728 x 90

جو بایدن: میزان جدیت رژیم ایران در مذاکرات مشخص نیست

جو  بایدن رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است رژیم ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌یی خود جدی است، اما روشن نیست که تا چه حد جدیت دارد.
خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۷اردیبهشت نوشت: وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با رژیم ایران که این رژیم چه میزان در مذاکرات جاری در وین جدیت دارد گفت: بله جدی است، اما میزان این جدیت و کارهایی که آنها برای آن آماده هستند انجام دهند، بحث دیگری است.

دولت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر رژیم ایران به اجرای تعهدات خود در قالب توافق هسته‌یی موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق باز خواهد گشت. در این راستا و در هفته‌های گذشته در وین، مذاکراتی میان اعضای برجام و بدون مذاکره مستقیم رژیم ایران و آمریکا، برای بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه۱۷ اردیبهشت که در اندیشکده «آتلانتیک» صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات وین گفت، پیشرفتهایی حاصل شده است، اما هنوز راه طولانی در این خصوص باقی مانده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود گفت: من امیدوارم بتوانیم به تفاهمی دست‌یابیم که توافق فنی بین رژیم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد، را بتوان تمدید کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با این حال تصریح کرد: نمی‌دانم که بتوانیم به توافقی برای پایبندی در برابر پایبندی و هم‌چنین توافقی برای ادامه رایزنیها بعد از ضرب‌الاجل انتخابات آنها دست‌یابیم. (وب سایت آتلانتیک ۱۷ اردیبهشت)

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۷اردیبهشت در گزارشی از مذاکرات وین نوشت: قدرت‌های جهانی روز جمعه دور چهارم مذاکرات سطح بالا با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای با رژیم ایران را برگزار کردند و طرفین از تمایل به کار برای حل موانع اصلی خبر دادند.

میخاییل اولیانف، نماینده روسیه در وین گفت: کمیسیون مشترک برجام در جلسه امروز خود، دور جدیدی از مذاکرات مربوط به احیای کامل توافق اتمی را آغاز کرد. شرکت‌کنندگان در مورد لزوم فشرده‌سازی روند کار توافق کردند. به‌نظر می‌رسد نمایندگان کشورها حاضرند تا دستیابی به هدف در وین بمانند.

آنچه هنوز حل نشده این است که بازگشت رژیم ایران به متابعت به چه شکلی خواهد بود. هنوز روشن نیست که آیا سانتریفوژهای جدید رژیم ایران باید از بین بروند، نابود شوند و از کار انداخته شوند یا این‌که به‌صورت آفلاین قرارگیرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dcc7ec67-8ae1-4ce2-9a5d-94df2466e2c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات