728 x 90

حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از فراخوان مقاومت ایران برای تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمه مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

نامهٔ میلان زوور رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

ریشارد چارنسکی و جانا گانچا

به رئیس اتحادیهٔ و سران دولتهای عضو

 

قضاییهٔ رژیم ایران اعلام کرد علیه ۱۰۴نفر از مجاهدین

کیفرخواست صادر کرده و خواستار معرفی وکیل از سوی آنها شده است

ما از فراخوان مقاومت ایران به تشکیل یک دادگاه بین‌المللی

برای محاکمهٔ مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران قویاً حمایت می‌کنیم

 

رژیم ایران در مواجهه با مخالفت و اعتراضات فزاینده

و ناتوان از مقابله با مجاهدین و واحدهای سازمان‌یافتهٔ آن در داخل کشور

در تلاش است محدودیتهایی را علیه اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ خود

در خارج از ایران اعمال کند

 

توطئهٔ رژیم ایران

برای هدف قرار دادن سازمان مجاهدین و حامیان آن در خاک اروپا

توهین بزرگی به‌همان پایه‌هایی است که اتحادیهٔ اروپا بر آن بنا شده است

رژیم حاکم بر ایران رکورددار اعدام شناخته می‌شود و به‌طور مکرر

استانداردها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

 

از شما به‌عنوان رئیس شورای اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم

حفاظت کامل پناهندگان سیاسی ایرانی در اشرف۳

و برخورداری آنها از تمامی حقوق مقرر در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو

و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و قانون بین‌الملل

از جمله آزادی بیان و اجتماعات را تضمین کنید

 

آقای شارل میشل، رئیس شورای اروپا

ما این نامه را با خشمی عمیق نسبت به توطئهٔ جدید رژیم ایران علیه سازمان مجاهدین خلق ایران و پناهندگان عضو این سازمان می‌نویسیم و به‌طور فوری خواهان حمایت شما برای محکوم کردن این اقدام توسط اتحادیهٔ اروپا هستیم.

در ۲۹ ژوئیه۲۰۲۳، قضاییهٔ رژیم ایران اعلام کرد که علیه سازمان مجاهدین و ۱۰۴نفر از این سازمان، کیفرخواست صادر کرده و خواستار معرفی وکیل از سوی آنها شده است. متهمان عموماً ۴دهه است خارج از ایران به‌سر می‌برند و کشورهای اروپایی یا اشرف۳ در آلبانی پناهنده هستند.

روشن است که رژیم ایران در مواجهه با مخالفت و اعتراضات فزاینده در داخل و ناتوان از مقابله با مجاهدین و واحدهای سازمان‌یافتهٔ آن در داخل کشور، اکنون در تلاش است تا محدودیتهایی را علیه اپوزیسیون سازمان‌یافتهٔ خود در خارج اعمال کند و نگرانی‌هایی وجود دارد که چنین کیفرخواستهایی می‌تواند به‌عنوان بهانه‌یی برای اجرای عملیات تروریستی علیه اپوزیسیون به‌کار گرفته شود.

حملهٔ به‌اشرف۳ در ۲۰ژوئن گذشته که به‌کشته‌شدن یکی از پناهندگان و مجروح و مصدوم‌شدن شمار زیادی از آنان منجر شد بر اساس پرونده‌سازیهای رژیم ایران صورت گرفت.

درخواست معرفی وکیل یک ترفند فریبکارانه از سوی این رژیم است. کافی است حوادث تلخ سال۱۳۶۷ را به یاد بیاوریم که در پی فتوای روح‌الله خمینی بنیانگذار این رژیم ۳۰هزار زندانی سیاسی که ۹۰درصد آنها از مجاهدین خلق بودند ظرف چند هفته توسط هیأت‌های مرگ حلق‌آویز شدند.

این یک پیام غیرقابل تحمل از سوی این رژیم علیه قوانین و نرم‌های بین‌المللی و تلاش برای به‌سکوت‌کشاندن صدای اپوزیسیون مشروع و مردمی است.

اتحادیه اروپا که بر اساس دموکراسی، حقوق‌بشر و حاکمیت قانون بنا شده است، باید قاطعانه در برابر هر گونه تلاشی برای سرکوب اپوزیسیون مشروع و به‌سکوت‌کشاندن صداهای مخالف بایستد.

ما از فراخوان مقاومت ایران به‌تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای محاکمهٔ مسئولان جنایت علیه بشریت در رژیم ایران قویاً حمایت می‌کنیم. ما هم‌چنین از این رژیم هم می‌خواهیم که اگر به‌واقع به‌دنبال عدالت است، همهٔ دعاوی و اسناد خود علیه اپوزیسیون را هم در این دادگاه ارائه کند.

توطئهٔ رژیم ایران برای هدف قرار دادن سازمان مجاهدین و حامیان آن در خاک اروپا، توهین بزرگی به‌همان پایه‌هایی است که اتحادیهٔ اروپا بر آن بنا شده است. سکوت در برابر چنین اقداماتی، چراغ سبزی برای ادامهٔ کشتارها در ایران توسط رژیمی است که رکورددار اعدام شناخته می‌شود و به‌طور مکرر استانداردها و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. بی‌عملی هم‌چنین امنیت و حفاظت پناهندگان ایرانی در اروپا را به‌خطر می‌اندازد.

ما از شما به‌عنوان رئیس شورای اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم حفاظت کامل پناهندگان سیاسی ایرانی در اشرف۳ و برخورداری آنها از تمامی حقوق مقرر در کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و قانون بین‌الملل را تضمین کنید؛ از جمله آزادی بیان و اجتماعات. این موضوع از سوی نخست‌وزیر آلبانی در آوریل۲۰۱۶ در نامه به‌نایب‌رئیس پارلمان اروپا مورد تأکید قرار گرفته است.

ما در تعهد خود برای دفاع از دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران متحد هستیم و به‌رژیم ایران پیام روشنی می‌فرستیم که تلاش‌ها و توطئه‌هایش برای اعمال فشار و سرکوب اپوزیسیون در خارج کشور، تحمل نخواهد شد.

 

میلان زوور (وزیر آموزش و ورزش اسلوونی ۲۰۰۸، رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا)

ریشارد چارنسکی (عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی لهستان، نایب‌رئیس پارلمان اروپا ۲۰۱۸)

و جانا گانچا از ایتالیا

رونوشت:

رؤسای کشورهای اروپایی

اورسولا فون در لاین، پرزیدنت کمیسیون اروپا

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c572a93-e3c8-4090-8b67-3f9f892b09cc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات