728 x 90

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی - دوشنبه ۵ اردیبهشت

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی
جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی

جنگ در اوکراین مقاومت مردم و ارتش ادامه بحران بین‌المللی

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد نیروهای این کشور در جبهه‌های دونتسک و لوهانسک موفق شدند ۷ تهاجم دشمن را خنثی کنند. این مقام نظامی اوکراین در ادامه گفت: نیروهای اوکراین در این درگیریها سیزده تانک، سه سامانه توپخانه، هفده واحدتجهیزات زرهی، چهار ماشین زرهی، هجده دستگاه خودروی تجهیزاتی و چهار تانکر سوخت نیروهای روسی را منهدم کردند. هم‌چنین دفاع ضدهوایی اوکراین سه فروند پهپاد اورلان-۱۰ را در آسمان دونباس سرنگون کرد. سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین در ادامه گفت طی دو هفته گذشته نیروهای اوکراین مجموعاً ۶۳ تهاجم نیروهای روسیه را خنثی کرده و خسارات سنگینی به آنها وارد آورده که بعضی اقلام آن به این شرح است

  • انهدم یک مجموعه موشکی زنیت نیج
  • انهدام ۵۵دستگاه تانک، ۲۰ سامانه آتشباری و توپخانه، ۱۱۴ واحد تجهیزات زرهی، ۶دستگاه نفربر، ۲ واحد ویژه مهندسی رزمی، ۶۲ واحد تجهیزات خودرو، ۵ ایستگاه پمپ‌بنزین ارتشی، و سرنگون کردن ۵ هواپیما، ۱ هلیکوپتر، ۲۸ پهپاد و ۳فروند موشک بالدار (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۵اردیبهشت)

 

 

به گزارش نیویورک تایمز روز یکشنبه جنگ در ماریوپل ادامه داشت و نیروهای روسیه حملات خود را بر این شهر افزایش داده‌اند. سروان پالامار، یک فرمانده اوکراینی که از داخل شهر ماریوپل و از طریق تلفن صحبت می‌کرد گفت: «ما آماده‌ایم شهر را ترک کنیم، زیرا در اینجا هیچ چیزی باقی نمانده که از آن دفاع کنیم»... وی گفت ما بر این باوریم که مأموریتمان را در اینجا انجام داده‌ایم.

نیویورک تایمز به‌نقل از یک کارشناس نظامی گفت: با توجه به تمرکز جدید روسیه بر تصرف شرق اوکراین، منطقه‌یی که مملو از زمینهای هموار است، نیروهای اوکراین به سلاحهای دوربرد بیشتر و توانایی حرکت سریع‌تر نیروها در زمین و هوا نیاز دارند.

این منبع افزود با وجود توپهای دوربرد، هلیکوپترها، خودروهای زرهی، تانکها، سامانه‌های دفاعی راداری و پهپادهای مرگبار که اکنون به داخل اوکراین سرازیر شده‌اند، رهبران اوکراین گفته‌اند فرصت دارند تا نه تنها از سرزمین خود دفاع کنند، بلکه روسها را نیز بیرون برانند (نیویورک تایمز۵ اردیبهشت).

 

 

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا یکشنبه وارد کیف شده و با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار و گفتگو کردند. رویترز نوشت: مقامات اوکراینی قصد دارند از بلینکن و آستین تسلیحات قدرتمندتری، از جمله سیستم‌های ضد موشکی و ضدهوایی درخواست کنند. رویترز هم‌چنین افزود در این سفر علاوه بر نشان دادن حمایت غرب از اوکراین، وزرای کابینه دولت بایدن هم‌چنین قول کمک جدیدی به ارزش ۷۱۳میلیون دلار برای دولت زلنسکی دادند. (رویترز ۵اردیبهشت)

 

 

وزرای خارجه و دفاع آمریکا پس از سفر یک روزه خود به کی‌یف روز دوشنبه ۵اردیبهشت کنفرانس خبری کوتاهی در لهستان برگزار کردند. آنتونی بلینکن در این کنفرانس به خبرنگاران گفت: ما رهبری زلنسکی و شجاعت و ایستادگی فوق‌العاده مردم اوکراین را عمیقاً تحسین می‌کنیم... استراتژی که ما بکار گرفته‌ایم، یعنی حمایت گسترده از اوکراین و فشار شدید علیه روسیه و همبستگی بیش از ۳۰کشور که در این تلاش‌ها شرکت دارند نتایج واقعی داشته است. تا جاییکه به اهداف جنگی روسیه برمی‌گردد، آنها در حال شکست هستند و اوکراین در حال کسب موفقیت است. بلینکن افزود: ما نمی‌دانیم این جنگ در ادامه چگونه پیش خواهد رفت، اما به تأکید می‌دانیم، یک اوکراین مقتدر و مستقل در صحنه خواهد بود.

لوید آستین نیز به خبرنگاران گفت: «برای پیروزی اولین گام، اعتقاد شما به پیروزی است و آنها معتقدند می‌توانند پیروز شوند و ما هم معتقدیم که آنها می‌توانند پیروز شوند، در صورتی‌که از حمایت و تجهیزات مناسب برخوردار باشند». (رویترز۵ اردیبهشت)

 

 

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه قبل از گفتگو در مسکو و کیف به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد ترکیه شد و با رئیس‌جمهور ترکیه دیدارکرد. به‌گفته رویترز وی قرار است در روزهای ۶ و ۸اردیبهشت به ترتیب با رؤسای جمهور روسیه و اوکراین ملاقات کند. (رویترز ۵اردیبهشت)

 

 

روز یکشنبه، ایگور ژوفکا، معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه با تلویزیون ان.بی.سی آمریکا گفت: به‌رغم ادعاهای دروغ روسیه مبنی بر در دست داشتن کنترل شهر بندری ماریوپل، این شهر به‌طور کامل در دست روسها نیست، بلکه آنها کنترل بخشی از آنرا در دست دارند. نیروهای مسلح ما هنوز به همراه جمعیت زیادی از غیرنظامیان در شهر و در کارخانه فولاد آزووتسال هستند. بسیاری از سربازان اوکراینی زخمی هستند. این مقام اوکراینی افزود رئیس‌جمهور زلنسکی تاکنون چند بار به روسیه پیشنهاد داده تا با ایجاد یک کریدور انسانی، غیرنظامیان و مجروحان از شهر خارج شوند یا حتی در ازای تبادل سربازان مجروح روسی که نزد اوکراینی‌ها هستند این کار صورت گیرد، اما تاکنون هیچ پاسخی از جانب روسیه دریافت نشده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/971bc714-0952-43c2-8592-799f0bdb3c33"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات