تقریباً 30درصدی روبل در روز دوشنبه قبل از مداخله بانک مرکزی برای نجات ارز از پایین‌ترین سطح شد.
- به روز رسانی اطلاعات بریتانیا: پیشروی روسیه در کیف در 24ساعت گذشته پیشرفت کمی داشته است. نیروهای روسیه استفاده از توپخانه شمال کیف را افزایش داده‌اند. روسیه نتوانسته است کنترل فضای هوایی را به دست‌آورد و موجب تغییر عملیات شبانه برای کاهش تلفات آنها شد.

خبرگزاری فرانسه (۱۰اسفند):

- غول‌های رسانه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک، مادر متا، روز دوشنبه تصمیم گرفتند تا از حضور رسانه‌های خبری مرتبط با دولت روسیه در پلتفرم‌های خود جلوگیری کنند که متهم به ارائه اطلاعات نادرست درباره حمله مسکو به اوکراین هستند.

- ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه خواستار ممنوعیت جهانی استفاده هواپیماها و کشتی‌های روسیه از فرودگاهها یا بنادر خارجی به‌عنوان مجازاتی برای حمله مسکو به کشورش شد.

 

خبرگزاری رویترز:

- ترودو نخست‌وزیر کانادا: تسلیحات ضدتانک و مهمات به روز شده توسط کانادا به اوکراین ارائه می‌شود.

- توپخانه روسیه روز دوشنبه مناطق مسکونی دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف را بمباران کرد و مسکو با انزوای روزافزون بین‌المللی مواجه شد، زیرا مذاکرات برای حل مناقشه نتوانست به موفقیت دست یابد.

- مقامات اوکراینی گفتند که حملات خارکیف باعث کشته شدن غیرنظامیان از جمله کودکان شده است.

- زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که پس از بمباران خارکیف، زمان آن فرا رسیده است که منطقه پروازممنوع برای موشکها، هواپیماها و هلیکوپترهای روسیه در نظر گرفته شود.

- زلنسکی: روسیه طی پنج روز ۵۶حمله راکتی انجام داده و ۱۱۳ موشک کروز ارسال کرده است.

- زلنسکی می‌گوید که مذاکرات امروز برخلاف بمباران سرزمین و شهرهای اوکراین که در پشت آن صورت گرفت انجام شده است.

- زلنسکی می‌گوید کشوری که مرتکب جنایات جنگی شده است نباید عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باشد.

- سفیر اوکراین در آمریکا می‌گوید روسیه در روز دوشنبه از بمب خلأ استفاده کرده است.

- وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که در مورد تهاجم روسیه به اوکراین، هیچ کشور مسئولی در جهان نمی‌تواند بی‌طرف باشد.

- پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه علاقه‌یی به ایجاد «مکانیسم رفع تعارض» با ایالات متحده بر سر درگیری اوکراین نشان نداده است.

- ترودو نخست‌وزیر کانادا: کانادا قصد دارد تمام واردات نفت خام از روسیه را متوقف کند

- نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا شرکت مادر فیس بوک، روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد که این شرکت دسترسی به رسانه‌های دولتی روسیه RT آر. تی و اسپوتنیک Sputnik را در سراسر اتحادیه اروپا محدود خواهد کرد.

- کاخ‌سفید می‌گوید منطقه پروازممنوع گامی به سوی اعزام نیروهای آمریکایی برای جنگ با روسیه خواهد بود

- رؤسای ۸کشور اتحادیه اروپا خواستار مذاکره فوری درباره عضویت اوکراین شدند.

- بیانیه دفتر دادستان دیوان کیفری بین‌المللی: دادستان دیوان بین‌المللی کیفری به‌دنبال تأیید دادگاه برای باز کردن تحقیقات در مورد جنایات جنگی ادعایی در اوکراین است. دادستان دیوان بین‌المللی کیفری به تحقیقات درباره جنایات جنگی ادعایی در اوکراین ادامه می‌دهد

- دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری: از کشورهای عضو دادگاه درخواست حمایت خواهد کرد، از جمله کمک مالی اضافی برای تحقیقات اوکراین. دادستان برای شروع تبلیغات باید ابتدا از شعبه مقدماتی دادگاه مجوز بگیرد.

- دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در میان ۲۶فرد برجسته‌یی است که توسط اتحادیه اروپا به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم شده است.

- وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید از آنجا که نشانه‌ای از این‌که روسیه اماده کم کردن تنشها باشد بیشتر بر تحریم‌ها خواهد افزود

 

خبرگزاری فرانسه - در یک تماس تلفنی طولانی در روز دوشنبه، پوتین به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت که "غیرنظامی کردن و نازی زدایی" اوکراین و به‌رسمیت شناختن غرب از حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه، پیش‌شرطهای برای پایان دادن به مبارزه در اوکراین است.

 

عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

- رؤسای ۸کشور اتحادیه اروپا خواستار مذاکره فوری درباره عضویت اوکراین شدند- بر اساس نامه سرگشاده‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، رؤسای جمهور هشت کشور ارو پای مرکزی و شرقی روز دوشنبه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند که فوراً به اوکراین وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا اعطا کنند و مذاکرات عضویت را آغاز کنند. در این نامه آمده است «ما رؤسای جمهور کشورهای عضو اتحادیه اروپا: جمهوری بلغارستان، جمهوری چک، جمهوری استونی، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی، جمهوری لهستان، جمهوری اسلواکی و جمهوری اسلوونی قویاً معتقدیم که اوکراین مستحق دریافت چشم‌انداز پیوستن فوری به اتحادیه اروپا است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e980cf5b-8849-4bae-9c92-c4250880aa78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات