728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - سه‌شنبه ۲۳ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا عصر دوشنبه ۲۲فروردین در تشریح آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: اکنون ستون خودروهای روسی به سوی ایزیوم در شرق اوکراین و در نزدیکی شهر خارکیف در حرکت هستند. ما معتقدیم این ستون متشکل از عناصر فرماندهی و کنترل، گردان پشتیبانی بالگردهای پشتیبانی و سایر پشتیبانی‌های پیاده‌نظام است. این مقام افزود: به‌خوبی پیداست ارتش روسیه با استقرار واحدهای آتشبار، در حال تقویت مواضع خود در جنوب غرب دونباس می‌باشد. از طرف دیگر همه نیروهایی که از اطراف کی‌یف عقب‌نشینی کرده بودند، اکنون پس از بازسازی در بلاروس به سمت شرق اوکراین در حرکتند. در حال حاضر نیروهای ارتش روسیه در جنوب تحرکی ندارند و کنترل شهرهای ماریوپل و میکلایف هنوز در دست اوکراینی‌هاست.

وی با اشاره به کیفیت بالا و قدرت سیستم فرماندهی اوکراین گفت آمریکا به تأمین سیستم‌های تسلیحاتی و توانمند سازی اوکراین، با ابزاری از قبیل دستگاههای دید در شب، سیستم‌های تصویربرداری حرارتی و تجهیزات ارتباطات رادیویی، ادامه می‌دهد. (وزارت دفاع آمریکا ۲۲فروردین)

روز دوشنبه ۲۲فروردین رهبران اوکراین اعلام کردند تاکنون دهها هزار تن در شهر ماریوپل در جریان حمله ارتش روسیه کشته شده‌اند. رویترز با انتشار این خبر افزود در صورت تأیید چنین چیزی باید گفت این بالاترین رقم کشته‌شدگان در یک محل تاکنون خواهد بود. رویترز هم‌چنین به‌نقل از زلنسکی نوشت ماریوپل نابود شده است. دهها هزار تن در آنجا کشته شده‌اند، با این وجود حملات روسیه به این شهر هنوز متوقف نشده است.

کرملین متقابلاً هدف قرار دادن غیرنظامیان در این شهر را رد کرده است.

رویترز هم‌چنین خبر داد اوکراین می‌گوید در حال بررسی اطلاعات تأیید نشده مبنی بر استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در ماریوپل است. (رویترز: ۲۳فروردین)

 

در همین حال جدایی‌طلبان طرفدار روسیه اعلام کردند که بندر شهر ماریوپل را به‌طور کامل در اختیار دارند.

بلومبرگ با اشاره به وضعیت جنگ اوکراین در هفته‌های آینده به‌نقل از نخست‌وزیر لهستان گفت وی پیش‌بینی می‌کند اروپا به‌زودی شاهد بزرگترین نبرد تانکها از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون خواهد بود. (یوتیوب بلومبرگ۲۲فروردین)

 

 

گاردین ۲۲فروردین گزارش داد شبکه‌های قاچاق سلاح وابسته به رژیم ایران، به‌منظور کمک به روسیه در جنگ اوکراین، مهمات و سخت‌افزارهای نظامی را از عراق به روسیه منتقل می‌کند گاردین هم‌چنین به‌نقل از یکی از فرماندهان این شبه‌نظامیان نوشت رژیم ایران موشکهای ضدهوایی ۳۰۰-S را که قبلاً از روسیه دریافت کرده بود، به این کشور پس داده است (گاردین۲۲فروردین)

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی دوشنبه شب خود ضمن هشدار نسبت به استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در ماریوپل اتحادیه اروپا را به گنجاندن واردات نفت و گاز روسیه و هم‌چنین کلیه بانک‌های آن در بسته جدید تحریم‌های این اتحادیه فراخواند. زلنسکی گفت: تنها از این طریق می‌توان به روسیه ضرورت صلح را تفهیم کرد. (سایت زلنسکی۲۲فروردین)

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی خود با نخست‌وزیر هند از وی خواست وابستگی کشورش را به نفت و گاز روسیه کاهش دهد. رویترز به‌نقل از مقامات کاخ‌سفید نوشت بایدن در این تماس به نخست‌وزیر هند خاطرنشان نموده خرید نفت از روسیه به نفع هندوستان نیست و به تلاشهای آمریکا در جنگ اوکراین صدمه می‌زند. (رویترز ۲۳فروردین)

رویترز خبر داد ولادیمیر پوتین به‌منظور ملاقات با رئیس‌جمهور بلاروس، وارد شهر مرزی آمور واقع در شرق روسیه شد. پیش‌بینی می‌شود این ملاقات بر همکاری روسیه و بلاروس در جنگ اوکراین متمرکز باشد. به‌گفته رویترز قرار است رهبران روسیه و بلاروس پس از دیدار خود یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کنند. (رویترز ۲۳فروردین)

صدراعظم اتریش بعد از سفر به مسکو و دیدار با پوتین اعلام کرد گفتگو با پوتین صریح و سخت بوده است. او به‌پوتین تأکید کرده است که جنگی که هیچ برنده‌یی ندارد باید متوقف شود.

 

وزارت‌خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۲فروردین اعلام کرد دولت این کشور پس از نتایج تحقیقات سرویسهای امنیتی، شش فرد روسی دارای پستهای دیپلماتیک که علیه منافع ملی فرانسه فعالیت می‌کردند را به‌عنوان عناصر نامطلوب اعلام کرده است. این افراد متهم به انجام عملیات مخفیانه جاسوسی در خاک فرانسه هستند.

رویترز هم‌چنین خبر داد دولت کرواسی نیز در اعتراض به کشتار غیرنظامیان توسط ارتش روسیه، ۲۴ دیپلمات این کشور را از خاک خود اخراج کرده است. (رویترز- توئیتر وزیر کشور فرانسه: ۲۲فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3187f28-563e-4621-8f93-d0a7107b1ff6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات