728 x 90

جیمز وب، جزئیات خیره‌کننده‌ای از کهکشان مارپیچی «فانتوم» را ثبت کرد

جیمز وب، جزئیات خیره‌کننده‌ای از کهکشان مارپیچی
جیمز وب، جزئیات خیره‌کننده‌ای از کهکشان مارپیچی

ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند تلسکوپ فضایی جیمز وب، در تصویر تازه‌یی جزئیات خیره‌کننده جدیدی از تکه‌ای از کیهان را در فاصله ۳۲میلیون سال نوری از ما آشکار کرده است.
فناوری فروسرخ این تلسکوپ که در دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد امکان دید واضح‌تری از کهکشان معروف به «فانتوم» را فراهم کرده است.
ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند: «دید تیزبین جیمز وب، رشته‌های ظریفی از گاز و غبار را در بازوهای مارپیچی بزرگی که از مرکز این تصویر به بیرون می‌پیچد آشکار کرده است».
این جرم آسمانی چرخان که به‌طور رسمی ام۷۴ (M۷۴) نامیده می‌شود در صورت فلکی حوت در فاصله ۳۲میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

بر اساس اعلام ناسا و آژانس فضایی اروپا، اخترشناسان با مطالعه بیشتر کهکشان «فانتوم» می‌توانند به منشاء و ساختار مارپیچ‌های کهکشانی پی برده و درباره نخستین مراحل تشکیل ستاره‌ها در کیهان و ۱۹ کهکشان نزدیک به کهکشان راه شیری، اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند.
ستاره‌شناسان، هم‌چنین با کمک این تصاویر می‌توانند جرم دقیق و سن خوشه‌های ستاره‌ای کهکشانها را محاسبه کرده و هم‌چنین بینش عمیق‌تری از ماهیت دانه‌های کوچک غبار در حال حرکت در فضای بین‌ستاره‌ای به دست آورند».

صورت فلکی حوت اولین بار در سال۱۷۸۰میلادی کشف شد که قطر آن ۹۵هزار سال نوری است و تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰میلیارد ستاره را در خود جای داده باشد (یورو نیوز ۹شهریور).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ba8e288-b724-44b4-a93f-1e7bd0930545"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات