728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت مردم و ارتش، ادامه بحران بین‌المللی - چهارشنبه ۲۴فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

یک مقام نظامی وزارت دفاع آمریکا سه‌شنبه‌شب ضمن تشریح آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: درگیری‌های سنگین در اطراف شهر ایزیوم در جریان است. این مقام نظامی آمریکا افزود: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد از مجموع نیروهایی که روسیه در آغاز جنگ وارد اوکراین کرد، اکنون ۸۰درصد باقیمانده که عمدتاً بر جبهه شرق متمرکز هستند. با توجه به‌ وجود بارندگی‌های شدید، ستون‌های روسیه تنها می‌توانند از راه‌های اصلی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند(وزارت دفاع آمریکا ۲۳فروردین).

به‌گفته رویترز پنتاگون روز چهارشنبه میزبان رهبران ۸شرکت برتر تولیدکننده تسلیحات آمریکایی خواهد بود تا در مورد برآورده‌کردن نیازهای تسلیحاتی اوکراین با آنها گفتگو کند.

درخواست دریافت تسلیحات برای مقابله با تهاجم روسیه از ۲۴فوریه که راه انتقال تسلیحات آمریکایی و متحدانش به اوکراین را باز کرد، افزایش یافته است. منابعی که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفتند انتظار می‌رود در این نشست، تأمین مجدد و هم‌چنین برنامه‌ریزی برای یک جنگ طولانی‌تر مورد بحث قرار گیرد(رویترز ۲۴فروردین).

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه با انتشار ویدئویی اعلام کرد ناوگان دریایی این کشور در دریای سیاه ۶موشک با دقت بالا را به تأسیسات و زیرساخت‌های نظامی اوکراین شلیک کرده است. رویترز که این خبر را مخابره کرد به‌نقل از همین منبع گفت: ناوگان روسیه شب گذشته ۲انبار موشکی نیروهای اوکراین را نیز در مناطق سادووی Sadovoye و چادنوو chadnov منهدم کرده است(رویترز ۲۴فروردین).

ایگور کوناشنگف Konashenkov سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در شهر ماریوپل در منطقه کارخانه متالوژی «ایلیچ» در نتیجه یک عملیات موفق نیروهای روسیه و شبه‌نظامیان دونتسک [وابسته به روسیه]، ۱۰۲۶سرباز اوکراینی از تیپ سی‌و‌ششم نیروی دریایی اوکراین سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند(رویترز ۲۴فروردین).

 

شهردار شهر تحت محاصره ماریوپل طی یک پیام ویدئویی تعداد قربانیان جنگ در این شهر را بیش از ۲۱هزار نفر تخمین زد. وی گفت به‌دلیل آغاز جنگ‌های خیابانی در این شهر، ارائه آمار دقیقی از کشته‌شدگان در حال حاضر غیرممکن است(رویترز ۲۳فروردین).

 

وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه آخرین آمار تلفات روسیه را به این شرح اعلام کرد:

  • جنگنده‌های ساقط شده: ۱۵۹فروند
  • هلیکوپترهای ساقط شده: ۱۴۶فروند
  • تانک‌های منهدم شده: ۷۴۶فروند
  • خودروهای زرهی: ۱۹۸۲دستگاه
  • نفر بر زرهی: ۷۳فروند
  • سکوهای پرتاب موشک کاتیوشا: ۱۱۹قبضه
  • کامیون‌های زرهی: ۱۴۴۲دستگاه
  • تانکرهای سوخت: ۷۶دستگاه
  • سیستم آتشبار خودکششی: ۳۶۷قبضه
  • پهپادهای جنگی: ۱۴۰فروند
  • ناوهای نظامی: ۷فروند

-وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه آخرین آمار تلفات روسیه را به این شرح اعلام کرد:

 

 

رؤسای جمهور لهستان و کشورهای بالتیک لتونی، استونی و لیتوانی در یک اقدام برای نشان دادن حمایت خود از اوکراین و ملاقات با زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور وارد این اوکراین شدند. آنان در بدو ورود از ویرانه‌های شهر بوردیانکا بازدید کردند.

 

ویکتور مدودچوک، رهبر اپوزیسیون اوکراینی طرفدار روسیه که از زمان آغاز جنگ مخفی شده بود، روز سه‌شنبه توسط نیروهای امنیتی اوکراین دستگیر شد. رویترز که این خبر را منتشر کرد به‌نقل از رئیس امنیت ملی اوکراین نوشت: مدودچوک طی یک عملیات ویژه دستگیر شده است. گفته می‌شود وی از آغاز جنگ در حبس خانگی به‌سر برده و سپس موفق به فرار شده و مخفی بود(رویترز ۲۴فروردین).

-ویکتور مدودچوک، رهبر اپوزیسیون اوکراینی طرفدار روسیه که از زمان آغاز جنگ مخفی شده بود

ولودیمیر زلنسکی طی پیامی ویدیویی گفت: «مدودچوک تلاش کرد ۴۸روز خود را مخفی کند، ولی سرانجام تصمیم گرفت که از کشور ما بگیریزد. من به فدراسیون روسیه پیشنهاد می‌کنم که این فرد را با مردان و زنان ما که در حال حاضر در اسارت روسیه قرار دارند، عوض کنیم(رویترز ۲۴فروردین).

زلنسکی هم‌چنین گفت: ما امروز از دشمن شنیدیم که خود را آماده یک صحنه دیگر از کشتار علیه ما می‌کند. یکی از سخنگویان گفت آنها در نظر دارند که علیه مدافعان ماریوپل از سلاح شیمیایی استفاده کنند. زلنسکی افزود ما در تلاش هستیم تا یک دادگاه بین‌المللی تشکیل دهیم و متجاوزان را به دست عدالت بسپاریم. ما در حال ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران خسارت وارده به کشورمان هستیم. ما همه چیز ویران شده را بازسازی خواهیم کرد، ما هر مجرمی را مجازات خواهیم کرد(رویترز ۲۴فروردین).

جو بایدن روز سه‌شنبه گفت جنگ در اوکراین یک «نسل‌کشی» است. او این اظهارات را یک‌بار دیگر قبل از ترک اوهایو نیز بیان کرد. بایدن تأکید کرد که «من گفتم این نسل‌کشی است و این باید کاملاً روشن باشد که جنگ در اوکراین همین است. شواهد روزبه‌روز بیشتر فاش می‌شود(آسوشیتدپرس ۲۴فروردین).

 

آتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت ما اطلاعات معتبری داریم که نیروهای روسیه ممکن است از مواد ضدشورش شامل گاز اشک‌آور که با مواد شیمیایی قاطی شده باشد استفاده کنند. چنین ماده‌‌ای باعث واکنش‌های بسیار شدید جسمی در رزمندگان اوکراینی و غیرنظامیان می‌شود و آنها را از توان انداخته و از دور خارج می‌کند. آنها این را به‌عنوان بخشی از عملیات اشغال ماریوپل انجام خواهند داد. ما این اطلاعات را با طرف‌های اوکراینی خود به‌اشتراک گذاشتیم(رویترز ۲۴فروردین).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84326554-affd-4aa5-98c0-eb1ac7819ccd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات