728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامهٔ بحران بین‌المللی –پنجشنبه ۴ فروردین

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

 

با گذشت نزدیک به یک ماه از جنگ در اوکراین بمباران شهرهای مختلف این کشور و نبرد نیروهای روسی و اکراینی در مناطق مختلف ادامه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: نیروهای اوکراین وارد مرحله تهاجمی شده و دارند دست بالا را پیدا می‌کنند

نیروهای اوکراینی روسها را که تا ۳۰ کیلومتری شرق کی یف پیشروی کرده بودند اکنون به ۴۰ تا ۵۰کیلومتر دورتر رانده‌اند.

در شمال کی‌یف آنچه مشاهده می‌کنیم این است که نیروهای روسی موضع تدافعی گرفته‌اند و دیگر تلاش نمی‌کنند موضع تهاجمی بگیرند و به مواضع دفاعی عقب‌نشینی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تأکید کرد: در حوالی شهر میکولایف که در شمال شرق اودسا قرار دارد نیروهای اوکراینی آن‌چنان به‌خوبی دفاع کرده‌اند که نیروهای روسی را از آن شهر بیرون کرده‌اند... .

 

تلویزیون فاکس نیوز گزارش داد: نیروهای اوکراین کشتی ۳۱۰ فوتی به‌نام اورسک را مورد اصابت قرار داده است چندین صدای انفجار شنیده شد و ستونهای دود به هوابلند شدند.

ارتش اوکراین می‌گوید کشتی اورسک منهدم شد. کشتی سراتاف آتش گرفته ‍و دو کشتی دیگر کوریکوف و نووکورچسک نیز آسیب دیدند که آنها را از بندر بردیانسک بیرون کشیده‌اند. این اولین ضربه سنگین به نیروی دریایی روسیه است. ‍

 

وزارت دفاع انگلستان طی بیانیه‌ای گفت بوریس جانسون نخست وزیر این کشور در اجلاس کشورهای جی-۷ و ناتو که در بروکسل برگزار می‌شود ارسال بسته جدید کمک به اوکراین را اعلام می‌کند. این بسته حاوی شش هزار موشک ضدتانک، تسلیحات انفجار قوی و بیست و پنج میلیون پوند کمک مالی به ارتش اوکراین خواهد بود. (سایت وزارت دفاع بریتانیا ۴فروردین۱۴۰۰)

 

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه شب در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم اوکراین و همه مردم جهان ضمن اشاره به گذشت یک ماه از حمله روسیه و مقاومت مردم اوکراین گفت: ما اکنون وارد سی‌امین روز مقاومت خود برای دفاع از اوکراین و دفاع از آزادی شده‌ایم. ما شش برابر بیشتر از زمانی که دشمن در نظر داشت پایداری کرده‌ایم... اما جنگ هم‌چنان ادامه دارد.

وی در ادامه ضمن اعلام دعوت به یک اعتراض جهانی علیه جنگ، خطاب به مردم جهان گفت: از شما می‌خواهم بر علیه این جنگ بپاخیزید. از خانه‌ها، اداره‌ها، مدارس و دانشگاهها با پرچم اوکراین در دست به‌نام صلح و برای دفاع از آزادی و زندگی بیرون بیایید. به میدانها، به خیابان‌ها بیایید و بگذارید فریادتان شنیده شود و بگویید جان مردم مهم است، آزادی مهم است، صلح مهم است و اوکراین مهم است. همه با هم و یکپارچه، برای توقف جنگ. (سایت زلنسکی: ۳فروردین ۱۴۰۰)

 

روز پنجشنبه بایدن برای شرکت در اجلاس رهبران جی هفت و متحدان ناتو وارد بروکسل شد. بایدن در بروکسل تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام خواهد کرد.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که به‌طور مجازی در این اجلاس شرکت داشت خطاب به رهبران آمریکا و اروپا گفت: لطفاً دیگر هرگز به ما نگویید که ارتش ما استانداردهای ناتو را برآورده نمی‌کند. ما نشان داده‌ایم که استانداردهای ما چه توانایی‌هایی دارند. و چقدر می‌توانیم به امنیت مشترک در اروپا و جهان بپردازیم. (سایت زلنسکی - رویترز- دیلی میل: ۳فروردین ۱۴۰۰)

 

روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای کشتار مردم اوکراین را جنایت جنگی خواند.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا به خبرنگاران گفت: روسیه اکنون باید به دیوان دادگستری بین‌المللی فراخوانده شود هیچ شکی نیست که آنچه آنها در اوکراین انجام می‌دهند جنایت جنگی است. (سایت وزارت‌خارجه آمریکا-رویترز: ۴فروردین ۱۴۰۰)

 

اریک آدامز شهردار نیویورک پرچم اوکراین را در مرکز شهر به اهتزاز درآورد.

 

شورای امنیت ملل متحد طرح روسیه برای کمکهای انسانی در اوکراین را با خودداری ۱۳عضو از رأی دادن رد کرد.

فقط روسیه و چین به این طرح رأی مثبت دادند. نماینده انگلستان در این جلسه گفت ما هرگز به طرحی که روسیه را عامل فجایع انسانی در اوکراین نمی‌داند رأی نخواهیم داد.

 

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه کمک‌های بشر دوستانه اوکراین را با ۱۴۰ رای موافق و ۵ رای مخالف تصویب کرد؛ این دومین مصوبه این مجمع از آغاز جنگ در این کشور اروپایی است. 
 
 کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند شامل بلاروس، کره شمالی، اریتره، روسیه و سوریه می شوند.  رای رژیم ایران ممتنع بود.
 -شورای امنیت ملل متحد طرح روسیه برای کمکهای انسانی در اوکراین را با خودداری ۱۳عضو از رأی دادن رد کرد

 

خانم اولنا زلنسکی بانوی اول اوکراین در مصاحبه با روزنامه پاریزین، چاپ پاریس، ضمن اشاره به اهمیت نقش زنان در مقاومت مردم اوکراین گفت: قبل از جنگ، هرگز چنین تجربه‌ای نداشتم. مقاومت ما، همانند پیروزی آینده ما، تصویر خاص زنان را در خود دارد. زنان در ارتش نبرد می‌کنند، آنها در دفاع سراسری ثبت نام کرده‌اند، آنها نقش اصلی در پشتیبانی و ارسال مواد غذایی را به عهده دارند... . آنها به پناهگاهها روح می‌بخشند، بعضاً بچه‌های آنها را کسانی دیگر نگهداری می‌کنند، آنها کار اقتصادی می‌کنند، به خارج کشور می‌روند تا دنبال منابع مالی باشند. در نهایت، آنها تلاش می‌کنند تا زندگی ادامه یابد. در بیمارستانها، در داروخانه‌ها، در مغازه‌ها، در حمل و نقل، در بخش خدمات عمومی.

وی در بیان احساسات و تشریح واکنش‌هایش نسبت به فجایعی که روزانه اتفاق می‌افتند گفت: وقتی قربانیان را می‌بینم، مرگ کودکان را می‌بینم، و یا خانواده‌هایی که تیرباران شدند... اشکهایم سرازیر می‌شوند، یا هنگامی که مردم زیر ویرانه‌های خانه‌هایشان دفن می‌شوند، اشکهایم جاری می‌شوند. نمی‌توان جلوی آن را گرفت. اما، ترسی در کار نیست. ترس زمانی می‌رسد که نمی‌دانید چه بکنید. و من، دقیقاً می‌دانم که چه باید بکنم و مردم اوکراین هم می‌دانند. طرح ما حفاظت از مردم اوکراین و پیروزی است (پاریزین ۲فروردین ۱۴۰۰).

 

خانم او رسولا فوندر لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه سوم فروردین با اشاره به مقاومت مردم اوکراین در شهرهای مختلف خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا در اجلاس این پارلمان گفت: مردم در شهرهای خرسون، بردیانسک و ملیتوپل با در دست داشتن پرچمهای زرد و آبی اوکراین در مقابل سربازان اشغالگر ایستاده‌اند. حتی پس از ضرب و شتم و شلیک سربازان روسی بسوی آنها باز متوقف نشدند. اگر امروز آزادی نامی داشته باشد «اوکراین» است و اگر پرچمی برای آزادی متصور باشد، پرچم اوکراین است. (رویترز: ۴فروردین ۱۴۰۰)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74a3be20-2ed3-4fbe-8ec7-b69f4dbf316b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات