728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - چهارشنبه ۳۱ فروردین

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش
جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین طی بیانیه‌یی اعلام کرد نیروهای این کشور طی روز سه‌شنبه در محور دونباس و لوهانسک موفق شدند ده رشته عملیات تک نیروهای روسیه را دفع و خنثی کنند. این بیانه افزود در این درگیریها ۱۲ تانک روسی، یک قبضه آتشبار، ۲۸فروند نفربر زرهی نیروهای روسیه منهدم شد. هم‌چنین یک فروند هواپیمای سوخوی۳۴ و یک فروند هلیکوپتر ka-۵۲ و چهار فروند پ‍هپاد روسی نیز سرنگون شدند (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۳۰فروردین).

 

 

روز چهارشنبه رویترز به‌نقل از معاون نخست‌وزیر اوکراین خبر داد دولت این کشور به توافق اولیه برای ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه برای خروج زنان، کودکان و سالمندان از شهر ماریوپل دست یافته است. وی گفت کارهای ما امروز بر روی همین موضوع متمرکز است. (رویترز ۳۱فروردین)

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت شرکای اوکراین هواپیماهای نظامی و لوزام یدکی آنها را به کی‌یف تحویل داده‌اند. وی از جمله گفت: بدون این‌که بخواهم وارد جزییات کمکهایی که دیگر کشورها به اوکراین کرده‌اند بشوم، می‌توانم بگویم آنها چند هواپیما و لوازم یدکی آنها را دریافت کرده‌اند تا قدرت بیشتری در هوا کسب کنند. وی افزود آمریکا در انتقال لوزام یدکی هواپیما به اوکراین کمک کرده، اما در انتقال هواپیما به اوکراین نقشی نداشته است. (وزارت دفاع آمریکا ۳۰فروردین)

 

 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه خبر داد رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر انگلستان و نخست‌وزیر کانادا در تماس تلفنی مشترک متعهد شدند کمکهای توپخانه‌یی بیشتری به اوکراین ارسال کنند. رویترز هم‌چنین به‌نقل از وزارت دفاع نروژ نوشت این کشور صد فروند موشک ضدهوایی میسترال به اوکراین اهدا کرده است. به‌گفته رویترز روز چهارشنبه قرار است وزرای مالی کشورهای گروه جی-۲۰ در اجلاس خود در واشنگتن اقدامات بازدارنده جدیدی را علیه روسیه بررسی کنند (رویترز ۳۱فروردین)

 

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در ارزیابی تحولات اخیر جنگ اوکراین گفت: طی ۲۴ساعت گذشته ارتش روسیه دو گردان تاکتیکی دیگر را به خاک اوکراین وارده کرده. بدین‌ترتیب تاکنون ۷۸ گردان روسیه وارد خاک اوکراین شده است. آنچه ما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، تحرکات زمینی واقعی علیه مکانهایی در جنوب غربی دونتسک و جنوب ایزیوم است. در هر حال آنچه به‌نظر واقعی می‌رسد این است که نیروهای روسیه در نظر دارند با عبور از منطقه خارکیف از سمت شمال و هم‌چنین ماریوپل از جنوب، دونباس را محاصره و نیروهای اوکراین را در این منطقه در جای خود ثابت نگهدارند.

این مقام پنتاگون هم‌چنین گفت: اگر فرض کنیم روسیه در آغاز جنگ ۱۰۰درصد توان نظامی‌اش را در اوکراین بکار می‌برد. اکنون باید گفت از ۷۵درصد توان قبلی برخوردارد است. بعضی معتقدند سقوط ماریوپل و دونباس با وجود نیروی کمی روسیه، اجتناب‌ناپذیر است. ولی ما چنین برآوردی نداریم و به آنها در دفاع از خود و رویارویی با نیروهای روسیه کمک می‌کنیم. (وزارت دفاع آمریکا۳۰ فروردین)

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بریفینگ روزانه خود به خبرنگاران گفت: با تغییر شکل درگیری در اوکراین، نوع کمکهای ارسالی آمریکا به اوکراین نیز تغییر می‌کند. وی افزود آنچه به اوکراین ارسال می‌شود با مشورت آن کشور و متناسب با آنچه در لحظه برای درگیریها نیازمند آن هستند، تنظیم شده است. مثلاً در آغاز جنگ نگرانی در مورد سقوط کی‌یف بود. بنابراین آمریکا آنچه را که در آن زمان برای جنگ نیاز بود در اختیار اوکراین قرار داد، مانند موشکهای جاولین و دیدیم اوکراینی‌ها در جنگ موفق شدند. اما اکنون شکل جنگ عوض شده و روسها به سمت مناطق شرق یعنی دونباس روی آورده‌اند. در نتیجه نوع و ترکیب کمکهای آمریکا به اوکراین نیز تغییر کرده است. (وزارت دفاع آمریکا ۳۰فروردین)

 

 

مؤسسه تحقیقات جنگ مستقر در واشنگتن در آخرین ارزیابی‌های خود از تعادل‌قوا و آرایشهای نظامی در جنگ اوکراین نوشت: با توجه به فرصت کمی که نیروهای روسیه برای بازسازی خود بعد از نبرد در اطراف کی‌یف داشته‌اند، به‌نظر نمی‌رسد دارای آمادگی لازم برای جنگ جدیدی در شرق باشند. آنها هنوز در حال ترمیم سیستم‌های لجستیک و پشتیبانی و توانمندی کنترل فرماندهی خود هستند. طرح ارتش روسیه باز کردن جبهه‌ای وسیع برای به محاصره در آوردن منطقه دونباس است. اما با توجه به پیشرفت ناچیزی که تنها در کرمینا طی این مدت به‌دست آورده‌اند، به‌نظر می‌رسد عملی کردن طرح محاصره دونباس در صورت موفقیت، آن هم با توجه به مقاومت اوکراینی‌ها به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. عملی کردن این طرح با ایجاد محاصره‌های کوچکتر نیز عملیات پیچیده‌ای است که در حال حاضر از توان نیروهای فعلی روسیه خارج است (مؤسسه تحقیقات جنگ ۳۰فروردین).

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام سه‌شنبه شب خود خطاب به مردم اوکراین گفت: اشغالگران اکنون با هر چه در توان دارند با ما می‌جنگند. اکنون ما در مقابل چشمان جهانیان با دومین یا سومین ارتش بزرگ جهان روبه‌رو هستیم.

زلنسکی در ادامه پیام خود گفت: وضعیت در ماریوپل تغییری نکرده و در وخیم‌ترین شکل ممکن است. روسیه راه را برای ایجاد کریدورهای انسان‌دوستانه بسته است. آنها حتی نزدیک به ده‌هزار غیرنظامیانی که خود را به آنها تسلیم کرده‌اند از شهر بیرون کرده و به نقاط نامعلومی فرستاده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست... من امروز طی حکمی به تمامی افراد تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی که قهرمانانه از ماریوپل دفاع می‌کنند، نشان ویژه دولت اوکراین را تقدیم کردم. مردم اوکراین بالاترین تقدیرها را نثار آنها می‌کنند. نثار تیپ ۳۶ در آزوف. جاودان باد نام هرآنکس که برای ماریوپل ایستاد. دولت و مردم اوکراین نام آنها را که خود را فدای میهن کردند برای همیشه زنده نگه خواهد داشت. (سایت زلنسکی ۳۰فروردین)

 

 

شارل میشل رئیس شورای اروپا، روز چهارشنبه در یک اقدام ناگهانی و غیرمترقبه وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد. این دومین باری است که مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا با دیدار از اوکراین همبستگی خود را با این کشور نشان می‌دهند. وی ضمن درج تصاویری از این دیدار در چند رشته پیام که در حساب توئیترش منتشر شد از جمله نوشت: در قلب اروپایی آزاد و دمکراتیک. شارل میشل ضمن دیدار از شهر آزاد شده بوردیانکا در اطراف کی‌یف هم‌چنین نوشت: در بوردیانکا، هم‌چون بوچا و بسیاری دیگر از شهرهای اوکراین، تاریخ هرگز جنایات جنگی مرتکب شده را فراموش نخواهد کرد. هیچ صلحی بدون عدالت برقرار نخواهد شد. (رویترز۳۱ فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca97f8e3-930c-4242-9583-0526a2f86617"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات