728 x 90

جنگل خائیز کهگیلویه هم‌چنان در آتش می‌سوزد

جنگل خائیز در آتش
جنگل خائیز در آتش

آتش‌سوزی جنگل خا‌ئیز که از روز پنجشنبه ۸ خردادماه آغاز شده، هم‌چنان در حال گسترش است و معاون فرماندار رژیم در کهگیلویه وضعیت را «فوق‌العاده بحرانی» اعلام کرد.

محمدعلی آروس چشم‌اندازی برای اطفاء حریق نداد و گفت: «با شرایط موجود امکان مهار تا ۴۸ساعت دیگر وجود ندارد، ۲ساعت دیگر باد شروع به وزیدن خواهد کرد و دیگر امکان مهار آن وجود نخواهد داشت».

علی عباس‌نژاد، سرکرده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به بی‌عملی کارگزاران رژیم اشاره کرد و گفت: «به‌دلیل گسترش آتش به ارتفاعات، برای خاموش کردن آتش نیاز به بالگرد داریم اما هنوز بالگردی برای خاموش کردن آتش به منطقه اعزام نشده است».

وی گفت که یک بالگرد به منطقه اعزام شده اما به‌دلیل «نقص فنی» نتوانسته کمکی به نیروهای مستقر در منطقه بکند.

عباس‌نژاد نیز به چشم‌اندازی برای رسیدن کمک اشاره نکرد و گفت: «پیش از این وزارت دفاع هلیکوپترهای اطفای حریق را تأمین می‌کرد ولی به‌دلیل آن که دولت اعتباری برای این کار در اختیار آنان قرار نداده ۲سال است که با سازمان جنگل‌ها در زمینه همکاری نمی‌کنند».

منطقه حفاظت‌شده خائیز، منطقه‌یی کوهستانی با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که در حدفاصل بهبهان و دهدشت واقع است و گسترش آتش‌سوزی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری این منطقه وارد کند.

فقدان سرمایه‌گذاری برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع ایران در دهه‌های گذشته و سرازیر کردن سرمایه‌های عظیم ایران برای تروریسم در منطقه و حمایت از نیروهای نیابتی برای ناآرام کردن منطقه باعث شده است که ایران هم‌چنان از امکانات اولیه برای خاموش کردن آتش برخوردار نباشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3d44565d-147f-48ab-b059-9d6649e2848e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات