728 x 90

جنگ در اوکراین؛ مقاومت ارتش و مردم و ادامه بحران بین‌المللی – یکشنبه ۲۹ اسفند

جنگ در اوکراین
جنگ در اوکراین

امروز صبح صدای آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف، سومی، میکولایف، ولتاوا، خارکیف و چرکانسی به‌صدا درآمد.

آسوشیتدپرس در اولین ساعات بامداد یکشنبه ۲۹اسفند یه نقل از مقامات شهر تحت محاصره ماریوپل خبر داد نیروهای ارتش روسیه ساختمان مرکز آموزشهای هنری این شهر را که پناهگاه چهارصد غیرنظامی بود بمباران کردند. بنا به‌گفته منابع ساختمان این مرکز به‌طور کامل ویران شده و تعداد زیادی زیر آوار مانده‌اند که تاکنون از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بامداد یکشنبه در پیام ویدئویی خود گفت این یک جنایت جنگی است. تاکنون بیش از ۱۳۰نفر از زیر آوارها بیرون کشیده شده‌اند. برخی از آنها به‌شدت زخمی هستند، اما هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد کشته‌ها نداریم. زلنسکی در تشریح وضعیت نظامی گفت: درگیریهای سنگینی در منطقه خارکیف، به‌خصوص در نزدیکی ایزیوم در جریان است. نیروهای روسیه افراد جدیدی را مستقیماً از مراکز آموزشی نظامی به میدان جنگ فرستاده‌اند. افرادی غیرآماده که تاب استقامت در میدان جنگ حتی برای نیمساعت را ندارند. در مناطق دیگر از جمله کی‌یف، سومی، چرنیهیو و مناطق جنوبی، ارتش ما اشغالگران را متوقف کرده است. به‌نظر می‌رسد فرماندهان نظامی روسیه هیچ راه‌حل دیگری جز بمباران غیرنظامیان برای خسته کردن ما به نظر شان نمی‌رسد. اکنون زمان ملاقات و زمان گفتگو است... در غیراینصورت شکست و زیان روسیه آن‌قدر عظیم خواهد بود که تا چند نسل بعد قادر به ترمیم آن نخواهد بود (آسوشیتدپرس ۲۹اسفند۱۴۰۰).

 

روز شنبه ۲۸اسفند وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت تحقیقات و برآوردهای ما نشان می‌دهد روسیه ابتکارعمل اولیه خود را از دست داده و سلاح یا نیروی انسانی لازم برای تصرف کی‌یف را در اختیار ندارد.

نیویورک تایمز روز یکشنبه به‌نقل مؤسسه تحقیقات جنگی مستقر در واشنگتن نوشت: جنگ در اوکراین پس از سه‌هفته درگیری اکنون به بن‌بست رسیده است. روسیه تنها دست‌آوردهای جزیی داشته و به‌طور فزاینده‌یی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. تحلیلگران این مرکز پژوهشی جنگ می‌گویند روسیه به دلائل لجستیکی و کمبود نیروی انسانی قادر به تسخیر کی‌یف و یا شهرهای بزرگ مانند خارکیف و اودسا نخواهد بود (وزارت دفاع آمریکا ۲۹اسفند۱۴۰۰).

در همین حال سازمان ملل متحد، شمار آوارگان جنگ اوکراین را در مجموع نزدیک به ۱۰میلیون نفر اعلام کرد.

 

روز یکشنبه ۲۹اسفند وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با مطبوعات ترکیه گفت روسیه و اوکراین به توافق پیرامون اصلی‌ترین موضوعات نزدیک شده و در مورد بعضی مسائل نیز به توافق رسیده‌اند. رویترز که این خبر را منتشر کرد به‌نقل از وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد در صورتی‌که طرفین از دست‌آوردهای کنونی عقب‌نشنینی نکنند، می‌توان به یک آتش‌بس امیدوار بود (رویترز ۲۹اسفند۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8aec890a-b657-4e2d-9a25-a7bafb34513a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات