728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی

نبرد در اوکراین
نبرد در اوکراین

صبح سه‌شنبه ۱۰ اسفند پارلمان اروپا با حضور رئیس کمیسیون اروپا خانم فون در لاین و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزف بورل و حضور اکثر نمایندگان برای حمایت از اوکراین یک جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

رئیس پارلمان اروپا در شروع این جلسه به سخنرانی پرداخت و گفت:

ما امروز در زیر سایه تاریک جنگ در اوکراین در این پارلمان گرد‌آمده‌ایم. جنگی که ما آنرا تحریک نکرده بودیم، جنگی که ما آنرا شروع نکردیم. یک اشغال اهانت‌بار و خشونت‌آمیز علیه تمامیت استقلال یک کشور. من از جانب پارلمان اروپا، تجاوز نظامی به اوکراین را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنم و همبستگی خود را با تمامی کسانی که رنج کشیده و کشته شده‌اند ابراز می‌دارم.

پیام اروپا روشن است. ما پیروز می‌شویم، ما قیام می‌کنیم، ما به کسانی که در خیابان‌ها برای حفظ ارزشهای ما می‌جنگند، پشت نمی‌کنیم. ما از قلمرو قضایی دیوان عالی لاهه و تحقیقات در مورد جنایات جنگی در اوکراین حمایت می‌کنیم.

ما در راستای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا کار می‌کنیم. ما با یک تهدید بود و نبود در اروپایی که می‌شناسیم روبه‌رو هستیم. اروپایی که بسیاری برای آن فدا شده‌اند. به‌همین دلیل در این روز مهم باعث افتخار من است که اعلام کنم پرزیدنت زلنسکی سخنرانی خواهد کرد...

اجازه بدهید از سفیر اوکراین و شماری از مردم این کشور در این پارلمان در کنارمان استقبال کنم (دویچه وله ۱۰اسفند). .

 

در دومین روز اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد که در دفتر این سازمان در ژنو و با شرکت نمایندگان کشورهای مختلف جهان به‌صورت آنلاین برگزار شد، با اعلام سخنرانی وزیر خارجه روسیه از سوی رئیس جلسه، حاضران در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، سالن را ترک کردند.

لاوروف در ابتدای سخنرانی خود با ابراز تأسف، تحریم هوایی اتحادیه اروپا را دلیل عدم حضور فیزیکی خود در اجلاس حقوق‌بشر دانست و آنرا نقض حقوق بین‌المللی برای تردد آزاد دانست.

وی در پیام خود گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌طور یکجانبه سیاست اعمال تحریم‌ها را در پیش گرفته‌اند و خود به‌خوبی می‌دانند که این به‌معنای دور زدن یک گفتگوی رو در روست. اوضاع جهان به‌سمت بهبود پیش نمی‌رود، بلکه وخیم‌تر می‌شود. علت این امر نیز اقدامات آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش هستند که می‌خواهند نظم جهانی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کنند.

نماینده اوکراین در این اجلاس به خبرنگاران گفت: حرکت امروز ما در ترک جلسه این پیام بسیار قوی را به فدراسیون روسیه فرستاد که اقدامات آنها برای جامعه بین‌المللی در قرن بیست و یکم، غیرقابل قبول است.

 

وزیر خارجه روسیه در پیام ویدئوی جداگانه‌ای خطاب به کنفرانس خلع‌سلاح گفت: برای ما غیرقابل قبول است که در خلاف قراردادهای منع تکثیر سلاحهای هسته‌یی، کشورهای مشخصی سلاح هسته‌یی داشته باشند. همه تسلیحات اتمی آمریکا در خارج باید به آمریکا برگردانده شوند و هم‌چنین کشورهای اروپایی خلع‌سلاح اتمی شوند.

هنگام سخنرانی لاورف در کنفرانس خلع‌سلاح بین‌المللی نیز حاضران در اعتراض سالن را ترک کردند (خبرگزاری فرانسه ۱۰اسفند).

 

در حالی‌که رسانه‌های خبری تصاویر ماهواره‌ای ستون عظیم به طول حدود ۶۰ کیلو متر از زرهیهای روسیه را که به‌سمت کیف در حرکت است نشان می‌دهند خبرها حاکی از حملات متعدد موشکی به شهرهای اصلی از جمله کیف و به‌صدا درآمدن متناوب آژیرهای وضعیت قرمز در این شهرهاست اما مقاومت در برابر نیروهای روسیه در ورودی تمامی شهرهای بزرگ ادامه دارد.

در ابتدای شهر خرسون درگیریهای سنگینی از صبح امروز جریان داشته است.

آرستوویچ مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در یک کنفرانس تلویزیونی گفت نیروهای روسی در طول شب به‌سمت کی‌بف، خارکیف و شهر بندری ماریوپل با توپخانه شلیک کردند. در همین حال پدافند اوکراینی هواپیماهای نظامی روسیه را در اطراف پایتخت سرنگون کرد (رویترز ۱۰ اسفند).

 

وزارت دفاع اوکراین در آخرین اطلاع‌رسانی اعلام کرد که از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون ۲۹ هواپیما، ۲۹ هلیکوپتر، ۱۹۸ تانک ۸۴۶ پهپاد، ۷۷عراده توپ منهدم و بیش از ۵۷۰۰نظامی روسی کشته شدند

 

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه خواستار تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تحقیق در مورد جنایات جنگی روسیه شد. هیأتهای کیف و مسکو نتوانستند در مذاکرات بلاروس پیشرفتی داشته باشند (نیویورک تایمز ۱۰ اسفند).

 

رویترز ۱۰ اسفند نوشت وزیر خارجه اوکراین روز سه‌شنبه در کنفرانس خلع‌سلاح گفت روسیه از طریق "گلوله باران بی‌رویه" شهرهایی مانند خارکیف مرتکب جنایات جنگی شده است و خواستار برگزاری نشست ویژه‌یی شد که به سلاحهای کشتار جمعی رسیدگی شود.

 

رویترز هم‌چنین نوشت: گروه‌های حقوق‌بشری و سفیر اوکراین در آمریکا روز دوشنبه روسیه را به حمله به اوکراینی‌ها با بمبهای خوشه‌یی و بمبهای خلأ متهم کردند، سلاحهایی که استفاده از آنها از سوی سازمانهای بین‌المللی مختلف محکوم شده است.

 

به گزارش رویترز، سرگیی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت، روسیه تا رسیدن به اهداف خود در اوکراین به‌ عملیات نظامی ادامه خواهد داد. شویگو هدف اصلی مسکو را محافظت از خود در برابر تهدیدات غرب دانست و گفت روسیه خاک اوکراین را اشغال نمی‌کند.

 

سناتور تام کاتن از اعضای برجسته سنای آمریکا گفت: من اوکراینی‌ها را که در مواجهه با تهاجم به‌ ندای اسلحه پاسخ دادند ستایش می‌کنم. همه مایع‌های شیشه‌های ودکای روسی را دور بریزید و بطریهای خالی را برای ساختن کوکتل مولوتف به‌ اوکراین بفرستید

مایکل مک‌کال رئیس‌جمهوریخواهان در کمیته خارجی کنگره آمریکا نیز گفت: آنها دارند می‌جنگند، پس ما باید آنها را مسلح کنیم.

 

شبکه جهانی بی‌بی سی ۱۰ اسفند گفت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان وارد لهستان شد و با متحدان اصلی اروپایی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین دیدار کرد.

او قرار است در یک سخنرانی هشدار دهد که اشغال اوکراین عواقب وخیمی برای نظم جهانی خواهد داشت.

به گفته شبکه جهانی بی.بی.سی، انگلیس در حال بررسی درخواست برای اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل است. جانسون قبل از ورود به لهستان گفت انگلستان به اعمال فشار حداکثری علیه روسیه ادامه می‌دهد.

 

رویترز روز ۹اسفند نوشت مقامات آمریکایی و روسی روز دوشنبه گفتند، آمریکا ۱۲تن از دیپلماتهای روسی در سازمان ملل متحد را به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی از کشور اخراج کرد.

 

رویترز ۱۰ اسفند: بعد از بریتیش پترولیوم، شرکت نفتی شل جدیدترین شرکت غربی است که اعلام می‌کند از روسیه خارج می‌شود. تحریم‌های بین‌المللی و انزوای مالی جهانی تأثیری ناگهانی و ویرانگر بر اقتصاد روسیه داشته است، به‌طوری‌که روبل در حال سقوط آزاد است و در خارج از بانک‌های روسیه مردم صف کشیده‌اند تا پولهای خود را از بانکها خارج کنند.

 

رویترز ۱۰ اسفند به‌نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از ۶۶۰هزار نفر، اکثراً زنان و کودکان، از اوکراین به کشورهای همسایه در شش روز گذشته پناه برده‌اند.

شابیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک نشست توجیهی در ژنو گفت، گزارشهایی وجود دارد مبنی بر این‌که مردم برای ورود به لهستان تا ۶۰ساعت منتظر مانده‌اند، در حالی که صفها در مرز رومانی تا ۲۰کیلومتر طول دارند.

 

روزنامه فرانسوی فیگارو در سرمقاله ۹اسفند خود با عنوان «این جنگ طولانی خواهد بود» درباره جنگ اوکراین نوشت: «قرار بود این یک حمله برق‌آسا، و حتی نه یک حمله، بلکه یک "عملیات نظامی ویژه" باشد که حتی اطلاع‌رسانی راجع به جزئیات آن به افکار عمومی در روسیه ضرورتی نداشته باشد. اما اکنون، در روز چهارم سناریو، چشم‌انداز در حال تغییر است. ارتش و مردم اوکراین حاضر به تسلیم در برابر نیروی متجاوز نیستند. رئیس‌جمهور جوان زلنسکی، که امروز لباس رزم به تن کرده، واقعیت این منازعه را تجسم می‌دهد که تهاجم به اوکراین تسخیر از سر اجبار یک کشور برادر برای نجات مردم آن نیست، بلکه مسأله مرگ و زندگی برای ملتی است که حاضر نیست به بردگی درآید. نبرد خارکیف، شهر بزرگ نزدیک به مرز روسیه، تصویر کم‌نظیری از ظرفیت مقاومت در برابر یک نیروی برتر را ارائه می‌دهد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d80250b4-9671-4d54-897c-bec92aa224e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات