728 x 90

جنگ گرگها و اعترافهای قطره چکانی و مهندسی شده جواد ظریف

جواد ظریف
جواد ظریف

جنگ گرگها و اعترافهای قطره چکانی و مهندسی شده جواد ظریف:

در سال۲۰۰۲ آقای سیدالمحدثین یک کنفرانس خبری در واشنگتن تشکیل می‌دهد و نطنز را افشا می‌کند

در آن زمان ایران برخی تخلفهای تکنیکی هسته‌یی داشت

 

در ژوئن سال۲۰۰۳ موضوع برای اولین بار در شورای حکام آژانس مطرح شد و در آن زمان بیانیه دادند و در سپتامبر ۲۰۰۳ قطعنامه‌یی در شورای حکام تصویب شد که بر اساس آن ایران پشت در شورای امنیت قرار گرفت

 

جواد ظریف وزیر خارجه سابق رژیم- ۱۶خرداد ۱۴۰۲:

دولت آمریکا تصمیمش را می‌گیره که به عراق حمله بکنه. باز هم من خواهش می‌کنم برید گوگل بکنید سرچ بکنید من آنوقت چون در آمریکا سفیر بودم کاملاً این قضایا را دنبال می‌کردم لطف کنید سرچ بکنید در گوگل می‌بینید که بحثی که صورت می‌گیره که چرا باید به عراق حمله کرد و چرا نباید به ایران حمله کرد خیلی کمش به سلاح شیمیایی و اینها ربط داره.

دوتا دلیل عمده بوده: یک عراق ۱۲ساله تحت تحریم‌های شورای امنیته. بنابراین یک اجماع جهانی علیه عراق وجود داره و لذا برای آمریکا چندان دشوار نیست حمله به عراق را توجیه بکنه حتی در شرایطی که این حمله حمایت مجدد شورای امنیت را نداشته باشه و دیدیم که همین‌طور شد ا

اما اسراییلها برای این‌که این ورق را عوض بکنند در واقع مایوش نمیشن همراه اونها لابی عرب که معتقد بوده نباید با حمله به عراق دست ایران را باز گذاشت، اونها هم فعال میشند. و نقطه مشترک بین این دو لابی، سازمان مجاهدین خلقه که در روز دوم اوت سال۲۰۰۲، آقای سیدالمحدثین یک کنفرانس خبری در واشنگتن در نشنال پراسکاب واشنگتن تشکیل میده و اعلام می‌کنه در واقع نطنز را افشا می‌کنه. من برای شما بگم در اونزمان ایران برخی تخلفهای تکنیکی هسته‌یی داشت که حالا نمی‌خواهم وارد اون بحث بشم که چرا این تخلفها را داشت من معتقدم بسیاری از مشکلات ما در ایران مشکلات ادراکیه. بعضی‌ها خیال می‌کردند که مقررات بین‌المللی برای غنی‌سازی در واقع با غلظت کم یا نوع (ریشیونیر ایم یو) محدودیتی قائل نیست و می‌توانند بعداً اعلام بکنند که خوب این اشتباه بود. اما این تخلفات در نطنز اتفاق نیفتاده بود. در نطنز ما حتی یک سانتریفوژ نداشتیم و حتی یک گرم اورانیوم نبرده بودیم. اما نطنز چه خاصیتی داشت؟ نطنز این خاصیت را داشت که در واقع یک تصویر ماهواره‌یی از نطنز می‌توانست این احساس اجماع امنیتی در جهان را ایجاد بکنه. در صورتی‌که یک تصویر ماهواره‌یی اصلاً نمی‌شد از اون کالای الکتریک که در واقع تخلفات در آنجا در آبعلی صورت گرفته بود از اونجا این در واقع امنیتی سازی یا اجماع امنیتی را شکل بده.

در ژوئن سال۲۰۰۳ موضوع برای اولین بار در شورای حکام آژانس مطرح شد و در آن زمان بیانیه دادند و در سپتامبر ۲۰۰۳ قطعنامه‌یی در شورای حکام تصویب شد که بر اساس اون ایران پشت در شورای امنیت قرار گرفت.

فکر می‌کنم آقای صادق صبا بود که در بی‌بی سی نوشت برای اولین بار ایران بعد از انقلاب وارد یک شرایطی شده که مجبوره بین یک تسلیم و یا رفتن به شورای امنیت یکی را انتخاب بکنه. که خوب با طراحی‌ای که در آن زمان صورت گرفت. بنده هم متأسفانه در همه این مشکلات بنده هم حضور داشتم بنده در طراحی هم به‌عنوان مسئول گروه مذاکره‌کننده بودم با آقای دکتر روحانی رئیس هیأت مذاکرات. کاری شد که مانع از بردن ایران به شورای امنیت شد. حتی توانست اختلاف بیندازه بین اروپا و آمریکا. بعضی‌ها میگن تقسیم نقش بود بین اروپا و آمریکا.

ببینید قبل از خروج ترامپ دو تا اتفاق افتاد یکیش در جهت در واقع شکسته شدن اون حمایت داخلی بود و یکیش هم در جهت باز امنیتی سازی.

اون که در جهت شکسته شدن حمایت داخلی بود همین ناآرامیهای دیماه ۹۶ بود که خوب آقای بولتون در این زمینه با توجه به ارتباطی که با سازمان مجاهدین داشت این قول را به آقای ترامپ داده بود و علنی هم داده حالا علنی‌اش هم هست اگر بخواهید نگاه بکنید که ما سال آینده ۲۲بهمن را در ایران خواهیم بود که سازمان مجاهدین میگه، این قول را به ترامپ داده بود که حکومت ایران ظرف چند ماه فرو می‌ریزه و اونطور که من از آقای دکتر روحانی شنیدم در واقع آقای ترامپ هم این را به اروپاییها منتقل کرده بود که به اروپاییها گفته بود چند ماه به من فرصت بدین دولت ایران فرو می‌ریزه لذا اون عامل اصلی بازدارندگی ما از دید آقای ترامپ در واقع با وسوسه بولتون و مجاهدین بهم ریخته بود همون سازمان منافق.

س[مجری] – میگم من یک راه‌کاری جناب آقای دکتر ظریف پیدا کردم در این مستندی که راجع به مجاهدین خلق ساخته بودم نه مجاهدین خلق میگم نه منافقین میگم سازمان موسوم به مجاهدین خلق.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74d8e1b0-a4e8-4df0-b304-06fdef8094b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات