728 x 90

جیمز وب، دی اکسید کربن در جو یک سیاره فراخورشید پیدا کرد

جیمز وب، دی اکسید کربن در جو یک سیاره فراخورشید پیدا کرد
جیمز وب، دی اکسید کربن در جو یک سیاره فراخورشید پیدا کرد

خبرگزاری فرانسه روز جمعه ۴شهریور خبر داد که تلسکوپ فضایی جمیز وب موفق تا نشانه‌هایی از دی‌اکسید کربن را در جو سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی شناسایی کند.

این سیاره فراخورشیدی که «WASP-۳۹» نام دارد هر چند دارای شرایط حیاتی نیست در واقع یک غول گازی داغ است که به دور ستاره‌ای در فاصله ۷۰۰سال نوری از زمین می‌چرخد.

اختر فیزیکدان فرانسوی، پییر-اولیویه لاگاژ به این خبرگزاری گفت که کشف اخیر دریچه‌ای را برای تحقیقات آینده درباره ابر زمین‌ها و حتی سیارات به اندازه زمین باز می‌کند.

ناتالی باتالها، اخترفیزیکدان دیگری از دانشگاه کالیفرنیا و یکی از صدها دانشمندی که روی پروژه جیمز وب کار می‌کند، در توئیتر نوشت: «نخستین واکنش من این بود که ما واقعاً فرصتی برای تشخیص جو سیارات به اندازه زمین را داریم».

هم‌چنین ناسا در بیانیه‌یی اعلام کرد که شناسایی دی‌اکسیدکربن به دانشمندان کمک می‌کند تا درباره چگونگی شکل‌گیری سیاره فراخورشیدی «WASP-۳۹» اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در پی کشف اخیر جیمز وب، تلسکوپ‌های هابل و اسپیترز بخار آب، سدیم و پتاسیم را در جو سیاره فراخورشیدی «WASP-۳۹» شناسایی کرده بودند.

 

جرم این سیاره فراخورشیدی که از هر چهار روز زمینی یکبار به دور ستاره خود می‌چرخد، یک چهارم سیاره مشتری است اما قطر آن ۱.۳ برابر بیشتر است.

فرکانس مدار و جو بزرگ آن، این سیاره فراخورشیدی را به یک نامزد ایده‌آل برای آزمایش اولیه طیف‌نگار مادون قرمز پیشرفته جیمز وب تبدیل کرد.


هر بار که سیاره فراخورشیدی از مقابل ستاره خود عبور می‌کند، مقدار تقریباً نامحسوسی از نور را مسدود می‌کند. اما در اطراف لبه‌های سیاره، مقدار کمی نور از جو عبور می‌کند.

طیف‌نگار نزدیک مادون قرمز جیمز وب (NIRSpec) می‌تواند تغییرات کوچکی را که جو روی نور ایجاد می‌کند، تشخیص دهد و به دانشمند این امکان داده می‌شود ترکیب گاز آن را تعیین کنند.

"لورا کریدبرگ"(Laura Kreidberg)، مدیر"مؤسسه نجوم ماکس پلانک" (MPIA) و یکی از نویسندگان مقاله‌یی که این کشف را توصیف می‌کند، گفت: کشف دی‌اکسید کربن، نقطه‌عطف مهمی برای توصیف جو سیاره فراخورشیدی است. دی‌اکسید کربن به ما کمک می‌کند تا کل موجودی کربن و اکسیژن جو را اندازه‌گیری کنیم که نسبت به شرایط موجود در قرصی که سیاره در آن شکل گرفته، بسیار حساس است.

چنین اندازه‌گیریهایی می‌توانند به شناسایی فاصله سیاره از ستاره آن کمک کنند و نشان دهند که سیاره چه مقدار مواد جامد و گاز را هنگام انتقال به مکان کنونی خود انباشته کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bbc194dc-138c-4055-b7f5-9a20a1ca8e7d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات