728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - شنبه ۳ اردیبهشت

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین جمعه شب در گزارش آخرین تحولات جبهه‌های جنگ گفت: سربازان اوکراینی امروز موفق شدند ده رشته عملیات تهاجمی نیروهای روسیه را در جبهه‌های دونتسک و لوهانسک در هم بشکنند و تلفات و خساراتی به آنها وارد نمایند.

 

 

در این بیانیه خسارات نیروهای روسیه چنین بیان شده است: انهدام ۹دستگاه تانک، ۳ سامانه آتشبار، ۱۳ واحد تجهیزات زرهی و یک تانکر سوخت. دفاع ضدهوایی اوکراین هم‌چنین ۴فروند پهپاد اورلان-۱۰ را در آسمان دونباس سرنگون کرده است. (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین۲ اردیبهشت)

رویترز گزارش داد معاون فرماندهی نظامی منطقه مرکزی روسیه قصد دارد کنترل کامل دونباس و جنوب اوکراین را در مرحله دوم عملیات نظامی ویژه خود به‌دست بگیرد. رویترز هم‌چنین نوشت: خبرگزاریهای دولتی تاس و اینترفاکس روسیه به‌نقل از این مقام نظامی گفته‌اند کنترل کامل جنوب اوکراین، دسترسی روسیه را به منطقه ترانسدنیستریا در مولداوی که روسیه و با اوکراین هم مرز است تسهیل می‌کند.

پس از اظهارات این مقام روسی، وزارت‌خارجه مولداوی اعلام کرد سفیر روسیه را برای ابراز نگرانی عمیق در مورد چنین اظهاراتی احضار کرده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در این باره گفت: ما به‌دقت و به‌روشنی واقعیتهای روی زمین را دنبال می‌کنیم و هیچکس نباید فریب اعلامیه‌های کرملین را بخورد. ما قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی مولداوی حمایت می‌کنیم و به بیطرفی تضمین شده و قانونی آن احترام می‌گذاریم. (رویترز-وزارت‌خارجه آمریکا ۳ اردیبهشت)

 

 

روز جمعه خبرگزاری تاس روسیه خبر داد بیست تن از شبه‌نظامیان نیابتی وابسته به روسیه در دونتسک کشته و بیش از ۱۱۹تن از آنها زخمی شده‌اند. سخنگوی این گروه گفت تنها در روز گذشته ارتش اوکراین بیش از صد رشته آتشباری با سلاحهای مختلف از جمله موشک‌اندازهای چندگانه ۱۲۲میلیمتری گراد، توپهای ۱۲۲ میلیمتری و خمپاره‌های ۸۲ و ۱۲۰ میلی متری علیه مواضع نیابتی‌های روسیه انجام داده است. این منبع هم‌چنین گفت نیروهای نیابتی روسیه نیز متقابلاً ۲۷تن از نیروهای اوکراینی را طی درگیریهای مختلف از پای درآورده‌اند. (خبرگزاری تاس ۲ اردیبهشت)

 

نیویورک تایمز خبر داد روز جمعه درگیریهای شدیدی در سراسر نوار جنوب شرقی اوکراین در جریان بود و بخشهایی از سواحل رودخانه دنیپرو را در بر گرفت.

نیویورک تایمز افزود در حالی‌که مقامات اوکراینی اذعان کردند که نیروهای روسیه طی روزهای اخیر کنترل ۴۲شهر و روستای کوچک را به‌دست گرفته‌اند، اما گفتند این مناطق به‌زودی به‌دست اوکراین باز خواهند گشت.

نیویورک تایمز به‌نقل از تحلیلگران غربی نوشت: ارتش روسیه چه در نبرد آرام و تاحدی موفق در شهر ماریوپل و چه در نبرد ناموفق کی یف، شکست‌خورده و ضعیف شده‌اند. (نیویورک تایمز ۳ اردیبهشت)

 

 

منابع اطلاعاتی وزارت دفاع انگلستان روز شنبه گفتند با وجود افزایش فعالیت‌ها و تحرکات گسترده، نیروهای روسی در ۲۴ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشته‌اند. این منابع ضمن اشاره به استمرار ضدحمله‌های اوکراین برای دفع این تحرکات هم‌چنین گفتند نیروی هوایی و دریایی روسیه در حوزه فعالیت خود کنترلی ایجاد نکرده‌اند، زیرا دفاع هوایی و دریایی اوکراین توانایی نیروهای هوایی و دریایی روسیه را برای یک پیشرفت قابل توجه کاهش داده‌اند. منابع اطلاعاتی انگلستان افزودند به‌رغم ادعای روسیه مبنی بر تسخیر ماریوپل، درگیریهای شدید هم‌چنان تلاشهای مسکو برای تصرف آنرا ناکام گذاشته و مانع پیشرفت نیروهای روسیه به سمت منطقه دونباس شده است (توئیت وزارت دفاع انگلستان ۳ اردیبهشت).

 

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌یی از همه طرفهای درگیر در جنگ اوکراین خواست قانون بین‌المللی حقوق‌بشر، به‌ویژه قوانین حاکم بر انجام خصومتها را رعایت کنند. در این بیانیه از جمله آمده است: نیروهای مسلح روسیه به‌طور بی‌رویه مناطق پرجمعیت را گلوله‌باران و بمباران کردند، غیرنظامیان را کشتند و بیمارستانها، مدارس و دیگر زیرساختهای غیرنظامی را ویران کردند، اقداماتی که ممکن است مصداق جنایات جنگی باشد. ( سایت دفتر کمیسر عالی حقوق بشر۲ اردیبهشت).

 

 

وزیر دفاع کانادا روز جمعه پس از گفتگو با وزیر دفاع اوکراین طی یک پیام توئیتری گفت کانادا علاوه بر کمکهای نظامی مبلغ پانصد میلیون دلار نیز برای اوکراین سرمایه‌گذاری خواهد کرد. من ضمن دادن گزارشی از بسته بعدی کمکهای نظامی کانادا به اوکراین، بر ایستادگی پایدار کانادا در کنار اوکراین تأکید کردم. (توئیتر وزیر دفاع کانادا۱ اردیبهشت)

 

 

دنیس اشمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، روز جمعه با برخی مقامات آمریکایی، از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفتگو کرد. آنتونی بلینکن در ملاقات با اشمیهال ضمن تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا از اوکراین خطاب به وی گفت: مشتاقانه منتظر فرصتی هستم تا از آقای نخست‌وزیر در مورد همه تلاشهای مداوم و آنچه ما می‌توانیم برای حمایت از اوکراین در مبارزه‌اش برای استقلال و تمامیت ارضی انجام دهیم بشنوم. نبردی که در آن پیروز خواهد شد.

نخست وزیر اوکراین نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایتهای آمریکا گفت هموطنان او می‌خواهند بخشی از اروپا و دنیای متمدن باشند، نه این‌که در امپراتوری روسیه ادغام شوند. (وزارت‌خارجه آمریکا- رویترز ۲ اردیبهشت)

 

 

ویکتوریا نولاند، معاون امور سیاسی وزارت‌خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه اوکراینی یورو پیسکا پراودا گفت: آمریکا سیستم‌های چندگانه پرتاب موشک را در اختیار اوکراین قرار داده است. وی هم‌چنین گفت در حال حاضر بعضی متحدان ما هستند که روی موضوع هواپیما کار می‌کنند، علاوه بر این تعداد زیادی قطعات یدکی هواپیما در اختیار اوکراین قرار گرفته که در حال حاضر وضعیت صحنه را تغییر داده است. ویکتوریا نولاند گفت ما با ارتش اوکراین کار می‌کنیم. به تناسب تغییر نیازهای آنها در صحنه، ما نیز تلاش می‌کنیم آنها را برآورده کنیم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d844026f-ee1c-42d8-bc7d-3796c2f89045"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات