728 x 90

جوزف بورل: هنوز پایانی برای گفتگوهای توافق اتمی ایران وجود ندارد

جوزف بورل
جوزف بورل

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از بازگشت از سفر خود به خلیج‌فارس گفت توافق هسته‌یی به بن‌بست رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۸فروردین، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۸فروردین گفت، مذاکرات بین قدرتهای جهانی و ایران درباره احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ به بن‌بست رسیده است و تهران پس از غلبه بر مانع‌تراشی روسیه، مانعی را بالا آورده است.

 

بورل پس از بازگشت از سفر خود به خلیج‌فارس با اشاره به این توافق که رسماً به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، به پارلمان اروپا گفت: «برجام، به پایان نمی‌رسد».

او گفت: «این مایه شرمساری است که به نوعی از توافق نرسیدیم آن هم وقتی به توافقی نزدیک بودیم، اما نمی‌توانم تضمین کنم که به توافق خواهیم رسید».

ارزیابی ضعیف بورل از مذاکرات برجام در روز دوشنبه ۸فروردین پس از اظهاراتی صورت گرفت که او در حاشیه نشست دوحه در آخر هفته به خبرنگاران گفته بود که توافق ممکن است در «چند روز» اتفاق بیفتد.

 

بورل به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «به نظر می‌رسد دو هفته پیش، تقریباً به توافق نزدیک بودیم که روسیه وارد شد و مانع ایجاد کرد. وی افزود، روسیه می‌خواست از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند «زیرا اگر ایران شروع به تولید نفت کند، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست».

پس از این‌که غرب تضمینهای محرمانه‌ای در رابطه با تجارت روسیه با ایران داد، مسکو اعتراض خود را لغو کرد. اما جوزپ بورل می‌گوید اکنون ما موضوعات دیگری را داریم که در نهایت بخشی از برجام نیستند. آنها موضوعات جانبی مثل وضعیت سپاه پاسداران ایران هستند.

این موضوع به تهران اشاره داشت که از واشنگتن خواست سپاه پاسداران را از لیست سیاه تروریسم آمریکا حذف کند.

 

بورل پس از این‌که مورا روز یکشنبه به ایران سفر کرد تا شکافها را کاهش دهد، گفت: «تیم‌های من بین تهران، وین و واشنگتن در حال رفت و آمد هستند و در تلاش برای یافتن راه‌حل هستند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e2fc4a16-1435-4858-b440-37d9189e3a1d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات