728 x 90

حملات آمریکا و انگلستان به حوثیهای یمن - آمریکا: رژیم ایران در هر مرحله از حملات حوثی‌ها دخیل بوده است

یک جنگنده آمریکایی برای حمله شبانه به بیش از ۶۰هدف حوثی‌ها در یمن آماده می‌شود
یک جنگنده آمریکایی برای حمله شبانه به بیش از ۶۰هدف حوثی‌ها در یمن آماده می‌شود

این خبر به‌روز می‌شود.

 

رویترز ۲۱دیماه:
ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی و دریایی را علیه اهداف نظامی حوثیها در یمن در پاسخ به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند که تشدید چشمگیر جنگ اسراییل و حماس در غزه است.
مقامات آمریکا: حمله به یمن به‌طور خاص به سمت قابلیتهای نظامی حوثی‌ها انجام شد و به‌دنبال جلوگیری از آسیب‌های جانبی بود.
مقامات آمریکا: ما ایران را به‌خاطر نقشی که در حملات علیه نیروهای ایالات متحده ایفا کرده مقصر می‌دانیم.
مقامات آمریکا: ما معتقدیم که ایران در هر مرحله از حملات حوثی‌ها دخیل بوده است.
بیانیه مشترک ایالات متحده و متحدان می‌گوید که هدف ما کاهش تنشها و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ است.
انگلستان: چهار جنگنده تایفون، با پشتیبانی تانکر سوخت‌گیری هوایی وویاگر، از بمبهای هدایت‌شونده پیو وی (Paveway) برای انجام حملات دقیق به دو مورد از این تأسیسات حوثی استفاده کرد.

 

آسوشیتدپرس روز ۲۱دی در گزارشی از پیوستن دولتها به ائتلاف آمریکا و انگلستان نوشت: دولتهای استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند و کره جنوبی با صدور بیانیه‌یی به آمریکا و انگلستان پیوستند و گفتند که در حالی که هدف از این کار تنش‌زدایی و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ است، متحدان در دفاع از زندگی و حفاظت از تجارت در آبراه بحرانی تردیدی نخواهد داشت.

 

سایت فرماندهی نیروی هوایی سنتکام روز ۲۱دی نوشت: بیانیه فرمانده نیروی هوایی سنتکام در مورد حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن
بیانیه توسط سپهبد الکس گرینکویچ Alex Grynkewich نیروی هوایی ایالات متحده، فرمانده بخش هوایی نیروهای مرکزی و ترکیبی نیروی هوایی ایالات متحده
«به دستور فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مرکز نیروی هوایی ایالات متحده، فرماندهی مشترک و ترکیبی هوایی CENTCOM، حملاتی را به بیش از ۶۰هدف در ۱۶مکان شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، از جمله نقاط فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سیستم‌های راداری پدافند هوایی انجام دادند...
بیش از ۱۰۰مهمات هدایت‌شونده دقیق از انواع مختلف در این حملات استفاده شد...
ما به شرکای مهم خود در سراسر خاورمیانه برای دفاع در برابر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، از جمله شبه‌نظامیان حوثی، و تهدیدی که برای امنیت و ثبات منطقه ایجاد می‌کنند، متعهد می‌مانیم».

 

واشنگتن پست: حملات پنجشنبه [علیه حوثی‌ها توسط ائتلاف] تقریباً به‌طور قطع تنشها را در سراسر خاورمیانه تشدید خواهد کرد.

منطقه از زمان حمله حماس به اسرائیل، شاهد خشونت‌های گسترده‌تری بوده است... . جنگ منتج از غزه، دولت بایدن را عمیقاً نگران کرده است که پاسخ نظامی قوی به حوثی‌ها منجر به تشدید تنش بیشتر از سوی تهران شود...

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت، در حالی که حملات ائتلاف توانایی حوثی‌ها را برای انجام حملات آینده کاهش می‌دهد، مقامات آمریکایی در صورت ادامه خشونت تعجب نخواهند کرد...

 

آسوشیتدپرس: بعدازظهر جمعه نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمله ائتلاف علیه یمن برگزار می‌شود [بنا به درخواست روسیه]

روسیه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد این حملات شد. فرانسه، رئیس فعلی شورا، گفت که بعدازظهر جمعه نشست شورای امنیت برگزار خواهد شد.

 

آسوشیتدپرس: ارتش آمریکا و انگستان حملات تلافی‌جویانه گسترده‌یی را علیه حوثیهای مورد حمایت ایران در یمن انجام دادند.
... فرماندهی خاورمیانه نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرد که بیش از ۶۰ هدف را در ۱۶ سایت در یمن، از جمله نقاط فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سیستم‌های راداری دفاع هوایی هدف قرار داده است...
رئیس‌جمهور جو بایدن گفت هدف از این حملات نشان دادن این بود که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه این گروه شبه‌نظامی به دریای سرخ را «تحمل نخواهند کرد»...
ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان در بیانیه‌یی جداگانه گفت که نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی را علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها انجام داد. وزارت دفاع انگلستان گفت که چهار جنگنده مستقر در قبرس در این حملات شرکت داشتند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به این‌که ستیزه‌جویان مجموعه‌یی از حملات خطرناک را به کشتی‌ها انجام داده‌اند، افزود: این نمی‌تواند ادامه یابد. وی گفت که بریتانیا «اقدامات محدود، ضروری و متناسبی را در دفاع از خود، در کنار ایالات متحده با حمایت غیرعملیاتی هلند، کانادا و بحرین علیه اهداف مرتبط با این حملات، برای تنزل دادن توانایی‌های نظامی حوثی‌ها و حفاظت از کشتیرانی جهانی انجام داده است».

 

خبرهای کوتاه از رویترز:

  • ایالات متحده و انگلستان روز پنجشنبه مجموعه‌یی از حملات را به یمن با هدف شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران انجام دادند که از اواخر سال گذشته کشتی‌های بین‌المللی را در دریای سرخ هدف قرار می‌داده‌اند.
  • کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران: این حملات نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین بین‌المللی است و تنها به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه کمک خواهد کرد».
  • وزارت‌خارجه عربستان سعودی: پس از این حملات خواستار خویشتنداری و «جلوگیری از تشدید تنش» شد و گفت که با «نگرانی شدید» اوضاع را زیر نظر دارد.
  • عربستان بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تأکید می‌کند، زیرا آزادی کشتیرانی در آن یک خواسته بین‌المللی است.
  • سناتور آمریکایی سوزان کالینز، سناتور مین: ایران و نیروهای نیابتی آن باید درک کنند که حملات مکرر به نیروهای آمریکایی و ایجاد اختلال در خطوط حیاتی دریایی قابل‌تحمل نخواهد بود.
  • سناتور کالینز و سناتور مین افزودند: ایالات متحده به‌دنبال تشدید خشونت در منطقه نیست، اما ما باید از حملات به نیروهای خود جلوگیری کنیم و آزادی دریانوردی که برای تجارت جهانی ضروری است، باید احیا شود.
  • میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواه مجلس سنای ایالات متحده: من از عملیات ایالات متحده و ائتلاف علیه تروریستهای حوثی تحت حمایت ایران که مسئول اخلال خشونت‌آمیز تجارت بین‌المللی در دریای سرخ و حمله به کشتی‌های آمریکایی هستند، استقبال می‌کنم و امیدوارم این تغییری پایدار در رویکرد دولت بایدن در قبال ایران و نیروهای نیابتی آن باشد.
  • راجر ویکر، سناتور ایالات متحده، سناتور جمهوری خواه از می.سی.سی. پی: این حمله ۲ ماه به تعویق افتاده بود، اما اولین گام خوبی برای بازگرداندن بازدارندگی در دریای سرخ است.
  • زمان آن فرا رسیده است که از صحبت‌های تو خالی درباره «قطعنامه‌های مشترک» و «گروه‌های ضربت دریایی» صرف‌نظر کنیم. این حمله باید هشداری برای حوثی‌ها و دیگر حامیان ایران باشد که از تشدید تنش در منطقه متحمل عواقب فاجعه‌باری خواهند شد».
  • نماینده ایالات متحده وال هویل، دموکرات از اورگن: این حملات هوایی توسط کنگره مجاز نبوده است. قانون اساسی روشن است: کنگره تنها اختیار دارد که اجازه دخالت نظامی در درگیریهای خارج از کشور را بدهد. نماینده ایالات متحده، جیسون کرو، دموکرات از کلرادو: من از کشاندن ما به یک جنگ گسترده‌تر حمایت نمی‌کنم».
  • مارک پوکان، نماینده ایالات متحده، دموکرات از ویسکانسین: ایالات متحده نمی‌تواند بدون مجوز کنگره، خطر درگیر شدن در یک درگیری چند دهه دیگر را داشته باشد. کاخ‌سفید باید قبل از ادامه این حملات هوایی در یمن با کنگره همکاری کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/874186f3-bf46-4fac-bdd0-d8484c6609e4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات